Maman de Louise Bourgeois: Anàlisi, Significat i Context Expressionista
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5,01 KB
F.94. Maman: Anàlisi de l'Escultura de Louise Bourgeois
1. Classificació de l'obra
- Títol: Maman
- Autor: Louise Bourgeois
- Cronologia: 1999
- Localització (Exemplar): Museu Guggenheim, Bilbao, Espanya
- Estil: Expressionista
2. Temàtica
L'obra és al·legòrica i representa la mare de l'autora. Aquesta associació es deu al fet que la seva mare era tapissera, cosia amb destresa com una aranya, i simbolitzava una figura protectora i sacrificada per a la seva filla.
3. Descripció de l'obra
Elements Tècnics
- Materials: Bronze, acer inoxidable i marbre.
- Tècniques: Gran habilitat en el tractament dels materials esmentats.
- Cromatisme: Color propi del material (metàl·lic, cert to òxid, blanc del marbre).
Elements Formals
- Visió: Multifacial.
- Ritmes: Gran representació de la mobilitat, molt palpable en la disposició de les potes.
- Tipus de Presentació: Volum rodó (escultura exempta).
Composició
La composició és lliure i no segueix cap cànon. La superfície és rugosa i imperfecta, fruit de les nombroses plaques que conformen les potes de la Maman. El cos central està recobert de teixit metàl·lic i conté les pedres de marbre que representen els ous.
4. Dependències i influències posteriors
La trajectòria artística de Bourgeois engloba una obra sòlida i innovadora que oscil·la entre l’abstracció i la representació personal dels estats psíquics. La seva obra es va veure enriquida pel contacte amb:
- El Surrealisme parisenc.
- L’Expressionisme abstracte novaiorquès.
- El diàleg amb l’art de les tribus índies i africanes.
A causa de la influència de la seva traumàtica infància en la seva obra, es pot relacionar amb l'obra de Frida Kahlo, que també es troba a mig camí del Surrealisme.
5. Relacions amb obres similars de l'autora
Es pot relacionar amb altres obres de Louise Bourgeois, com ara:
- Cel·la: ulls i miralls (1989-1993)
- El Desafiament (1991)
6. Diferències amb solucions coetànies
Es diferencia de l’obra de Frida Kahlo en la tècnica utilitzada per expressar l'estat mental. Mentre que Frida ho feia a través d’obres pictòriques, Louise Bourgeois ho fa a través d’obres escultòriques.
7. Relació amb l'entorn arquitectònic i urbanístic
Aquesta escultura en concret es troba al Museu Guggenheim de Bilbao. No obstant això, n’hi ha moltes més rèpliques repartides per diferents museus del món. Totes formen part de la seva cèlebre sèrie d’escultures anomenades Spider.
8. Significat i funció per a l'autora
L'obra representa la mare de l’autora, una figura central i molt important per a ella. Durant la infància de Louise, el seu pare maltractava la seva dona i li era infidel. Tot i això, la mare va seguir casada amb ell pel bé i la protecció de la seva filla, suportant tot el dolor que ell impartia a la llar.
Louise Bourgeois utilitza la forma de l’aranya per representar-la per dos motius principals:
- Protecció: L'aranya mostra una gran protecció envers els ous (que simbolitzen els seus fills).
- Ofici: La mare de Louise era tapissera i cosia amb una destresa comparable a la d'una aranya.
9. Context històric i artístic: L'Expressionisme
L'Expressionisme fou un moviment cultural sorgit a Alemanya a començaments del segle XX que tingué plasmació en un gran nombre de camps culturals: literatura, música, cinema, teatre, dansa, fotografia, etc.
La seva primera manifestació fou en el terreny de l'art. Va sorgir paral·lelament al Fauvisme francès, essent ambdós els primers moviments de les anomenades «avantguardes històriques» artístiques.
Més que un estil amb característiques pròpies comunes, l'Expressionisme fou un moviment heterogeni, una actitud i una forma d'entendre l'art que va aglutinar diversos artistes de tendències molt diverses. L'Expressionisme sol ser entès com:
- La deformació de la realitat per a expressar de forma més subjectiva la natura i l'ésser humà.
- La primacia de l'expressió dels sentiments per sobre de la descripció objectiva de la realitat.
Aquest moviment va reflectir l'amargor que va envair els cercles artístics i intel·lectuals de la societat alemanya prebèl·lica i d'entreguerres. Aquesta amargor va provocar un desig vehement de canviar la vida, de cercar noves dimensions a la imaginació i de renovar els llenguatges artístics. L'Expressionisme defensava la llibertat individual, la primacia de l'expressió subjectiva, l'irracionalisme, l'apassionament i la temàtica prohibida.