Maltractament Infantil: Detecció i Intervenció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,33 KB

Necessitats de la Infància

Les necessitats de la infància es poden classificar en:

  • Biològiques: Garanteixen el desenvolupament físic (alimentació, son, higiene).
  • Cognitives: Faciliten el coneixement de l'entorn i els mecanismes de comunicació.
  • Emocionals: Elaboració d'estratègies per a l'expressió i comprensió de sentiments, emocions i afectes (sentir-se protegit, estimat, valorat).
  • Socials: Conductes de relació i interacció amb els altres (amistat, companyia).

La satisfacció d'aquestes necessitats proporciona seguretat i benestar. Si no estan satisfetes, es poden detectar diferents formes de maltractament.

Què Entenem per Maltractament?

És tota acció, omissió o tracte negligent, no accidental, que priva l'infant dels seus drets i benestar. Implica:

  • Privació al menor dels seus drets i benestar.
  • Amenaça al seu desenvolupament físic, psíquic i social.
  • Causants: Persones, institucions o la societat.

Tipus de Maltractament

  • Físic: Accions voluntàries i no accidentals que ocasionen lesions o danys físics.
  • Negligència i abandonament: Quan no s'atenen les necessitats bàsiques (físiques, psíquiques i socials) del menor.
  • Emocional i psicològic: Provoquen al menor sentiments negatius.
  • Abús sexual: Una persona adulta utilitza un menor per estimular-se o gratificar-se sexualment (inclou: manca de contacte, contacte sense penetració i penetració).
  • Explotació laboral i inducció a la mendicitat: Utilització d'infants per obtenir beneficis econòmics.

Factors de Risc

  • Familiars:
    • Desestructuració familiar.
    • Ludopatia, alcoholisme.
    • Dèficit d'habilitats parentals i socials.
    • Trastorns psicosomàtics o emocionals.
  • Individuals de l'infant:
    • Incapacitat del menor de complir les expectatives familiars.
    • Necessitat d'atencions i cures especials.
  • Socioculturals:
    • Relacions amb l'entorn: pobresa, desocupació.
    • Relacions amb hàbits: valors negatius, resolució de conflictes negativa.

Factors de Protecció

  • Individuals:
    • Bona salut.
    • Creences (capacitat de resiliència i d'apoderament).
  • Contextuals: Disposar de relacions familiars estables.

Conseqüències del Maltractament

  • Reacció de victimització: Conseqüència directa d'episodis traumàtics.
  • Reaccions d'acomodació i adaptació: Activades pels infants per aconseguir seguretat o disminuir els efectes dolorosos.
  • Seqüeles psicològiques:
    • Internalitzades (efectes posttraumàtics).
    • Psicosocials o externalitzades (desconfiança en els altres).

Circuit en Casos de Maltractament (Centres)

  • CEIP - EAP - EAIA - DGAIA (situació de risc o sospita).
  • CEIP - DGAIA - Hospital - Denúncia (situació evident).

Protocols per Detectar Maltractaments (Centres)

Factors de risc referits a:

  • Salut.
  • Estat emocional.
  • Pensament i habilitats cognitives.
  • Conducta.
  • Entorn escolar i sociofamiliar.

Actuacions

Pla d'intervenció: Document que recull les actuacions per atendre els requeriments del menor. Objectius:

  • Controlar i disminuir els factors de risc.
  • Afavorir i reforçar els factors de protecció.
  • Reparar o atenuar els danys.

Eines d'Avaluació Familiar

  • APGAR familiar: Escala per avaluar numèricament el funcionament familiar.
  • Mapa familiar: Representació gràfica de la distribució de la llar.
  • Ecomapa: Relacions del grup familiar amb l'entorn social.
  • Genograma: Identificació de persones, unions, separacions, fills, nuclis de convivència i qualitat de les relacions familiars.

Entradas relacionadas: