Mecanismes de l'Aprenentatge i la Motivació: Teories i Estratègies
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,9 KB
Mecanismes de l'Aprenentatge i la Motivació
Mecanismes que intervenen en l'aprenentatge
L'aprenentatge és un procés complex influenciat per diversos mecanismes interrelacionats. Aquests inclouen aspectes lligats al subjecte, a la tasca i a la interacció entre ensenyament i aprenentatge.
El Subjecte: Motivació i Activació
- Motivació i nivell d'activació: Crear expectatives, mantenir un grau òptim d'ansietat i considerar el nivell de la tasca.
- Grau òptim d'ansietat: No ha de ser ni excessivament baix ("com que ja ho sé fer") ni excessivament alt ("no me'n sortiré mai"), ja que ambdós extrems poden reduir la motivació.
Coneixements Previs i Transferència
- Coneixements previs: Són fonamentals per a la transferència de l'aprenentatge.
- Diagnòstic inicial: Permet identificar els coneixements existents.
- Tipus de transferència:
- Proactiva
- Retroactiva
- Positiva
- Negativa
La Tasca: Percepció, Decisió i Execució
La tasca està lligada a tres aspectes clau:
- Aspectes perceptius:
- Nombre d'estímuls.
- Estímuls ambientals (ex: en el tennis).
- Estímuls curts són més difícils.
- Grau de confusió.
- Aspectes de decisió:
- Nombre i diversitat de situacions.
- Temps disponible.
- Grau d'incertesa.
- Grau de risc (ex: un penal amb 0-0 en una final és diferent que si guanyes de tres).
- Aspectes d'execució:
- Grau de diferenciació segmentària.
- Nivell de precisió i velocitat requerida.
- Grau d'intervenció de les qualitats físiques bàsiques.
Com més diversitat, més difícil és l'execució (ex: en el tennis, la sacada i la volea).
Ensenyament-Aprenentatge i Demostració
- Transmissió de la informació: Ha de ser breu, clara, sense tecnicismes, ha d'arribar a tots i ha de passar poca estona entre l'explicació i l'execució.
- Demostració:
- Evitar la saturació.
- Utilitzar un model eficaç.
- Fomentar la millor exploració.
La demostració està lligada a l'aspecte d'execució.
- Durada i distribució de la pràctica:
- A més edat, més llarg si la tasca és complexa.
- Pràctiques curtes.
- L'aprenentatge assolit es tolera millor.
- Sessions curtes i diàries (període d'adaptació).
La Motivació en l'Aprenentatge
Definició i Factors Clau
La motivació és un mecanisme intern o extern que activa i dirigeix la conducta o l'estat d'atenció i activació.
Segons Robert, els factors que influeixen en la motivació inclouen:
- Mostrar un domini tècnic de les habilitats esportives.
- Considerar-se competents.
- Merèixer l'aprovació de persones que ells consideren importants.
Altres factors relatius a la motivació són:
- Els alumnes.
- Els professors.
- El tipus de tasca.
- Els materials.
Estratègies per Afavorir la Motivació
Per potenciar la motivació en l'aprenentatge, es poden aplicar les següents estratègies:
- La definició de les tasques i la seva estructuració (novetat, complexitat).
- La valoració de l'esforç i el coneixement dels resultats.
- Les experiències anteriors de l'activitat.
- La família pot ajudar a motivar.
- Participar del plantejament.
- Incentivar.
- Reforç positiu o negatiu.
- Manifestar expectatives.
- La pràctica extrínseca.
Repercussions de la Motivació
Una motivació adequada repercuteix positivament en:
- Augment de la vigilància.
- Augment de la disponibilitat cognitiva:
- Atenció selectiva.
- Comprensió d'objectius.
- Disponibilitat motriu:
- Augment del nivell d'activitat física.
- Augment de la capacitat d'esforç.
- Augment del nivell de persistència.
Tipus de Motivació
- Motivació intrínseca: Es realitza l'activitat per plaer o interès propi (ex: fer esport al col·legi).
- Motivació extrínseca: Es realitza l'activitat per obtenir una recompensa externa (ex: et fitxa un club, pots guanyar medalles).
Principals Teories de l'Aprenentatge
Diverses teories han intentat explicar com es produeix l'aprenentatge:
- Associacionisme / Conductisme (Pavlov, Watson):
- Basat en el model Estímul-Resposta (E-R).
- Importància del feedback amb premi, la tècnica, la instrucció i la disciplina.
- Teoria Cognitiva (Köhler):
- Centrada en la percepció personal de l'ambient.
- Resolució de problemes.
- Té en compte l'individu i els seus processos mentals.
- Processament d'Informació (Newell, Simon):
- Interès per la forma de presentar les informacions.
- Èmfasi en l'atenció i la memòria.
- Els alumnes aprenen a detectar els seus propis errors.
- Teoria Cibernètica (Wiener, Smith, Ruiz):
- Influència del feedback sobre l'autoregulació.
- Instrucció i control.
- Busca un equilibri entre el desordre.
- Concep les persones com a sistemes que processen informació.
- Control Jeràrquic (Singer):
- Estudia el procés central i el seu control sobre l'acció.
- Anàlisi de les tasques.
- Ensenyar a un nivell apropiat per a un bon desenvolupament.