Mediació: gestió de conflictes i avantatges
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,36 KB
TEMA - 1
Mediació: gestió de conflictes entre dues persones o més, que mostren la seva voluntat d’arribar a un acord amb l’ajuda d’una tercera persona imparcial, anomenada mediadora.
Elements principals:
Existència d’un conflicte.
Voluntari i actiu.
Participació d’una tercera part.
Comunitat:
espai en què viu un grup de persones que comparteixen problemàtiques i necessitats semblants i que han desenvolupat certs vincles entre elles i relacions de pertinença respecte del grup.
Mediació comunitària: destinada a atendre els conflictes que es donin en el si d’una comunitat.
Àmbits de mediació:
Mediació ciutadana.
Mediació intercultural.
Mediació familiar.
Mediació escolar.
Mediació sanitària.
Mediació laboral.
Mediació penal.
Mediació penitenciària.
Finalitats de la mediació comunitària:
Finalitat preventiva: permet descongestionar els problemes i situacions que es poden convertir en fonts de conflictes, sobretot en l’àmbit comunitari, familiar i escolar.
Finalitat educativa: aprenen comportaments i actituds que faciliten que puguin afrontar les situacions conflictives de manera més dialogada, es pot considerar també com una finalitat preventiva.
Finalitat reparadora: restauració de les relacions afectades, es dóna especialment en l'àmbit penal.
Avantatges de la mediació:
Protagonisme de la mediació i responsables dels acords establerts, suposa més implicació del compliment dels acords imposats.
Més satisfacció en expressar els seus sentiments i desitjos, la part contrària pot comprendre i compartir, facilitant l’aproximació de les posicions.
Estratègies de cooperació, les solucions són compartides i satisfactòries per a totes les parts.
Preserva la relació entre les persones.
Porta l’aprenentatge de maneres més eficaces i positives de relacionar-se i resoldre conflictes.
Llegislació relacionada amb la mediació:
Establir amb caràcter específic per a cadascun, especialment en aquells en els quals els conflictes són més eficaços que la via judicial.
Normativa europea:
Directiva 2008/52/CE sobre mediació civil i mercantil.
Reglament (CE) 2201/2003 sobre responsabilitat parental i la guia de bones pràctiques corresponents.
Normativa estatal:
Reial decret llei 5/2012, de 5 de març de mediació en assumptes civils i mercantils.
Normativa catalana:
Llei 15/2009 de mediació en l’àmbit privat.
Principis de la mediació:
Principi de voluntariat i lliure disposició: voluntària i ningú té obligació de mantenir-se en el procés ni d’acceptar un acord.
Principi de confidencialitat: les parts que hi intervenen no podran revelar la informació obtinguda a causa del procediment.
Principi d’imparcialitat: les parts que intervinguin amb plena igualtat d’oportunitats i estiguin en igualtat de condicions per acordar acords.
Principi de neutralitat: les actuacions de mediació es desenvoluparan de manera que permetin a les parts en conflicte aconseguir per elles mateixes un acord.
Principi de bona fe: totes les parts hauran d’actuar d’acord amb les exigències de la bona fe i la superació de la desconfiança, fins i tot si no s’arriba a acords.
Els serveis de mediació:
L’accés al servei es fa a petició, preferentment a proposta de l’autoritat judicial o per derivació d’altres serveis.
Disposen de registres d’institucions, professionals i equips de mediació.
Però solen ser administracions locals les que organitzen els serveis de mediació per garantir la convivència.
Els serveis de mediació determinen si el conflicte és mediable o no, però queden exclosos els següents:
Vulneren els drets fonamentals de les persones.
La selecció del mediador:
Mediador: persona neutral i imparcial que assisteix a la negociació del conflicte i facilita l’acord entre les parts.
Les mediadores i mediadors són professionals qualificats, inscrits en un registre oficial que els acredita per dur a terme aquestes tasques:
Identificar les necessitats, els interessos.
Orientar, dirigir i catalitzar les conductes.
Escoltar de manera activa, creant un espai de confiança.
Facilitar la comprensió de les diverses maneres.
Ajudar en la comunicació interpersonal.
Intervenir en els bloquejos, obrint camps a la negociació.
Reduir tensió.
Afavar la reflexió.
Mantenir el secret professional.
Qualitat de la persona mediadora:
Responsabilitat.
Destreses socials.
Capacitats d’empatia.
Comportament assertiu.
Habilitats de gestió de conflictes.
Respecte.