Marc Legal d'Emissions: Protocol de Kyoto i Llei 34/2007
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,19 KB
Marc Legal i Competències en Normativa d'Emissions
Les competències en normativa d’emissions es reparteixen entre el Marc Internacional (mitjançant convenis i legislació comunitària), l’Estat, els ens locals i les Comunitats Autònomes (C.A.).
1. Convenis Internacionals: El Protocol de Kyoto (1997)
El Protocol de Kyoto, signat, acceptat o ratificat per 34 països que representen el 55% de les emissions globals de Gasos d'Efecte Hivernacle (GEH), estableix compromisos clau:
- La UE dels 25 es va comprometre a reduir les emissions un 8% respecte a les de 1990, objectiu a assolir durant els anys 2008-2012.
- El repartiment de la reducció dins la UE és desigual.
- Recentment, Rússia l’ha ratificat.
- Accepta que el Canvi Climàtic (CC) és un dels majors reptes dels nostres temps i és d'origen antropogènic.
- Afirma que l’escenari desitjable és un augment màxim de 2ºC en la temperatura mitjana global, la qual cosa requereix reduccions significatives de les emissions.
- Estableix responsabilitats comunes però diferenciades per als països en desenvolupament i els desenvolupats.
- Els països signants han de notificar abans del 31-01-2010 les fites en reducció d’emissions i l’any que prenen com a referència.
- S'exigeixen informes amb un model unificat, però amb auditories internes.
Normativa Estatal: La Llei 34/2007 de Qualitat de l'Aire
La Llei 34/2007 és el marc legal estatal més recent en matèria d'emissions i qualitat de l'aire. Aquesta llei afecta diversos aspectes fonamentals:
Objectius i Directrius de la Llei 34/2007
Actualització d'Enfocaments i Directrius
Actualitzar els enfocaments i directrius establertes per la UE i en els convenis internacionals.
Responsabilitat de les Administracions
Establir la responsabilitat de les diferents administracions en:
- Informar la població sobre els nivells de contaminació i la qualitat de l’aire.
- Elaborar plans i programes per aconseguir els objectius de qualitat.
Zonificació del Territori i Contaminació
Establir la zonificació del territori segons els nivells de contaminació. Les zones especials han de tenir-se en compte per a l’ordenació urbanística, territorial i per a l’autorització d’activitats i instal·lacions.
Facultats de l'Estat i Límits d'Emissió
Faculta l’Estat, amb la participació de les C.A., a fixar límits d’emissió per a determinades activitats i a establir obligacions respecte a la fabricació, comercialització, ús i gestió de productes que puguin generar contaminació atmosfèrica. D’aquesta manera, es podrà exigir l’aplicació de les Millors Tècniques Disponibles (MTD) i l’ús de combustibles menys contaminants.
Catàleg d’Activitats Potencialment Contaminants (Annex IV)
L'Annex IV inclou el Catàleg d’activitats potencialment contaminants de l’atmosfera. Aquest obliga a declarar les seves emissions per poder confeccionar l’inventari espanyol d’emissions.
Classificació de les Activitats
Les activitats es classifiquen en 3 grups (A, B, C) en funció de la seva incidència sobre la qualitat de l’aire:
- Grups A i B: Estan subjectes a un règim d’intervenció administratiu i precisen d’unes autoritzacions especials (durada màxima de 8 anys).
- Aquestes autoritzacions han d'especificar:
- Els límits d’emissió.
- Les indicacions per fer efectiva la prevenció de la contaminació.
- Les metodologies i freqüència per al mostratge i les anàlisis.
Instruments per a la Millora de la Protecció Atmosfèrica
S'estableixen instruments per a la millora de la protecció de l’atmosfera, incloent: acords voluntaris, Sistemes de Gestió Ambiental (SGA), auditories, recerca, innovació, formació i sensibilització pública.
Règim de Sancions
Establiment d'un règim de sancions aplicable en cas d'incompliment de la normativa.