La Marca Hispànica i l'Amor Cortès a la literatura medieval catalana
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,17 KB
Què és la Marca Hispànica? Dates històriques? Quins són els primers textos conservats? Corsili de Tous?
1 La Marca Hispànica van ser els territoris guanyats als sarrains al nord de la península, des de Pamplona fins a Barcelona.
Fets històrics rellevants. 2 Segle V: Caiguda de l'Imperi Romà d'Occident; Segle VIII-IX: 712-725: Invasió i ocupació sarraina a la península Ibèrica
759-801: Conquesta Franca. El territori guanyat als sarrains al nord de la península des de Pamplona fins a Barcelona això s'anomena Marca Hispànica. A partir del segle IX, la denominació es limita als comtats catalans Segle X-XI: Inicis del feudalisme Segle XII: Creació de la Corona d'Aragó, formada pel Regne d'Aragó i el comtat de Barcelona. Segle XIII: 1213: Batalla de Muret: derrota de la Corona d'Aragó contra Felip II de França i pèrdua dels territoris occitans. 1229: Jaume I conquereix Mallorca. 1238: Jaume I conquereix València. 1245: El tractat de Corbeil reconeix la independència dels comtats catalans Finals de s.XIII inici del s.XIV: Expansió mediterrània de la Corona d'Aragó. Conquestes de Murcia, Sardenya, Sicília, Atenes, Neopàtria. 3 Els primers textos conservats són Forum iudicum, codi de lleis visigòtic del s. XII i les Homilies d'Organyà, un sermó del principi del s. XIII. 4 fou un dels cinc concilis regionals convocats per Carlemany el mes de maig del 813. El concili de Tours és important no solament des del punt de vista religiós, sinó també des del lingüístic. Marca una etapa important, un moment fonamental en la cristianització d'Occident.
Què entenem per Amor Cortès?
És una filosofia de l'amor nascuda al segle XI que significa amor pur i que s'expressa d'una manera cortesa i cavalleresca en una sèrie de convencions i regles. Característiques; Idealització de la dama: noble casada jove bella gentil i virtuosa es fa amb un pseudònim per a que no es reconegui. Personatges: adúlters els que apareixen són l'home, el trobador i la donna, el gilós marit enganyat i les lausengiers, les xivatos. Actitud de vasallatge: un pacte de fidelitat entre el ric i el pobre empleat. sofriment.
Trobadors: Era un poeta de la cort que componia i cantava aquesta poesia culta en provençal per al públic refinat i culte de la cort. Joglar: Era el que cantava o recitava poesia popular en la seva pròpia llengua o bé interpretava composicions d'un trobador. Trobadorits: Era una dama noble més sensual i directa (era una zorra com jo xd).
GÈNERES TROBADORESCOS
Sirventes: defensa o atac d'un país o una política determinats.
Plany:Lament per la mort d'algun personatge
Debat Poètic:Discussió entre 2 trobadors
Pastorel·la:Diàleg amorós entre el trobador i una pastora
Viadera:S'inspira en la cançó popular paral·lelística és a dir dues sèries breus d'estrofes de dos versos cadascuna amb rima pròpia.
Què és l'Ars de Ramon Llull?
L'Ars, Ars combinatoria o Art lul·liana consisteix en un sistema filosòfic, impulsat i creat per Ramon Llull, amb l'objectiu de permetre demostrar, a través de l'argumentació filosòfica racional, la veritat del cristianisme als infidels mitjançant tècniques racionals de notació simbòlica i diagrames combinatoris.
3 objectius de Ramon Llull:
Fundar monestir i escoles, convertir als infidels, escriure llibres per a propagar su creença. Era tan important perquè va ser el primer en escriure en prosa en llengua catalana temes humanístics i científics (va escriure 280 obres)
Felix i llibres de les maravelles es tracta que el protagonista té un mestre i veu la ingenuïtat dels que no coneixen ni practiquen la veritat del cristianisme
Llibre del ordre de cavalleria: era un llibre didàctic servia per als que volien ser cavaller
Vida coetània era una narració autobiogràfica que tractava sobre el seu canvi de vida a partir dels 30 anys 1331
Llibre del gentil de els 3 sabis va ser una discussió entre musulmà, cristià i jueu davant de un pagà que accepta tenir fe.
CRÒNIQUES
Què és l'èpica? era una narració de fets històrics que eren reals (exagerats) sobre un personatge molt conegut Cançons de gesta? són poemes que estan escrits en vers que narren victòries Cròniques el mateix que cançons de gestes però en prosa
Jaume I el Conqueridor anava sobre els seus records la conquesta de Mallorca i València
Bernat Desclot Sobre el regnat de Pere II i fill de Jaume I
Ramon Muntaner Des del naixement de Jaume I fins coronació de Alfonso el Benigne i també sobre l'experiència dels almogàvers
Pere III el Cerimoniós Parlava del seu propi regnat i el deu seu pare Alfonso el Benigne
Característica general
intenció didàctica ensenyar
intencionalitat política
monàrquic i patriòtica
retrat moment històric
tret d'oralitat