Mecanismes de l'Aprenentatge i la Motivació: Teories i Estratègies

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,9 KB

Mecanismes de l'Aprenentatge i la Motivació

Mecanismes que intervenen en l'aprenentatge

L'aprenentatge és un procés complex influenciat per diversos mecanismes interrelacionats. Aquests inclouen aspectes lligats al subjecte, a la tasca i a la interacció entre ensenyament i aprenentatge.

El Subjecte: Motivació i Activació

  • Motivació i nivell d'activació: Crear expectatives, mantenir un grau òptim d'ansietat i considerar el nivell de la tasca.
  • Grau òptim d'ansietat: No ha de ser ni excessivament baix ("com que ja ho sé fer") ni excessivament alt ("no me'n sortiré mai"), ja que ambdós extrems poden reduir la motivació.

Coneixements Previs i Transferència

  • Coneixements previs: Són fonamentals per a la transferència de l'aprenentatge.
  • Diagnòstic inicial: Permet identificar els coneixements existents.
  • Tipus de transferència:
    • Proactiva
    • Retroactiva
    • Positiva
    • Negativa

La Tasca: Percepció, Decisió i Execució

La tasca està lligada a tres aspectes clau:

  • Aspectes perceptius:
    • Nombre d'estímuls.
    • Estímuls ambientals (ex: en el tennis).
    • Estímuls curts són més difícils.
    • Grau de confusió.
  • Aspectes de decisió:
    • Nombre i diversitat de situacions.
    • Temps disponible.
    • Grau d'incertesa.
    • Grau de risc (ex: un penal amb 0-0 en una final és diferent que si guanyes de tres).
  • Aspectes d'execució:
    • Grau de diferenciació segmentària.
    • Nivell de precisió i velocitat requerida.
    • Grau d'intervenció de les qualitats físiques bàsiques.

    Com més diversitat, més difícil és l'execució (ex: en el tennis, la sacada i la volea).

Ensenyament-Aprenentatge i Demostració

  • Transmissió de la informació: Ha de ser breu, clara, sense tecnicismes, ha d'arribar a tots i ha de passar poca estona entre l'explicació i l'execució.
  • Demostració:
    • Evitar la saturació.
    • Utilitzar un model eficaç.
    • Fomentar la millor exploració.

    La demostració està lligada a l'aspecte d'execució.

  • Durada i distribució de la pràctica:
    • A més edat, més llarg si la tasca és complexa.
    • Pràctiques curtes.
    • L'aprenentatge assolit es tolera millor.
    • Sessions curtes i diàries (període d'adaptació).

La Motivació en l'Aprenentatge

Definició i Factors Clau

La motivació és un mecanisme intern o extern que activa i dirigeix la conducta o l'estat d'atenció i activació.

Segons Robert, els factors que influeixen en la motivació inclouen:

  • Mostrar un domini tècnic de les habilitats esportives.
  • Considerar-se competents.
  • Merèixer l'aprovació de persones que ells consideren importants.

Altres factors relatius a la motivació són:

  • Els alumnes.
  • Els professors.
  • El tipus de tasca.
  • Els materials.

Estratègies per Afavorir la Motivació

Per potenciar la motivació en l'aprenentatge, es poden aplicar les següents estratègies:

  1. La definició de les tasques i la seva estructuració (novetat, complexitat).
  2. La valoració de l'esforç i el coneixement dels resultats.
  3. Les experiències anteriors de l'activitat.
  4. La família pot ajudar a motivar.
  5. Participar del plantejament.
  6. Incentivar.
  7. Reforç positiu o negatiu.
  8. Manifestar expectatives.
  9. La pràctica extrínseca.

Repercussions de la Motivació

Una motivació adequada repercuteix positivament en:

  • Augment de la vigilància.
  • Augment de la disponibilitat cognitiva:
    • Atenció selectiva.
    • Comprensió d'objectius.
  • Disponibilitat motriu:
    • Augment del nivell d'activitat física.
    • Augment de la capacitat d'esforç.
    • Augment del nivell de persistència.

Tipus de Motivació

  • Motivació intrínseca: Es realitza l'activitat per plaer o interès propi (ex: fer esport al col·legi).
  • Motivació extrínseca: Es realitza l'activitat per obtenir una recompensa externa (ex: et fitxa un club, pots guanyar medalles).

Principals Teories de l'Aprenentatge

Diverses teories han intentat explicar com es produeix l'aprenentatge:

  • Associacionisme / Conductisme (Pavlov, Watson):
    • Basat en el model Estímul-Resposta (E-R).
    • Importància del feedback amb premi, la tècnica, la instrucció i la disciplina.
  • Teoria Cognitiva (Köhler):
    • Centrada en la percepció personal de l'ambient.
    • Resolució de problemes.
    • Té en compte l'individu i els seus processos mentals.
  • Processament d'Informació (Newell, Simon):
    • Interès per la forma de presentar les informacions.
    • Èmfasi en l'atenció i la memòria.
    • Els alumnes aprenen a detectar els seus propis errors.
  • Teoria Cibernètica (Wiener, Smith, Ruiz):
    • Influència del feedback sobre l'autoregulació.
    • Instrucció i control.
    • Busca un equilibri entre el desordre.
    • Concep les persones com a sistemes que processen informació.
  • Control Jeràrquic (Singer):
    • Estudia el procés central i el seu control sobre l'acció.
    • Anàlisi de les tasques.
    • Ensenyar a un nivell apropiat per a un bon desenvolupament.

Entradas relacionadas: