Mediació i Espais de Trobada Intercultural

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,46 KB

Espais de Trobada Intercultural

Tipus d'Espais

  • Culturals:
    • Associacions culturals
    • Grups de dansa
    • Corals
  • Socioeducatius:
    • Centres de temps lliure
    • Ludoteques
    • Espais familiars
  • Esportius:
    • Clubs de handbol
    • Agrupacions ciclistes
  • Associacions:
    • Centres cívics
    • Participar en una ONG

Aquests espais afavoreixen les relacions socials, el suport entre les persones, la convivència i, per tant, la cohesió social.

Espais de Suport a Grups Específics

Hi ha espais amb finalitats més específiques per donar suport a grups o col·lectius minoritaris o més vulnerables i dirigits al desenvolupament intercultural.

  • Grup d'Acolliment a Immigrants:
    • Pretenen potenciar el suport i la promoció de les xarxes dins el col·lectiu mateix.
  • Grups de Suport:
    • Grups d'autoajuda a dones immigrants: trobada de dones de diferents cultures
    • Escoles de pares immigrants: Espai per compartir experiències i potenciar les xarxes socials. La finalitat és millorar l'atenció dels menors
    • Grups de suport social: n'hi ha de diferents.

Mediació Familiar

La mediació familiar pretén donar resposta als conflictes ocasionats en el si de la família.

Pot formar part de:

  • La mediació comunitària
  • La mediació intercultural

La família és el grup en què s'estableixen més relacions i on són més íntimes: relacions de parella, conflictes intergeneracionals...

Canvis en l'Estructura Familiar

Canvis profunds que suposen una nova reorganització dels idearis i dels rols familiars.

Família tradicional vs noves formes d'agrupació familiar.

Ruptura

  • Es pot deure a la impossibilitat de canalitzar adequadament els conflictes.
  • Ocasiona conflictes associats: repartiment de béns, custòdies, pensions...

Àmbits de la Mediació Familiar

  • En les relacions entre els membres que conviuen i que es perllonguen a la família extensa.
  • Generats per la ruptura de les relacions familiars.
  • En la integració en nous agrupaments familiars com: famílies reconstituïdes, famílies d'acolliment o d'adopció.

Relacions entre Membres de la Família Extensa

  • Conflictes relatius a la comunicació i la relació.
  • Conflictes derivats de la decisió i ocupació sobre la cura de persones grans o amb discapacitat.
  • Aspectes relacionats amb herències o successions.
  • Conflictes de relació entre persones, sorgits en el si de l'empresa familiar.

Ruptura de les Relacions Familiars

  • Liquidació dels règims econòmics matrimonials.
  • Aspectes sobre la guarda i custòdia dels fills.
  • Règims de visites.
  • La pensió d'aliments (manteniment, menjar, allotjament, roba, assistència mèdica...).

Recursos de Mediació Familiar

  • Serveis d'Orientació i Mediació Familiar:
    • Depenen dels serveis socials familiars
    • Mediació en tràmits de separació o conflictes amb fills adolescents.
  • Centres d'Atenció Familiar:
    • Suport i orientació a la família.
    • Serveis de mediació i assessorament psicològic i jurídic.
    • Actuacions de prevenció i intervenció precoç detectant situacions problemàtiques.
  • Punts de Trobada:
    • Per parelles divorciades amb fills i incompliment de règim de visites.
    • L'objectiu és millorar la comunicació.

Mediació Escolar

Canvis en la Conflictivitat Escolar

  • Reformes Educatives: Escolarització obligatòria fins als 16 anys, que és l'edat laboral (necessitats no cobertes).
  • Processos Migratoris i Multiculturalitat: No inclusió de l'alumnat des d'una perspectiva intercultural i social.
  • Pèrdua d'Autoritat de la Institució: Menys autoritat i delegació de tasques educatives. Protecció dels fills/es.

Objectius de la Mediació Escolar

  • Afavorir un tracte constructiu i positiu del conflicte.
  • Considerar la mediació com a eina preventiva per gestionar la majoria de conflictes.
  • Promoure la creació d'espais de negociació.
  • Afavorir la participació en la gestió i resolució de les parts implicades.
  • Promoure relacions més horitzontals entre els membres de la comunitat escolar.

Mediació Formal i Mediació Informal

  • Mediació Formal:
    • Intervenció reglada, seqüenciada i amb l'aplicació de tècniques específiques.
    • Es posa en pràctica bàsicament per arribar a un consens entre les parts
  • Mediació Informal:
    • Espontània.
    • Qualsevol persona que es trobi en la situació del conflicte actuarà de manera intuïtiva.
    • Actuació més educativa.

Tot i que qualsevol pot fer de mediador (natural), és convenient adquirir certa formació.

Molts centres disposen de recursos de formació per a l'alumnat, el professorat, el personal administratiu i de serveis i les famílies.

Àmbits d'Actuació en la Mediació Escolar

Segons els agents que hi participen:

  • Entre l'alumnat:
    • Conflictes personals.
    • Conflictes derivats de comportament de rivalitat entre grups.
    • Conflictes derivats de personalitats psicopàtiques: comportament antisocial, bullying...
  • Entre l'alumnat i el professorat.

Segons les accions que es persegueixen:

  • Formació per a la convivència i prevenció de la violència.
  • Intervenció davant del conflicte, quan ja es fa evident.
  • Reparació i reconciliació (rehabilitadora).

Beneficis de la Mediació Escolar

  • Augment del desenvolupament de les habilitats socials i l'empatia.
  • Reducció del nombre i la intensitat dels conflictes.
  • Millora en la gestió de conflictes per la cooperació i empatia dels sentiments i interessos.
  • Reducció del nombre i gravetat de sancions i expedients disciplinaris.
  • Increment de la productivitat.

Entradas relacionadas: