Mecanismes de participació i comunicació amb les famílies
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,8 KB
Mecanismes de participació en famílies
L'augment de l'escolarització gratuïta i universal respon a: necessitats educatives: proporciona una major qualitat educativa (aprenen millor amb altres nens i educació més eficaç) / Necessitats de conciliació (laboral i familiar)
Eixos de relació entre la família i l'escola infantil: mecanismes de participació de la família a l'escola infantil / mitjans de comunicació i informació amb la família / intervenció amb la família en situacions concretes / actuació en la detecció i notificació de situacions de maltractament
La participació de la família (Org. de participació en els centres); consell escolar: òrgan de participació de la comunitat escolar al govern dels centres educatius. / L'AMPA: associació sense ànim de lucre, formada per pares i mares i alumnes del centre
Comunicació amb la família
1. Comunicació diària: De manera: informal amb comentaris informals a l'entrada o sortida / unidireccional i impersonal: taulers d'anuncis / formal i sistemàtica: agenda infantil
2. Comunicació periòdica:
→ entrevistes:
Preparació entrevista: obj clar; organitzar info (guió sintetitzat); preparar espai / aparença→ arreglada; tracte→ agradable / 1rs moments entrevista: crear ambient relaxat; prendre iniciativa; preguntar pausadament; prendre nota aspectes importants / tancar entrevista.
Entrevista semi-estructurada: 1ra part estructurada: dades quantitatives i objectes com les referents a la gestació i el part, dades mèdiques i estructura familiar / 2na part no estructurada: registra info no estandaritzada però que és d'interès pel procés educatiu.
Tipus d'entrevistes: prèvia: dades personals: nom, adreça, tel, correu / dades familiars: amb qui viu, germans, relació amb fam. extensa, entorn / hist. educativa / desenvolupament i hàbits: atenció o suport especial, malalties / funcionament centre: horaris, personal, instal·lacions, activitats, materials, entrada/sortida, normativa
seguiment: aspectes particulars de l'infant i s'informa del seu progrés i adaptació / adquisició d'hàbits, jocs preferits, desenvolup. maduratiu / cognitiu, relació companys / educadors, previ informe (anticipar dades), post. informe (resoldre dubtes)
extraordinàries: demanades pel centre si: anomalies o canvis significatius comportament o regressions; demanades per família si: volen informar sobre coses familiars; pot comunicar-se a: recollida o agenda, s'ha de programar amb temps, preferència→ dos progenitors
→ informes; Informe indv: document lliurat a les famílies, s'indica: progressos infant tots àmbits del desenvolupament i evolució en adquisició hàbits / Estructurat en àrees corresponents a àmbits propis de l'experiència i desenvolupament infantil / Hi haurà reservat un espai per observacions educador / Centre establirà el seu model i la freqüència de lliurament
→ reunions: Serveixen per comunicar-se amb pares; Tipus: inici curs escolar / tipus formatiu (escoles de famílies) / en ocasions (fi curs). Aspectes relacionats amb preparació (convocatòria, espai i condicions sala, continguts reunió)
3. Comunicació a través de les noves tecnologies
Intervenció amb famílies en diferents situacions
En el període d'adaptació: actuar amb naturalitat; acomiadar-se de l'infant sense enganyar-lo; no eternitzar el comiat; evitar aglomeracions a l'entrada; establir període d'adaptació en el que l'estada de l'infant al centre sigui progressiva
Amb famílies nouvingudes: reflexionar sobre propis prejudicis i estereotips / no actituds paternalistes o superioritat, son discriminadores / consideracions addicionals tingudes en compte: rebran info. sobre el sist. educatiu, recursos, possibilitat de sol·licitar ajudes… / es garantirà procés de comunicació eficient / s'atendran les necessitats afectives/emocionals derivades de l'impacte emocional que suposen els processos migratoris; llengua→ infants amb +1 llengua abans dels 3 anys les incorporen naturalment