Marcs Conceptuals i Metodològics Clau per a l'Aprenentatge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,2 KB

Mètode "Algodón": Aplicació i Enfocaments

Es pot extrapolar a altres contextos? Diferents posicionaments? Requereix una proposta d'actuació? Necessita un enfocament de diferents àrees?

Conceptes Socials Clau: Sabers Alternatius

  • Racionalitat-Irracionalitat: causes i conseqüències
  • Creences i Valors
  • Canvi i Continuïtat
  • Identitat-Alteritat: la meva realitat vs. la de l'altre
  • Diversitat i Desigualtat: barreres
  • Interrelació - Conflicte: dinàmiques socials
  • Organització Social - Poder: lleis, polítiques, ideologies

Habilitats Cognitivolingüístiques i Literacitat Crítica

Habilitats Cognitivolingüístiques

  • Descriure: identificar elements.
  • Explicar: causes i conseqüències, el "per què".
  • Justificar: buscar raons per un punt de vista.
  • Interpretar: posicionar-se amb recolzament científic.
  • Argumentar: confrontar diferents posicionaments.

Literacitat Crítica

  • Rol de crítics.
  • Interpretar les intencions.

L'Espai Geogràfic i el Desenvolupament Cognitiu

Segons Piaget i Inhelder, hi ha diverses etapes per representar l'espai segons les propietats geomètriques. Es distingeixen 4 estadis de desenvolupament cognitiu en la representació gràfica. Per ajudar a progressar en la representació i interpretació de l'espai, es poden distingir els següents aspectes:

  1. Egocentrisme: Reduir l'espai a les seves pròpies dimensions; com més petit és l'infant, major és l'egocentrisme.
  2. Coordinació: Està coordinat?
  3. Perspectiva - Vista: Un plànol es representa en vista aèria. Els infants normalment el fan frontalment.
  4. Simbolisme - Llegenda: Per poder interpretar allò que hi ha en el mapa o plànol. Un mapa és icònic quan en comptes de llegendes hi ha dibuixos (arbres, semàfors…). Un plànol ha de ser simbòlic, no icònic.
  5. Proporcionalitat - Escala.
  6. Orientació – Nord.
  7. Direccionalitat: itineraris.

La localització (coordenades) i l'orientació (punts cardinals) són clau per representar problemes en mapes i comprendre l'abast d'aquests sobre el territori: orientar-nos, prendre decisions i representar informació. L'objectiu és portar els infants a l'estadi euclidià (topològic, projectiu I i II i euclidià).

Taxonomia de Bloom: Nivells de Pensament

  1. Conèixer: descriure, identificar, enumerar, definir.
  2. Comprendre: explicar, classificar, resumir.
  3. Aplicar: utilitzar, relacionar, aplicar.
  4. Analitzar: contrastar, estructurar.
  5. Avaluar: valorar, interpretar, justificar, jutjar.
  6. Crear: dissenyar, elaborar (objectius d'arrel conceptual, procedimental i actitudinal).

Pensament Històric: Dimensions i Operadors

  1. Interpretació Històrica

    Anàlisi de fonts primàries (invisibles, qüestionar veracitat absoluta) i secundàries (contraposar-les). Implica descripció, anàlisi, contraposició i interpretació.

  2. Representació Històrica

    Situació inicial → desenvolupament (buscar relacions causals i intencionals) → situació final (conseqüències i comparar amb la situació inicial). Requereix contextualització espai-temps, validació (fonts) i interpretació.

  3. Imaginació Històrica

    Empatia i contextualització. L'empatia implica imaginar com era el passat, comprendre les motivacions dels actors i formar el pensament crític i creatiu:

    • Crític: per realitzar valoracions del passat i comparacions i relacions amb el present.
    • Creatiu: per poder imaginar futurs alternatius als problemes del nostre món.

    Posar-nos en el lloc, donar sentit a les accions: jocs de rol, dramatitzacions, narracions d'un dia a la vida de X.

  4. Temps Històric: Operadors Temporals

    • Datació - Cronologia: ordenar els fets.
    • Successió: fets encadenats ordenats (alguns successiva i causalment).
    • Simultaneïtat / Contemporaneïtat: coincidència temporal de fets / què passa alhora, vincles (relacionar) i explicar.
    • Durada: temps entre l'inici i el final d'un fet. Inclou cicles de durada (curta: nivell de l'esdeveniment; mitjana: conjuntura; i llarga: estructura).
    • Periodització: dividir la Història en períodes segons canvis i continuïtat.
    • Canvi - Continuïtat: revolució i evolució.
    • Causalitat / Multicausalitat: fet produït per una raó / per diverses (explicar el canvi).
    • Passat - Present - Futur: comprendre, interpretar i contribuir; progrés no lineal.

Entradas relacionadas: