Pla de Màrqueting: Etapes i Metodologia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,63 KB
El Pla de Màrqueting
El posicionament de l'empresa és, doncs, un instrument molt útil per orientar-se a un determinat grup de consumidors. Una altra eina utilitzada en el màrqueting és el pla de màrqueting. El pla de màrqueting és un document pel qual es regula tota la política comercial de l'empresa, és a dir, els objectius, les accions concretes i el calendari en què es durà a terme cadascuna d'aquestes accions.
Etapes de Pla de Màrqueting
Anàlisi de la situació i anàlisi DAFO
Per a l'elaboració del pla de màrqueting és necessari realitzar un seguit d'etapes. La primera d'aquestes etapes és l'anàlisi de la situació. En aquest punt cal recopilar, analitzar i avaluar dades bàsiques per a la correcta elaboració del pla, tant des del punt de vista intern com extern. Aquesta anàlisi implica una sèrie de passos entre els quals s'inclouen l'anàlisi d'actuacions dutes a terme per l'empresa en períodes anteriors, incloent les causes dels bons o els mals resultats obtinguts, l'estudi de l'entorn, és a dir l'anàlisi de la situació socioeconòmica. La imatge de l'empresa, dels productes, del sector, la qualificació del personal, la xarxa de distribució, és a dir l'avaluació dels tipus de punt de venda, la competència i el producte. Amb la informació recopilada es realitza un anàlisi DAFO que consisteix a analitzar les fortaleses i debilitats de l'empresa, així com les oportunitats i amenaces existents en l'entorn.
Determinació dels objectius
La segona etapa del pla de màrqueting consisteix en la determinació dels objectius. Amb tota la informació extreta de l'anàlisi de la situació es determinaran els objectius que es pretenen aconseguir amb el pla de màrqueting, tant els objectius quantitatius, com ara la previsió de vendes, el percentatge de benefici o de quota de mercat, com els objectius qualitatius, com per exemple reforçar un posicionament o millorar la imatge.
Elaboració i selecció d'estratègies
Un cop s'han determinat els objectius caldrà, doncs, elaborar i seleccionar les estratègies. En aquest cas per determinar les estratègies caldrà definir el públic objectiu, realitzar el plantejament general i els objectius específics de les diferents variables del màrqueting, fer una valoració global del pla i finalment una designació del responsable o responsables que tindran a càrrec seu la consecució del pla.
Pla d'acció
Posteriorment, caldrà elaborar un pla d'acció concretant les accions que s'han de posar en pràctica per aconseguir el que es pretén amb l'estratègia. Les tàctiques que es posin en marxa hauran d'estar relacionades amb les variables de màrqueting. Per exemple, en relació amb el producte es poden realitzar llançaments o introduir nous envasos, pel que fa al preu es poden produir canvis en les polítiques de descomptes, quant a la promoció, el llançament d'una campanya publicitària, i en relació amb els canals de distribució, per exemple, es pot produir l'entrada a Internet.
Elaboració del pressupost
Un cop determinat el pla d'acció caldrà elaborar un pressupost per quantificar l'esforç que li suposarà, a l'empresa, la realització del pla, el qual serà aprovat sempre que la seva viabilitat ho permeti.
Mètode de control
La darrera etapa del pla de màrqueting serà l'establiment dels mètodes de control que permetin saber el grau de compliment dels objectius a mesura que es vagin aplicant les estratègies i accions definides.