Maltractament Infantil: Detecció i Intervenció
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,33 KB
Necessitats de la Infància
Les necessitats de la infància es poden classificar en:
- Biològiques: Garanteixen el desenvolupament físic (alimentació, son, higiene).
- Cognitives: Faciliten el coneixement de l'entorn i els mecanismes de comunicació.
- Emocionals: Elaboració d'estratègies per a l'expressió i comprensió de sentiments, emocions i afectes (sentir-se protegit, estimat, valorat).
- Socials: Conductes de relació i interacció amb els altres (amistat, companyia).
La satisfacció d'aquestes necessitats proporciona seguretat i benestar. Si no estan satisfetes, es poden detectar diferents formes de maltractament.
Què Entenem per Maltractament?
És tota acció, omissió o tracte negligent, no accidental, que priva l'infant dels seus drets i benestar. Implica:
- Privació al menor dels seus drets i benestar.
- Amenaça al seu desenvolupament físic, psíquic i social.
- Causants: Persones, institucions o la societat.
Tipus de Maltractament
- Físic: Accions voluntàries i no accidentals que ocasionen lesions o danys físics.
- Negligència i abandonament: Quan no s'atenen les necessitats bàsiques (físiques, psíquiques i socials) del menor.
- Emocional i psicològic: Provoquen al menor sentiments negatius.
- Abús sexual: Una persona adulta utilitza un menor per estimular-se o gratificar-se sexualment (inclou: manca de contacte, contacte sense penetració i penetració).
- Explotació laboral i inducció a la mendicitat: Utilització d'infants per obtenir beneficis econòmics.
Factors de Risc
- Familiars:
- Desestructuració familiar.
- Ludopatia, alcoholisme.
- Dèficit d'habilitats parentals i socials.
- Trastorns psicosomàtics o emocionals.
- Individuals de l'infant:
- Incapacitat del menor de complir les expectatives familiars.
- Necessitat d'atencions i cures especials.
- Socioculturals:
- Relacions amb l'entorn: pobresa, desocupació.
- Relacions amb hàbits: valors negatius, resolució de conflictes negativa.
Factors de Protecció
- Individuals:
- Bona salut.
- Creences (capacitat de resiliència i d'apoderament).
- Contextuals: Disposar de relacions familiars estables.
Conseqüències del Maltractament
- Reacció de victimització: Conseqüència directa d'episodis traumàtics.
- Reaccions d'acomodació i adaptació: Activades pels infants per aconseguir seguretat o disminuir els efectes dolorosos.
- Seqüeles psicològiques:
- Internalitzades (efectes posttraumàtics).
- Psicosocials o externalitzades (desconfiança en els altres).
Circuit en Casos de Maltractament (Centres)
- CEIP - EAP - EAIA - DGAIA (situació de risc o sospita).
- CEIP - DGAIA - Hospital - Denúncia (situació evident).
Protocols per Detectar Maltractaments (Centres)
Factors de risc referits a:
- Salut.
- Estat emocional.
- Pensament i habilitats cognitives.
- Conducta.
- Entorn escolar i sociofamiliar.
Actuacions
Pla d'intervenció: Document que recull les actuacions per atendre els requeriments del menor. Objectius:
- Controlar i disminuir els factors de risc.
- Afavorir i reforçar els factors de protecció.
- Reparar o atenuar els danys.
Eines d'Avaluació Familiar
- APGAR familiar: Escala per avaluar numèricament el funcionament familiar.
- Mapa familiar: Representació gràfica de la distribució de la llar.
- Ecomapa: Relacions del grup familiar amb l'entorn social.
- Genograma: Identificació de persones, unions, separacions, fills, nuclis de convivència i qualitat de les relacions familiars.