Mediació i diversitat cultural: una visió completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,62 KB
Mediació
MEDIAR: posar en comú idees, converses de forma imparcial amb l'objectiu de resoldre un conflicte
Mediació
gestió de conflictes entre dues o més persones que tenen voluntat d'arribar a un acord amb l'ajuda d'una persona imparcial
Característiques:
- Via de gestió de conflictes
- Voluntari i actiu
- Participació del mediador
Mediació comunitària:
atendre els conflictes que es donen dins d’una comunitat
Àmbits:
- Mediació ciutadana: resoldre conflictes que es donen dins d’una comunitat ciutadana
- Intercultural: resoldre els conflictes degut a diferències culturals, ètniques o religioses
- Familiar: resoldre conflictes que es donen en una unitat de convivència
- Escolar: resoldre conflictes entre els diferents agents entre la comunitat educativa- Bullying NO entra
- Sanitària: resoldre conflictes dins l'àmbit sanitari
- Laboral: resoldre conflictes laborals sense tenir que arribar a tribunals
- Penal: resoldre conflictes entre víctima i autor delectiu
- Penitenciaria: resoldre conflictes amb persones que estan a la presó
Finalitats:
- Preventiva: per detectar els problemes i situacions que poden ser font de conflictes
- Educativa: pq les persones que fan mediació aprenen comportaments i actituds que ajuden afrontar els conflictes de manera dialogada i responsable
- Reparadora: les persones afectades es puguin tornar a relacionar, però implica la aceptación de la responsabilitat, compromís cívic i la confiança que no repeteixin conductes semblants al futur
Diversitat cultural
ofereix a la convivència interacció entre diferents cultures en una mateixa societat partint del coneixement i reconeixemnt recíproc entre totes
Valors
principis o creences fonamentals que ajuden a orientar el nostre comportament i son el reflex dels nostres pensaments, idees, aspiracions i conveccions
Polaritat
davant d’un valor positiu tenim el contrari
Jerarquia
no tots els valors valen el mateix, hi ha uns de superiors o més transcendents i altres valors estan en un rang inferior relacionats amb les NN més bàsiques i personals
Gradació
grau d’intensitat d’aquell valor
Infinitud
finalitat a la qual s’aspira i no s’arriba mai
Dinamisme
valors es modifiquen amb el pas del temps i a mesura que varien les nostres NN
Categorització
valors es poden classificar segons l’enfoc que perseguim
Qualitats
- Responsabilitat per complir amb honestedat i professionalitat les tasques que li toquen
- Tenir destreses socials i habilitats socials per garantir una comunicació fluida, bidireccional i eficaç
- Capacitat d'empatia
- Comportament assertiu per actuar amb independència i imparcialitat sense deixar-se influir per comportaments agressius o tendenciosos d’alguna de les parts
- Habilitat de gestió de conflictes, capacitat d'anàlisi, objectivar situacions, flexibilitat de plantejaments, conciliació, discussió i negociació
- Respecte cap a tots els agents que intervenen en el procés, especialment les parts amb independència de l’edat, gènere, altura
Funcions:
- Identificar necessitats, interessos o possessions de cada part → empàtic
- Orientar, dirigir i catalitzar les conductes de les parts de conflicte per facilitar que es puguin canviar
- Escoltar de manera activa i atenta de les parts → confiança
- Facilitar la comprensió de les diverses maneres de ser i de les pautes culturals associades
- Ajudar a la comunicació interpersonal → facilitadors
- Intervenir en els bloquejos a partir dels punts en comú → negociació
- Reduir l’atenció pel que fa el procés i el que ha passat abans
- Crear condicions per afavorir la relació de confiança
- Vetllar i mantenir la reserva i el secret professional dels fets coneguts durant el procés de mediador
Avantatges
- Les parts assumeixen el protagonisme de la negociació i es fan responsables dels acords establerts, això fa que s’impliquen més
- Dona més satisfacció per què tracta d’un procés dialogat i es poden expressar sentiments i desitjos, per la part contraria pot comprendre i així acceptar posicions
- Es basa en estratègies de cooperació on es negocien les idees, aspiracions i renúncies de cada part, i això porta al resultat que no hi ha vencedors ni vençuts perquè les solucions son compartides
- Preserva la relació entre les persones perquè si els conflictes es resolen a través del diàleg s’evita l’enemistat i allunyament de les parts → mantenir la convivència en les dues parts de la mediació
- En participar en processos de mediació comporta l'aprenentatge de maneres més eficaces i positives de relacionar-se i resoldre conflictes
Estereotip
tenir discriminació, que es fer distinció en el tracte per uns motius arbitraris
Prejudici
actitud associada a un grup social que tendeix a menysprear a tot el que fa referència a aquest grup a les persones que el componen i això porta a crear estereotips
Models mentals
constructe del model de la realitat basat en la interpretació simplificada i esbiaixada de la realitat i la seva representació en la nostra ment
Principis
- Voluntariat i lliure disposició: mediació es voluntària i ningú te l'obligació de mantenir-se en el procés ni acceptar un acord
- Confidencialitat: mediadors i usuaris no poden parlar de res que es parli en les sessions, a no ser que les parts ho autoritzin per escrit o ho demani un jutge
- Imparcialitat: s’ha de garantir que les parts intervinguin en plena igualtat d’oportunitats i estiguin en igual de condicions. Part mediadora no pot actuar ni ni en perjudici o interès de cap part
- Neutralitat: mediació ha de permetre en les parts de conflicte aconseguir per elles mateixes un acord. Mediador no pot suggerir ni proposar ni imposar solucions
- Bona fe: les parts hauran d’actuar segons la bona fe i superant la desconfiança, fins i tot si no s’arriben a acords
Marc ètic
- Àmbit d’aplicació: pot ser ergonòmic o estatal i els mediadors han d’estar en un registre
- Mediador: ha de tenir titulació i capacitats exigides. -No pot fer de mediador si a actuat professionalment a favor o en contra de qualsevol de les parts
- Principis de mediació
- Obligació i deures: -Ha de tenir respecte de les parts del procés a altres mediadors i administració. - Ha de vetllar pq les parts tenen respecte i han d’evitar agressions verbals o accions. -Actuarà només en el cas que estigui prou preparat per fer-ho. -Garantir la igualtat dels intervinents, complirà els principis de la mediació → confidencialitat. -No farà servir en benefici propi la informació obtinguda en el procés de mediació. -No acceptarà regals, favors i donacions de les parts
- Drets del mediador: recull del dret d’acceptar o renunciar el procés els honoraris i el tracte
- Publicitat: estableix de manera de fer publicitat dels serveis professionals de la mediació
- Registre disciplinari: infraccions si no compleixen els principis, els drets i deures del codi ètic