El Medi Social: Família, Escola i Entorn

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,61 KB

El Medi Social i la seva Influència

El medi és la suma total de condicions i influències externes que afecten la vida i el desenvolupament d'un organisme. Per a l'ésser humà, aquest medi és el medi social, que pot ser més o menys proper.

Quan parlem de medi o entorn social, ens referim a tots els elements físics i socials que envolten el subjecte i que suposen una influència, direcció, orientació i condicionament de la seva conducta i la seva relació amb els altres. Això és especialment important quan el subjecte és un infant, perquè aquest condicionament marcarà la seva manera de ser en la societat.

Tipus de Medi Social

Quan parlem de medi o entorn social que envolta el subjecte, ens referim a:

  • Medi social proper
  • Medi social global

Medi Social Proper

El medi social proper és aquell en el qual es desenvolupa la nostra acció i que condiciona el desenvolupament de la nostra acció.

Es tracta de tots aquells petits entorns que envolten el subjecte de manera més propera:

  • La família
  • L'escola
  • El barri o poble
  • Els mitjans de comunicació
  • Les activitats de lleure

Medi Social Global

El medi social global és aquell marc social en el qual ens trobem i que no podem modificar perquè és massa ampli o general, però és indubtable que també ens condiciona.

La Família com a Agent Socialitzador

La família és el sistema tradicional de transmissió de valors. Ha d'actuar com un grup molt compacte i unit, és a dir, un referent per a tots els seus membres. Dins del nucli familiar s'hi produeix la primera socialització dels infants i, és en aquest cas on el referent guanya importància.

La família ha vist reduïdes les seves funcions socials per diverses causes:

  • Pas de família extensa a família monoparental.
  • El lloc de treball se situa fora de l'entorn familiar.
  • Delegació de bona part de les responsabilitats de l'educació de l'infant a altres institucions (escola).
  • Retard de l'edat d'abandonament del nucli familiar.

Tot i que l'estructura familiar ha estat sotmesa a una sèrie de canvis que han transformat les seves funcions socials, continua sent responsable de la socialització dels infants.

Perquè a la família hi ha d'haver:

  • Un sistema d'autoritat.
  • Un cert clima d'afectivitat.
  • Un repartiment de rols.
  • Un grau determinat d'autonomia i d'autoestima.
  • Un nivell de comunicació.

Entradas relacionadas: