Marxandatge farmacèutic: objectius i estratègies
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,73 KB
Objectius del merchandising
El marxandatge farmacèutic consisteix en una sèrie de tècniques de màrqueting portades a terme, en coordinació, entre fabricants farmacèutics i oficines de farmàcia amb l'objectiu de motivar l'acte de venda i aconseguir la major rendibilitat per a tots dos, al mateix temps que es satisfan les necessitats dels consumidors. A les farmàcies tradicionals encara es troben elements que impedeixen l'accés lliure dels clients als productes. El marxandatge s'encarrega d'eliminar aquestes barreres.
- Augmentar la venda de productes sense recepta mèdica.
- Crear un ambient acollidor perquè al client li resulti agradable romandre a la farmàcia.
- Incrementar el nombre de clients de la farmàcia mitjançant la utilització d'elements exteriors.
- Obtenir el major benefici possible als espais a la farmàcia.
- Eliminar o disminuir l'estoc de productes que no es ven.
- Animar el punt de venda mitjançant promocions o ofertes especials.
- Posar en mans del client productes de manera atractiva i cridanera.
- Afavorir la rotació de productes.
- Realitzar les vendes amb la major agilitat possible.
- Proporcionar un millor servei al client.
- Guanyar prestigi i ser diferent davant la competència.
Merchandising exterior
La porta d'entrada i l'aparador són dos elements de l'arquitectura externa que influeixen molt en la imatge o identitat que la farmàcia vol transmetre. L'entorn es pot definir com el conjunt de condicions i elements externs a la farmàcia amb què interacciona i que condicionen la seva activitat. El disseny de la porta d'accés a la farmàcia ha de facilitar sempre l'accés dels clients a l'interior; mai ha de suposar una barrera. S'ha d'evitar enganxar informació a les portes perquè no permet observar l'interior de la farmàcia. S'ha d'evitar, sempre que sigui possible per motius de seguretat, la col·locació de reixes sobre la porta d'accés. També quan la farmàcia romangui tancada, s'ha de poder veure l'interior.
El rètol i la creu són elements exteriors obligats per llei. Ha de constar a algun punt de la façana que es tracta d'una farmàcia i no d'un altre tipus d'establiment. Des de l'exterior de l'oficina de farmàcia és obligatori que es vegi l'horari i els torns de guàrdia de les farmàcies de la localitat. Ha de romandre il·luminat durant la nit per permetre la seva visibilitat.
L'aparador
És un vehicle de comunicació entre la clientela i el comerç. Defineix la imatge del comerç i de la seva política publicitària. És un venedor potencial. Cridar l'atenció del client potencial. Provocar interès en el producte. Despertar desig i necessitat de comprar. Forma part de la imatge externa de la farmàcia. És un element de comunicació entre l'oficina de farmàcia i els seus clients habituals i potencials.
Aparadors estacionals
Cal una planificació de l'aparador en funció de l'època de l'any:
- Primavera: vitamines, dietes d'aprimament, antial·lèrgics.
- Estiu: protectors solars, protectors de picades, farmacioles de viatge.
- Tardor: prevenció de grip i refredats, prevenció de la cura del cabell.
- Tot l'any: cura de la pell, embaràs, vacunació, laxants, dietes.
Tipus d'aparadors
En funció dels productes exposats i el seu format comercial, tenim els tipus d'aparador:
- Un sol article: es posa només un per ser car o mida, o més del mateix article, s'incideix en la importància del producte.
- Molts articles:
- Desordenada: aparadors caòtics que transmeten idea que hi ha molt on triar.
- Ordenada: exhibeixen un producte o diversos en gran quantitat amb algun tipus d'organització (fruiteries per ex.).
- Pocs articles:
- Homogènies.
- Heterogènies.
- Relacionades entre si.
Segons la distribució dels articles
- Aparador ascendent
- Volem vendre prestacions o tractament complet.
- Tractaments o productes cars.
- El preus es posen en una tauleta en petit, a l'esquerra i separats dels productes.
- Utilitzar elements evocadors.
- Rotar cada 15-30 dies màxim.
- Aparador descendent
- Serveix per col·locar productes en oferta.
- Donem idea de barat, el col·loquem de car a barat.
- Es recomana cartelleria d'oferta.
- Cartells grans i en colors cridaners per a ofertes (vermell).
- Producte fora de la caixa.
- Aparador en piràmide
- Es fixa l'atenció en el centre, després a la dreta i finalment en l'esquerra.
- És habitual en el tèxtil.
- Es recomana més volum a la esquerra o més color que a la dreta.
- Funciona bé per a aparadors temàtics.
- Si hi ha cartells, aquests han d'anar a la part més alta.
- Aparador vall
- Són dues piràmides amb les mateixes aplicacions cadascuna que l'anterior.
- Millor una més alta.
- S'utilitza per donar alternativa.
- Possibilitat de comparar.
- Utilització també en preus.
- Aparador pla
- Es vol prestigiar productes.
- Sempre en grups de 3.
- Donar espai al voltant del producte.
- Poc producte.
- Aparadors minimalistes.
- A més espai al voltant, més prestigi li dono al producte.
Zones d'un aparador
Els aparadors es divideixen en diferents zones, que són:
- Zones de l'aparador a nivell vertical i a nivell horitzontal
- Zones calentes: les més visibles o més venedores.
- Zones temperades: estan intercalades entre les zones calentes i les fredes.
- Zones fredes: les menys visibles o que menys venen.