Maman de Louise Bourgeois: Anàlisi de l'Escultura del Guggenheim

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,04 KB

Fitxa Tècnica

  • Autora: Louise Bourgeois
  • Títol: Maman
  • Cronologia: 1999
  • Estil: Surrealista
  • Materials: Bronze, marbre i acer inoxidable
  • Forma: Exempta
  • Tècnica: Fosa
  • Tipologia: Dempeus
  • Cromatisme: Policrom
  • Localització: Museu Guggenheim (Bilbao)

Context Històric i Cultural

L’obra va ser construïda durant la primera etapa de govern de José María Aznar (1996-2000), on va guanyar les eleccions amb majoria simple, la qual cosa el va obligar a pactar amb els nacionalistes bascos i catalans en l’anomenat Pacte del Majestic, on es van reunir Jordi Pujol, Aznar i Xabier Arzalluz.

Nivell Cultural

A partir del 1945, la capital artística es traslladà a Nova York, on es concentra la gran majoria dels artistes, molts dels quals fugien de l'Alemanya nazi. Entre 1945 i la dècada del 1990, l'art es pot dividir en dues grans tendències: d'una banda, les segones avantguardes, que comencen a Europa amb l’informalisme i als Estats Units amb l’expressionisme abstracte. D'altra banda, tindrem les tendències postmodernes, on destaquen la transavantguarda italiana i el neoexpressionisme alemany. A partir del 1945 fins a l'actualitat, comença ja l'era digital.

Descripció

  • L’obra forma part d’una sèrie d’escultures anomenades 'Spider'. L’obra s’aixeca desafiant l'exterior del Museu Guggenheim sobre 8 potes gegants de bronze. Aquestes potes, formades per nombroses plaques, no són rígides malgrat la duresa del material. En estar corbades, reprodueixen molt bé la mobilitat de les extremitats de l’aranya. D'altra banda, també aconsegueix moviment amb la rugositat i la imperfecció de la superfície de les potes.
  • L’autora sap unir, d'una banda, la fragilitat de la bossa que guarda els ous, suspesa en l’aire, i d'altra banda, situa les 8 extremitats de l’aranya lleugerament més elevades que la bossa, oferint una protecció.
  • Pel que fa a la perspectiva, l’autora l’aconsegueix amb la rugositat de les potes o situant unes potes davant de les altres.
  • El cromatisme ve donat per l'ús de diferents materials. La posició del sol en diverses hores del dia crea diverses ombres i clarobscurs.

Estil

L’obra de Louise Bourgeois es caracteritza per:

  • Durant més de sis dècades, l’autora va crear obres innovadores on s’alternaven l’abstracció i la representació dels estats psíquics de la persona.
  • Va estar molt influenciada pel surrealisme, per l’expressionisme abstracte, així com per l'art de les tribus índies americanes i africanes.
  • Busca tenir un estil propi, lliure d'etiquetes.
  • La seva traumàtica infància va tenir molta influència en la seva obra, que majoritàriament és autobiogràfica.
  • Va treballar la pintura, el dibuix, el gravat i, sobretot, l’escultura, on aconseguí plasmar la fragilitat del cos humà i la vida.

Significat

L’aranya és un retrat de la seva mare, que l'artista va fer, a la qual considerava la seva amiga. La seva mare, igual que les aranyes, era pacient, intel·ligent, raonable, neta i útil.

Aquesta obra està vinculada amb els traumes psicològics de la infància de l'artista. Quan ella era petita, el seu pare la va menysprear perquè hauria preferit tenir un fill en lloc d'una filla i, d'altra banda, l'artista va ser testimoni de la relació que el seu pare va tenir amb la seva institutriu, una relació que la seva mare va tolerar.

Per a l'artista, aquest insecte expressa la dualitat de la naturalesa humana: d'una banda, utilitza la seda, tant per fabricar el capoll que protegirà els ous com per filar la teranyina que necessita per capturar les seves preses. Per tant, hi ha una antítesi: vida i mort. Les aranyes són éssers vius que s'alimenten de mosquits, i aquests propaguen malalties. L'autora veu la seva mare i l'aranya com a protectores.

Funció

Recordar la memòria de la seva mare i intentar oblidar els seus traumes d'infància.

Entradas relacionadas: