Makarenko i Sujomlinski: Comparativa de la Pedagogia Socialista
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,03 KB
Makarenko i Sujomlinski: Anàlisi de les seves pedagogies
Semblances entre Makarenko i Sujomlinski
Entre Makarenko i Sujomlinski existeix una gran semblança. En realitat, són més semblants del que sembla, ja que Sujomlinski vol ser una continuïtat de la teoria de Makarenko, fent sempre referència a Makarenko i considerant-lo el pare de la pedagogia.
La filosofia subjacent en el rerefons de tots dos pensaments és que el projecte d'home ideal és aquell que serveix a la comunitat. No obstant això, hi ha matisos:
- Makarenko se centra únicament en la necessitat de respondre a les necessitats de la població.
- Sujomlinski, adaptant-se a l'ideal de Makarenko, considera essencial desenvolupar futurs ciutadans per a la convivència i el treball col·lectiu, però afegeix la seva percepció, destacant que hi ha diverses maneres de trobar la felicitat en la societat.
Aquest últim considera que si una persona ha estat capaç d'aportar algun aspecte positiu al treball grupal i a la cooperació entre els diversos ciutadans que componen la societat, mai podrà ser una mala persona.
La pedagogia socialista promou la percepció de l'ésser humà que mira cap al ben comú i col·lectiu. Si Makarenko dóna importància únicament als interessos a nivell comunitari per al desenvolupament col·lectiu, Sujomlinski perfecciona aquest pensament (contextualitzat), destacant la necessitat de desenvolupar la personalitat de cada integrant de la societat.
És aquí, doncs, quan podem destacar que tots dos autors se centren en l'ideal socialista, que subratlla la importància del treball i l'educació per poder desenvolupar un bé col·lectiu; un bé a la comunitat on tots els éssers humans habitem dia a dia.
Diferències Clau en la Pedagogia Socialista
A. S. Makarenko: El Col·lectiu com a Prioritat
Makarenko parteix dels interessos o necessitats de la comunitat o nació a la qual es pertany, entesa com un grup de persones que s'uneixen col·lectivament.
- Emet una visió totalment contrària a l'ideal d'Escola Nova.
- Se centra únicament en les característiques del pensament comunista, considerant que és a partir d'aquesta tipologia d'educació que pot construir-se un home nou i amb èxit per a la nova societat soviètica.
- Considerava que les idees dels moviments renovadors eren brillants, però intentar dur a terme pensaments sense les tècniques necessàries era un intent de portar a la pràctica aspectes impossibles. Per això, Makarenko es va oposar a certs buròcrates que volien desenvolupar noves pedagogies de caràcter més modern.
V. O. Sujomlinski: Personalitat i Escola Nova
Sujomlinski no està totalment en contra del pensament de l'Escola Nova, sinó que més aviat pretén unificar l'ideal del pensament comunista (treballar col·lectivament per a la millora del grup) i l'ideal de l'Escola Nova (centrada en l'individualisme). Va intentar orientar el pensament pedagògic soviètic des d'una perspectiva personalista.
Sujomlinski concep una via intermèdia entre el paidocentrisme i l'idealisme de l'Escola Nova amb la idea que es parteix dels interessos de la comunitat de l'educació socialista. No es tracta que l'educació se centri en una subordinació total de l'educador als interessos dels educands, sinó que més aviat es concep que:
- L'educador pot ser un guia del procés d'aprenentatge.
- Encara així, pot seguir impartint una educació forta i fecunda.
Sujomlinski considerava que l'educació no tenia per què centrar-se únicament en la comunitat educativa, sinó que el nen podia començar a aprendre fora de la institució; per exemple, per introduir el nen a la bondat utilitza els contes i les narracions. A part de la visió personalitzada de cada individu, destaca la importància del col·lectiu i la necessitat d'un esforç i un treball col·lectiu.