Maman
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Biología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,47 KB
Titol: Maman Autor:Bourgeois,Louise (1911-2010) Cronologia:1999 Estil: Expressionista Tècnica:Fosa Material:Bronze, acer inoxidable i marbre. Formes: Escultura exempta Tipología: dempeus Cromatisme: policroma Dimensions:8,95 x 9,80 x 11,60m Localitazació actual: Museu Guggenheim (bilbao) Tema: al.legòric ANÀLISI FORMAL. COMPOSICIÓ: Maman s'eleva desfiant sobre vuit gegantines potes de bronze a l'exterior del museu Guggenheim de Bilbao. Aquestes potes, amb una estructura que recorda vagament la des arcbotants de les catedrals gòtiques, no estan tenses, tot i la duresa del material, sinó que reprodueixen mol bé la mobilitat de les extremitat de l'aranya. També mostren una superfície rugosa i imperfecta, fruit de les nombroses plaques que les conformen a manera de trossos de tela. Totes les potes conflueixen en un cos central de dimensions força més reduides, sota el qual hiha un teixit metàl.lic que conté el que podria representar els ous de l'aranya, un conjunt de pedres blanques de marbre. Conjuga molt bé la fragilitat que es desprèn de la indefensió de la bossa que guarda els ous, suspesa en els buits, amb la protecció que, a maneta de presó, ofereix al mateix temps la posició de les vuits extremitats, lleugerament més elevades que la bossa materna. Estil: La llarga trajectòria artística de Bourgeois, que abraça mes de sis dècades, engloba una obra sòlida i innovadora que va oscil.lar entre l'abstracció i la representació personal dels estat psíquics de la persona. Alhora, aquesta aposta es va veure enriquida pel contacte amb el surrealisme parisenc, L'expressionisme abstracte de Nova York i el diàleg mantingut amb l'art de les tribus índies i africanes. Cal recordar també la influència que la traumàtica infantesa de Bourgeois tingué en la seva obra. Així, d'alguna manera por afirmar-se que l'artista francesa trasllada a l'art algunes de les seves vivències, sentiments i emocions més profunds, com ho va fer també, a mig camí del Surrealisme, l'artista mexina Frida Kahlo. INTERPRETACIÓ.CONTINGUT I SIGNIFICACIÓ: Maman forma part de la sèrie d'escultures anomenada spider. De fet, el motiu de l'aranya ha estat present d'una manera o altra en l'obra d'aquesta escultora des de l'any 1940. Aquestes escultures són un homenatge que fa l'artista a la seva mare, que tenia un negoci de tapisseria en el qual treballava com a artesana. Per a Bourgeois, la seva mare a qui considerava la seva millor amiga era com les aranyes, deliberada, intel.ligent, pacient, calmada, raonada, fina, subtil, indispensable, neta i útil. Quan era petita va patir el menyspreu del pare, que havia esperat tenir un fill mascle, i va haver de ser testimoni de la relació amorosa que el pare va tenir amb la intitutriu que l'educá quan era petita , una relació que la seva mare va voler ignorar. Per Bourgeois l'aranya expressa la duplicitat de la naturalesa materna: utilitza la seda tant per fabrica el capoll que protegeix els ous, com per filar la teranyina amb la qual caça les preses. Una doble funció totalment contradictòria: vida i mort. Una dicotomia que també es pot veure formalment en el contrast entre les dimensions monumentals de la escultura i l'aparença amenaçadora de l'aràcnid que està protegint la vida dels seus fills, en contrast amb l'aparet fragilitat de les potes llargues i primes Funció: Maman té la funció de ser una reconstrucció tangible de les emcions viscudes per l'artista en el passat, creades amb la voluntat contardictòria de revifar el record i de cercar l'oblit