Marc Legal d'Emissions: Protocol de Kyoto i Llei 34/2007

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,19 KB

Marc Legal i Competències en Normativa d'Emissions

Les competències en normativa d’emissions es reparteixen entre el Marc Internacional (mitjançant convenis i legislació comunitària), l’Estat, els ens locals i les Comunitats Autònomes (C.A.).

1. Convenis Internacionals: El Protocol de Kyoto (1997)

El Protocol de Kyoto, signat, acceptat o ratificat per 34 països que representen el 55% de les emissions globals de Gasos d'Efecte Hivernacle (GEH), estableix compromisos clau:

  • La UE dels 25 es va comprometre a reduir les emissions un 8% respecte a les de 1990, objectiu a assolir durant els anys 2008-2012.
  • El repartiment de la reducció dins la UE és desigual.
  • Recentment, Rússia l’ha ratificat.
  • Accepta que el Canvi Climàtic (CC) és un dels majors reptes dels nostres temps i és d'origen antropogènic.
  • Afirma que l’escenari desitjable és un augment màxim de 2ºC en la temperatura mitjana global, la qual cosa requereix reduccions significatives de les emissions.
  • Estableix responsabilitats comunes però diferenciades per als països en desenvolupament i els desenvolupats.
  • Els països signants han de notificar abans del 31-01-2010 les fites en reducció d’emissions i l’any que prenen com a referència.
  • S'exigeixen informes amb un model unificat, però amb auditories internes.

Normativa Estatal: La Llei 34/2007 de Qualitat de l'Aire

La Llei 34/2007 és el marc legal estatal més recent en matèria d'emissions i qualitat de l'aire. Aquesta llei afecta diversos aspectes fonamentals:

Objectius i Directrius de la Llei 34/2007

  1. Actualització d'Enfocaments i Directrius

    Actualitzar els enfocaments i directrius establertes per la UE i en els convenis internacionals.

  2. Responsabilitat de les Administracions

    Establir la responsabilitat de les diferents administracions en:

    • Informar la població sobre els nivells de contaminació i la qualitat de l’aire.
    • Elaborar plans i programes per aconseguir els objectius de qualitat.
  3. Zonificació del Territori i Contaminació

    Establir la zonificació del territori segons els nivells de contaminació. Les zones especials han de tenir-se en compte per a l’ordenació urbanística, territorial i per a l’autorització d’activitats i instal·lacions.

  4. Facultats de l'Estat i Límits d'Emissió

    Faculta l’Estat, amb la participació de les C.A., a fixar límits d’emissió per a determinades activitats i a establir obligacions respecte a la fabricació, comercialització, ús i gestió de productes que puguin generar contaminació atmosfèrica. D’aquesta manera, es podrà exigir l’aplicació de les Millors Tècniques Disponibles (MTD) i l’ús de combustibles menys contaminants.

  5. Catàleg d’Activitats Potencialment Contaminants (Annex IV)

    L'Annex IV inclou el Catàleg d’activitats potencialment contaminants de l’atmosfera. Aquest obliga a declarar les seves emissions per poder confeccionar l’inventari espanyol d’emissions.

    Classificació de les Activitats

    Les activitats es classifiquen en 3 grups (A, B, C) en funció de la seva incidència sobre la qualitat de l’aire:

    • Grups A i B: Estan subjectes a un règim d’intervenció administratiu i precisen d’unes autoritzacions especials (durada màxima de 8 anys).
    • Aquestes autoritzacions han d'especificar:
      • Els límits d’emissió.
      • Les indicacions per fer efectiva la prevenció de la contaminació.
      • Les metodologies i freqüència per al mostratge i les anàlisis.
  6. Instruments per a la Millora de la Protecció Atmosfèrica

    S'estableixen instruments per a la millora de la protecció de l’atmosfera, incloent: acords voluntaris, Sistemes de Gestió Ambiental (SGA), auditories, recerca, innovació, formació i sensibilització pública.

  7. Règim de Sancions

    Establiment d'un règim de sancions aplicable en cas d'incompliment de la normativa.

Entradas relacionadas: