Marcs Conceptuals i Metodològics Clau per a l'Aprenentatge
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,2 KB
Mètode "Algodón": Aplicació i Enfocaments
Es pot extrapolar a altres contextos? Diferents posicionaments? Requereix una proposta d'actuació? Necessita un enfocament de diferents àrees?
Conceptes Socials Clau: Sabers Alternatius
- Racionalitat-Irracionalitat: causes i conseqüències
- Creences i Valors
- Canvi i Continuïtat
- Identitat-Alteritat: la meva realitat vs. la de l'altre
- Diversitat i Desigualtat: barreres
- Interrelació - Conflicte: dinàmiques socials
- Organització Social - Poder: lleis, polítiques, ideologies
Habilitats Cognitivolingüístiques i Literacitat Crítica
Habilitats Cognitivolingüístiques
- Descriure: identificar elements.
- Explicar: causes i conseqüències, el "per què".
- Justificar: buscar raons per un punt de vista.
- Interpretar: posicionar-se amb recolzament científic.
- Argumentar: confrontar diferents posicionaments.
Literacitat Crítica
- Rol de crítics.
- Interpretar les intencions.
L'Espai Geogràfic i el Desenvolupament Cognitiu
Segons Piaget i Inhelder, hi ha diverses etapes per representar l'espai segons les propietats geomètriques. Es distingeixen 4 estadis de desenvolupament cognitiu en la representació gràfica. Per ajudar a progressar en la representació i interpretació de l'espai, es poden distingir els següents aspectes:
- Egocentrisme: Reduir l'espai a les seves pròpies dimensions; com més petit és l'infant, major és l'egocentrisme.
- Coordinació: Està coordinat?
- Perspectiva - Vista: Un plànol es representa en vista aèria. Els infants normalment el fan frontalment.
- Simbolisme - Llegenda: Per poder interpretar allò que hi ha en el mapa o plànol. Un mapa és icònic quan en comptes de llegendes hi ha dibuixos (arbres, semàfors…). Un plànol ha de ser simbòlic, no icònic.
- Proporcionalitat - Escala.
- Orientació – Nord.
- Direccionalitat: itineraris.
La localització (coordenades) i l'orientació (punts cardinals) són clau per representar problemes en mapes i comprendre l'abast d'aquests sobre el territori: orientar-nos, prendre decisions i representar informació. L'objectiu és portar els infants a l'estadi euclidià (topològic, projectiu I i II i euclidià).
Taxonomia de Bloom: Nivells de Pensament
- Conèixer: descriure, identificar, enumerar, definir.
- Comprendre: explicar, classificar, resumir.
- Aplicar: utilitzar, relacionar, aplicar.
- Analitzar: contrastar, estructurar.
- Avaluar: valorar, interpretar, justificar, jutjar.
- Crear: dissenyar, elaborar (objectius d'arrel conceptual, procedimental i actitudinal).
Pensament Històric: Dimensions i Operadors
Interpretació Històrica
Anàlisi de fonts primàries (invisibles, qüestionar veracitat absoluta) i secundàries (contraposar-les). Implica descripció, anàlisi, contraposició i interpretació.
Representació Històrica
Situació inicial → desenvolupament (buscar relacions causals i intencionals) → situació final (conseqüències i comparar amb la situació inicial). Requereix contextualització espai-temps, validació (fonts) i interpretació.
Imaginació Històrica
Empatia i contextualització. L'empatia implica imaginar com era el passat, comprendre les motivacions dels actors i formar el pensament crític i creatiu:
- Crític: per realitzar valoracions del passat i comparacions i relacions amb el present.
- Creatiu: per poder imaginar futurs alternatius als problemes del nostre món.
Posar-nos en el lloc, donar sentit a les accions: jocs de rol, dramatitzacions, narracions d'un dia a la vida de X.
Temps Històric: Operadors Temporals
- Datació - Cronologia: ordenar els fets.
- Successió: fets encadenats ordenats (alguns successiva i causalment).
- Simultaneïtat / Contemporaneïtat: coincidència temporal de fets / què passa alhora, vincles (relacionar) i explicar.
- Durada: temps entre l'inici i el final d'un fet. Inclou cicles de durada (curta: nivell de l'esdeveniment; mitjana: conjuntura; i llarga: estructura).
- Periodització: dividir la Història en períodes segons canvis i continuïtat.
- Canvi - Continuïtat: revolució i evolució.
- Causalitat / Multicausalitat: fet produït per una raó / per diverses (explicar el canvi).
- Passat - Present - Futur: comprendre, interpretar i contribuir; progrés no lineal.