Mecanismes de Transmissió i Control de Moviment
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,31 KB
Lleves i Excèntriques: Funcionament i Aplicacions
Les lleves i les excèntriques són components mecànics essencials per transformar el moviment rotatori en moviment lineal o oscil·lant, amb aplicacions diverses en maquinària.
Transmissió Mitjançant Rosques: Principis i Ús
La transmissió mitjançant rosques és un mecanisme fonamental. Si es fa girar un cargol dins d'una femella o a l'inrevés, es desplacen a una certa velocitat lineal, convertint el moviment rotatori en lineal amb gran precisió.
Mecanismes Intermitents: Definició i Exemples
Els mecanismes intermitents són aquells que produeixen un moviment discontinu o per etapes, crucials en aplicacions on es requereix una acció periòdica o seqüencial.
Trens de Mecanismes: Conceptes Clau i Relació de Transmissió
Els trens de mecanismes són combinacions de mecanismes que funcionen de manera que l'element impulsat per un mecanisme impulsa el següent, permetent la modificació de la velocitat, el parell o la direcció del moviment.
- Relació de transmissió: És la relació de velocitat angular de l'eix receptor respecte a l'eix motor.
- Roda conductora o impulsora: Rep el moviment de l'arbre i el transmet a la perifèria.
- Roda intermèdia o paràsita: Rep el moviment per la perifèria i el transmet també per la perifèria, sense canviar la relació de transmissió global, però sí el sentit de gir.
- Roda conduïda o impulsada: Rep el moviment per la seva perifèria i el transmet a l'arbre.
- Caixes de canvi de marxes i reductors: Són sistemes que redueixen la velocitat angular (ω) de manera notable, adaptant la potència del motor a les necessitats de la màquina.
Embragatges: Funció, Tipus i Aplicacions
Un embragatge és un mecanisme que permet connectar i desconnectar a voluntat o automàticament un dispositiu, normalment un arbre motor amb un altre que és el conduït. Això facilita l'engegada suau i el canvi de marxes.
Els tipus d'embragatges més comuns són els de fricció, els de dents i els hidràulics.
Frens: Dispositius de Desacceleració i Tipus
Els frens són dispositius essencials que permeten desaccelerar, reduir la velocitat fins a aturar un mecanisme o màquina. Són mecanismes de dissipació d'energia, convertint l'energia cinètica en calor.
Tipus de Frens:
Frens Mecànics:
Basen el seu funcionament en la fricció entre superfícies. Els més importants són els de cinta, els de sabates i els de disc.
Frens de Cinta:
Una cinta recoberta interiorment de material resistent al desgast abraça exteriorment la roda, el moviment de la qual es vol aturar, generant fricció.
Frens de Sabates o Tambor:
Dues peces anomenades sabates, recobertes de material resistent al desgast, són accionades a través de dispositius hidràulics per fer pressió contra la part interior d'un tambor solidari amb l'arbre o eix que es vol frenar.
Frens de Disc:
L'arbre que s'ha de frenar disposa d'un disc solidari, sobre el qual exerceixen una forta pressió dues pastilles recobertes de ferodo, col·locades en una mordassa.
Frens Elèctrics:
Quan es tracta de frenar, sense arribar a aturar, grans càrregues durant temps prolongats (camions, autobusos, etc.), la utilització dels frens de disc o sabates suposaria un escalfament perillós. Per al funcionament del fre elèctric, es col·loca un disc metàl·lic a l'arbre de transmissió i, davant d'ell, uns potents electroimants. Quan s'accionen, aquests produeixen un fort camp magnètic i, en definitiva, una força d'atracció que fa que el disc giri a una velocitat molt menor. Aquests frens són un complement als frens mecànics.
Inversors de Gir: Mecanismes i Utilitat
Els inversors de gir són mecanismes que permeten la inversió del sentit de gir dels arbres o eixos, permetent, per exemple, que els automòbils puguin anar marxa enrere. Són fonamentals per a la versatilitat de moltes màquines.