Mancomunitat i Generalitat de Catalunya: Història i Diferències

Enviado por Chuletator online y clasificado en Historia

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,2 KB

Mancomunitat de Catalunya

  • Es constitueix el 1914 [Segona etapa de la Restauració (1898-1931)]
  • No gaudeix d’autonomia política; únicament pot gestionar conjuntament les atribucions que ja tenen les quatre diputacions catalanes que la componen.
  • Procés de formació llarg i difícil; l’avantprojecte de Mancomunitat fou redactat el 1911 per la Diputació de Barcelona i, tot i ser aprovat pel Congrés el 1912, el Senat no ho aprovà. Així, no s’aprovà fins al 1913, en què el rei signà el Decret de Mancomunitats.
  • Té poc finançament i veu la seva acció limitada per aquest factor.
  • El Decret de Mancomunitats estableix que totes les diputacions de l’Estat espanyol que ho sol·licitin poden formar part de la Mancomunitat.
  • Composta majoritàriament per la Lliga Regionalista.
  • Organismes que la componen: La presidència, el govern i l’Assemblea General (EXPLICAT EN DETALL ALS ALTRES FULLS)
  • Obra de la Mancomunitat: desenvolupament econòmic, renovació pedagògica, millora de les infraestructures i de la xarxa ferroviària, pla de millora agrícola i projecte cultural i educatiu. (EXPLICAT ALS ALTRES FULLS)
  • Desarticulada el 1925, durant la Dictadura de Primo de Rivera.

Generalitat de Catalunya

  • S’estableix el 1931 (inicis de la República)
  • Forma d’autogovern de Catalunya, tot i que la seva acció està limitada per l’Estat (Ex: les competències sobre defensa i l’exèrcit, aranzels, impostos i relació amb l’Església segueixen a mans de l’Estat).
  • Procés de formació llarg: l’Estatut de Núria fou sotmès a consideració dels ajuntaments, un referèndum de votació popular d’homes per decidir sobre l’aprovació de l’Estatut i les dones també recolliren firmes a favor de l’Estatut. Des del 1931 que fou redactat, s’aprovà a les Corts el 1932 ja que es topà amb dos grans inconvenients: el llarg retard en l’aprovació de la Constitució republicana i la forta oposició anticatalanista.
  • Sols afecta Catalunya, no s’hi pot unir cap altra diputació de l’Estat com en la Mancomunitat.
  • Té poc finançament i veu la seva acció limitada per aquest factor.
  • Convocaren eleccions al Parlament de Catalunya per al 1932. Destacaren dues coalicions: la liderada per Esquerra Republicana i la formada al voltant de la Lliga catalanista. Els d’esquerra es proclamaren guanyadors. Aquesta coalició estava formada per membres d’ERC, de la USC, del PCR, del PRR, de la UGT i de la CNT (esquerrans i socialistes).
  • Organismes que la componen: El Parlament (p. legislatiu), el president i el Consell Executiu (p. executiu) i el Tribunal de Cassació (p. judicial).
  • Obra de la Generalitat: Tingué impacte en l’economia, la reforma agrícola, l’ensenyament (creació de noves escoles públiques i mixtes, renovació pedagògica), aprofundiment en la normalització de la llengua catalana i establiment d’una nova divisió territorial de Catalunya (EXPLICAT ALS ALTRES FULLS).
  • Acaba el 1937 (durant la Guerra Civil), quan es deroga l’Estatut d’autonomia de Catalunya.

Entradas relacionadas: