Mediació: gestió de conflictes i avantatges

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,36 KB

TEMA - 1

Mediació: gestió de conflictes entre dues persones o més, que mostren la seva voluntat d’arribar a un acord amb l’ajuda d’una tercera persona imparcial, anomenada mediadora.

Elements principals:

  • Existència d’un conflicte.

  • Voluntari i actiu.

  • Participació d’una tercera part.

Comunitat:

espai en què viu un grup de persones que comparteixen problemàtiques i necessitats semblants i que han desenvolupat certs vincles entre elles i relacions de pertinença respecte del grup.

Mediació comunitària: destinada a atendre els conflictes que es donin en el si d’una comunitat.

Àmbits de mediació:

  • Mediació ciutadana.

  • Mediació intercultural.

  • Mediació familiar.

  • Mediació escolar.

  • Mediació sanitària.

  • Mediació laboral.

  • Mediació penal.

  • Mediació penitenciària.

Finalitats de la mediació comunitària:

  • Finalitat preventiva: permet descongestionar els problemes i situacions que es poden convertir en fonts de conflictes, sobretot en l’àmbit comunitari, familiar i escolar.

  • Finalitat educativa: aprenen comportaments i actituds que faciliten que puguin afrontar les situacions conflictives de manera més dialogada, es pot considerar també com una finalitat preventiva.

  • Finalitat reparadora: restauració de les relacions afectades, es dóna especialment en l'àmbit penal.

Avantatges de la mediació:

  • Protagonisme de la mediació i responsables dels acords establerts, suposa més implicació del compliment dels acords imposats.

  • Més satisfacció en expressar els seus sentiments i desitjos, la part contrària pot comprendre i compartir, facilitant l’aproximació de les posicions.

  • Estratègies de cooperació, les solucions són compartides i satisfactòries per a totes les parts.

  • Preserva la relació entre les persones.

  • Porta l’aprenentatge de maneres més eficaces i positives de relacionar-se i resoldre conflictes.

Llegislació relacionada amb la mediació:

Establir amb caràcter específic per a cadascun, especialment en aquells en els quals els conflictes són més eficaços que la via judicial.

Normativa europea:

  • Directiva 2008/52/CE sobre mediació civil i mercantil.

  • Reglament (CE) 2201/2003 sobre responsabilitat parental i la guia de bones pràctiques corresponents.

Normativa estatal:

  • Reial decret llei 5/2012, de 5 de març de mediació en assumptes civils i mercantils.

Normativa catalana:

  • Llei 15/2009 de mediació en l’àmbit privat.

Principis de la mediació:

  • Principi de voluntariat i lliure disposició: voluntària i ningú té obligació de mantenir-se en el procés ni d’acceptar un acord.

  • Principi de confidencialitat: les parts que hi intervenen no podran revelar la informació obtinguda a causa del procediment.

  • Principi d’imparcialitat: les parts que intervinguin amb plena igualtat d’oportunitats i estiguin en igualtat de condicions per acordar acords.

  • Principi de neutralitat: les actuacions de mediació es desenvoluparan de manera que permetin a les parts en conflicte aconseguir per elles mateixes un acord.

  • Principi de bona fe: totes les parts hauran d’actuar d’acord amb les exigències de la bona fe i la superació de la desconfiança, fins i tot si no s’arriba a acords.

Els serveis de mediació:

L’accés al servei es fa a petició, preferentment a proposta de l’autoritat judicial o per derivació d’altres serveis.

Disposen de registres d’institucions, professionals i equips de mediació.

Però solen ser administracions locals les que organitzen els serveis de mediació per garantir la convivència.

Els serveis de mediació determinen si el conflicte és mediable o no, però queden exclosos els següents:

  • Vulneren els drets fonamentals de les persones.

La selecció del mediador:

  • Mediador: persona neutral i imparcial que assisteix a la negociació del conflicte i facilita l’acord entre les parts.

Les mediadores i mediadors són professionals qualificats, inscrits en un registre oficial que els acredita per dur a terme aquestes tasques:

  • Identificar les necessitats, els interessos.

  • Orientar, dirigir i catalitzar les conductes.

  • Escoltar de manera activa, creant un espai de confiança.

  • Facilitar la comprensió de les diverses maneres.

  • Ajudar en la comunicació interpersonal.

  • Intervenir en els bloquejos, obrint camps a la negociació.

  • Reduir tensió.

  • Afavar la reflexió.

  • Mantenir el secret professional.

Qualitat de la persona mediadora:

  • Responsabilitat.

  • Destreses socials.

  • Capacitats d’empatia.

  • Comportament assertiu.

  • Habilitats de gestió de conflictes.

  • Respecte.

Entradas relacionadas: