Marrazkiak Aztertzeko Gida: Gaitasunen Ebaluazioa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en vasco con un tamaño de 6,02 KB
1. Etapa Grafikoa: Identifikatu eta Arrazoitu
Hemen ikasleak marrazkiaren etapa grafikoak identifikatuko ditu, etapa bakoitzaren ezaugarri bana aipatuz. Gutxienez hiru etapa aipatu.
2. Ingurunea Behatzeko Gaitasuna
Gaiaren sinpletasun edo konplexutasun maila
Eskema grafikoen kopuruaren eta antolaketa espazialaren arabera (hiru dimentsiorik nabaritzen den ala ez), ea konplexua edo sinplea den.
Erreferente errealaren eta irudiaren arteko antzekotasuna
Ikonotasun maila aipatu: eskema grafikoek lotura handia duten erreferenteekin: proportzioan, forman, bolumenean…
Irudikatutako gaiaren eta eskema grafikoen zehaztasun maila
Eskema grafikoetan xehetasunen bat aipatu.
3. Ikus-lengoaia Erabiltzeko Gaitasuna
Hiru dimentsioko espazioa bi dimentsiotan irudikatzeko gaitasuna:
- a) Erlazio topologikoak
Eskema grafikoen kokapena: barruko eta kanpoko, goiko eta beheko, aurreko eta atzeko, urruneko eta gertuko, eta eskuineko eta ezkerreko eskema grafikoak.
- b) Oinarri-lerroa eta zeru-lerroa
Oinarri-lerroa (elementuak oinarri baten gainean kokatuta) eta zeru-lerroa (zeruan irudikatzen den lerroa).
*Nahiz eta zeru-lerrorik ez egon, aipatu goian dauden eskema grafikoak.
- c) Gardentasunak
Gardentasuna (aurreko eta atzeko irudia ikusi).
- d) Plano-eraispenak
Irudia den moduan irudikatu, baina perspektibek ez dute forma logikorik jarraitzen. Adibidez: txori bat alboz margotuta egotea eta bere hankak txoria aurrez egongo balitz bezala irudikatuta egotea.
- f) Gainjartzeak
Plano bat bestearen gainetik jarrita.
- g) Hodeiertza
Hau sakontasunarekin lotu. Sakontasunaren irudia badago, hodeiertza ere.
- h) Perspektiba
Hiru dimentsioa nabaritzen den ala ez.
Denbora irudikatzeko gaitasuna
Marrazkian denboraren irudikapena egiten den: eszena desberdinak dauden ala ez.
*Normalean hauetan ez da egoten. Denboraren irudikapena batez ere komikien irudiak agertzean igartzen da, adibidez: hau da, narrazioaren sekuentzia bat igartzen denean.
Ikus-osagai mota desberdinak erabiltzeko gaitasuna:
- a) Ehundura
Organikoa: irregulartasunak daudenean. Umeen marrazkia gehienetan organikoa da. Hau nabaritu, adibidez, intentsitate motan.
- b) Lerroa
Inguru-lerroa (eskema grafiko bat inguratu, puntu batean hasi eta amaitu ere) / Objektu-lerroa (objektu batekin identifikatzen dena, adibidez, txorien hankak, loreen zurtoinak).
- c) Forma
Organikoak (elementu konplexuagoak, asimetrikoak eta ez-uniformeak) eta geometrikoak (figura geometrikoak).
- d) Kolorea / Tonua
Eskala akromatikoa: zuri-beltzak.
- e) Argiztapena
Erabiltzen duen ala ez: itzalik antzematen da?
Konposizio-baliabideak erabiltzeko gaitasuna:
- a) Ikus-pisuak
Pisu handiena non kokatzen den.
- b) Taldekatzeak
Hauen arabera: forma, tonua, kokapen espaziala eta tamaina.
- c) Ikus-erritmoak (maiztasuna/errepikapenak)
Askea (forma irregularrak, nahasia) eta iraunkorra (formak erregularragoak, argiagoak).
- d) Konposizio-mota
Estatikoa (norabide nagusiak horizontalak eta bertikalak dira) eta dinamikoa (ardatz nagusia diagonala da).
4. Materialak, Tresnak eta Teknikak Erabiltzeko Gaitasuna
Trazua kontrolatzeko gaitasuna:
- a) Izaera
Organikoa (trazua antzematen da eta zein tresna eta indarra erabili duen ere) eta geometrikoa (arkatzez egindako lerroak, oilaskoaren hankak, esaterako / lodia eta mehea / jarraitua eta etena).
- b) Norabidea
Zuzenak eta kurbatuak / hautsiak (angeluak sortu) / mistoak.
- c) Neurria
Trazu luzeak eta laburrak.
- d) Indarra
Trazu sendoak eta leunak. (Muturreko adibideak bilatu).
*Hau batez ere margotu izan den materialaren arabera igartzen da. Errotulkiak badira, ezin daiteke oso ondo antzeman.
- e) Abiadura
Nahiko mantsoa (trazua formari ondo egokitua) baina erabat bete gabe, eta trazu bizkorrak.
Tresnak
Arkatza eta koloretako margoak eta erabilerak: esku osoa erabiliz, hatzamarrak soilik, eta presio-maila.
Materialak
DIN A4 orria.
Teknikak erabiltzeko gaitasuna
Marraztu / Margotu / Estanpatu (objektu bat busti eta bere forma orri baten gainazalean jarri) / Collagea.
*Normalean beti egongo direnak marraztu eta margotu izango dira.
Tresna, material eta teknika desberdinak konbinatzeko gaitasuna
Zenbat tresna eta zenbat teknika konbinatzen dituen.
5. Sormena
a) Jariakortasuna
Objektu bati buruzko eskema grafiko desberdinak egiteko gaitasuna du.
Adibidez: bi lore, bat margaritza itxurakoa eta beste bat larrosa itxurakoa. (Bi eskema grafikoen aldaketa oso nabarmena da).
b) Malgutasuna
Eskema grafiko baten ikus-osagaiak aldatzeko gaitasuna du.
Adibidez: bi lore berdin egin, baina bat urdina margotu eta bestea morea. (Aldaketak jariakortasunean baino xumeagoak dira). Beti aipatu behar da zeren ARTEAN.
c) Originaltasuna
Estereotipo grafiko ohikoetatik urruntzen da eta irtenbide grafiko propioak sortzen ditu, bai kolorean, forman, ehunduran…
*Originala izan ala ez, beti justifikatu behar da.
d) Elaborazioa
Eskema grafiko bat marrazten hasten den bitartean, hau aldatuz doa.
Adibidez: zaldi baten burua irudikatzen hasten da eta ilea marraztera doanean beste forma batzuk marraztu, zaldiarekin bat ez datozenak. *Hau normalean soilik agertzen da lehenengo etapan.