Mecanismes Gramaticals, Cohesió Textual i Narrativa Catalana
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,33 KB
Mecanismes de Referència Gramaticals
L'Anàfora
L'ANÀFORA: És la relació que s’estableix entre un element gramatical d’una oració i un altre de la mateixa oració. Es manifesta amb l’ús d’un pronom personal, un pronom relatiu o adverbial.
L'El·lipsi
EL·LIPSI: Té lloc quan un element no està present explícitament en l'oració, sinó que està elidit (exemple: *Jaime* → *ell*).
La Deixis
DIXI:
- Deixis personal: L’element correspon a l'emissor o al receptor del missatge (pronoms personals, possessius, morfemes de 1a i 2a persona).
- Deixis espacial: L’element fa referència a l'espai en què té lloc l'enunciació (Determinants demostratius: *aquest/eixe*, *aqueix/eixe*, *aquell*; Pronoms demostratius: *açò*, *això*, *allò*; Adverbis de lloc: *ací*, *aquí*, *allí/allà*; Els verbs *venir* i *anar*).
- Deixis temporal: L’element remet al temps en què es produeix l'enunciació (Morfemes verbals present, passat i futur; adverbis de temps).
Mecanismes de Cohesió
Repetició i Reiteració
REPETICIÓ: És la mateixa paraula (exemple: *classe* - *classe*).
REITERACIÓ: En una frase hi ha dues paraules que són sinònimes (*classe* - *aula*).
Associació Semàntica
ASSOCIACIÓ: Les paraules es relacionen semànticament, però tenen diferent forma (*classe* - *pissarra*).
Narrativa
Context Històric de la Narrativa
La narrativa es desenvolupa al segle XX en un context històric de grans transformacions econòmiques i socials. Es van succeir diferents corrents estètics: durant la primera meitat del segle predominen les idees romàntiques, però durant la segona meitat triomfaren el realisme i el naturalisme.
El Romanticisme
El romanticisme va defensar arreu d’Europa la llibertat dels individus i dels pobles. Això va produir el moviment de la Renaixença, que impulsa la recuperació de la literatura culta i la recuperació dels nostres escriptors clàssics medievals.
Realistes i Naturalistes
El realisme i el naturalisme propugnaven la cerca de la veritat i l’objectivitat per sobre de les idees.
Autors Europeus del Segle XIX
A la primera meitat del segle XIX, la manca d’escriptors de novel·la va afavorir la lectura de traduccions d’autors europeus:
- L’anglès Walter Scott: Tenia un estil medievalitzant i conservador; l’acció se situava en moments històrics i descrivia l'època amb objectivitat.
- Els francesos: Víctor Hugo, Balzac, Zola o George Sand. Víctor Hugo i Vigny proclamaven la llibertat de l'escriptor en la història des de la pròpia subjectivitat i pretenien extreure un ensenyament moral.
- L’alemany: Goethe, autor romàntic que conreà poesia, teatre i la novel·la filosòfica.
Antoni de Bofarull
Antoni de Bofarull va ser un dels principals escriptors de la Renaixença, historiador i autor de poesia, novel·la i teatre. Fundà el diari satíric i publicà articles de crítica literària, en els quals reivindicà el restabliment dels Jocs Florals.
Va escriure L’orfeneta de Menarges on explica les dificultats dels novel·listes a causa d’un estàndard literari modern.
Narcís Oller
Narcís Oller va començar escrivint en castellà, però la relació amb escriptors de la Renaixença i amb els crítics el portaren a canviar de llengua. La seua primera novel·la fou La papallona, obra que té elements realistes i naturalistes i li va donar fama a Europa. A L’Escanyapobres desenvolupa el tema de la passió dels diners que condueix el protagonista a una mort tràgica, amb elements del naturalisme i la intenció moral. Descriu la decadència social, política i moral de la vida ciutadana.
La Sol·licitud Administrativa
La sol·licitud és un document administratiu escrit amb què un particular formula una petició a un organisme.
Estructura i Característiques
- Estructura: Identificació del sol·licitant, exposició de motius, nucli de la sol·licitud, signatura, datació i destinació.
- Característiques lingüístiques: Ús de primera persona singular (emissor), construccions impersonals o subjecte en tercera persona, i idees d'exposició i nucli de la sol·licitud.
Cohesió Textual en Documents
Cohesió: És la propietat textual que posa de manifest les relacions que s'estableixen entre les diferents parts del text.
Tipus de Connectors
- Conjunció: *que*, *i*, *però*, *sinó*, *ja que*, *perquè*, *o*, *ni*.
- Matitzadors:
- Adició: *a més*, *d'una banda*, *per cert*, *en concret*.
- Disjunció: *és a dir*, *per exemple*, *en resum*, *al capdavall*.
- Contrast: *no obstant això*, *siga com siga*, *per contra*.
- Conseqüència: *així doncs*, *per tant*, *en conclusió*, *en definitiva*.
Relacions Sintàctiques i Textuals
- Composició oracional: Uneix dos o més elements en una mateixa frase. Exemple: *Jaume anirà al cinema si vosaltres hi aneu amb ell.*
- Composició textual: No tenen relació sintàctica estructural. Exemple: *Jaume volia anar al cinema. En canvi, vosaltres preferíeu quedar-vos.*
Varietats Diatòpiques
Bloc Occidental
Bloc occidental: Distinció de vocals àtones, vocal *e* tancada (pronunciació), manteniment de la *i*, mode indicatiu primera persona present, mode subjuntiu present en la primera conjugació (dialectes nord-occidental i valencià).
Bloc Oriental
Bloc oriental: Neutralització de vocals àtones, pronunciació de la *e* oberta, emmudiment de la *i*, mode indicatiu primera persona *o*, mode subjuntiu present en *i* primera conjugació (dialectes septentrional o rossellonès, central, balear, alguerès).