Makarenko i la Pedagogia Socialista: Destacaments Mixtos i Marx
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,6 KB
Anton Makarenko i la Pedagogia Socialista
El text proposat per al comentari correspon a una de les obres més importants de l’educador ucraïnès Anton Semiónovitx Makarenko (1888-1939). És un text educatiu on s’explica la innovació dels destacaments mixtos i com aquests influenciaven positivament en els colons. Està extret de la seva obra Poema Pedagògic.
Aquest autor defensa una pedagogia socialista amb l'objectiu de formar alumnes amb un esperit clarament comunista. La Revolució Russa es trobava en plena acció en aquella època, i el pensament marxista va ser una gran influència per al desenvolupament de tota la seva teoria.
Algunes de les seves obres més importants, destacables per la seva claredat expositiva i fàcil comprensió, són: Llibre per als Pares, Banderes en les Torres i Poema Pedagògic.
La Innovació dels Destacaments Mixtos
Les idees clau sobre els destacaments mixtos inclouen:
- Els destacaments es formaven distribuint els educands per oficis.
- La innovació dels destacaments mixtos permetia aconseguir una efectiva col·lectivitat.
- El destacament mixt era un lloc exclusiu de treball.
- El destacament mixt era temporal i es dissolia quan acabava la jornada de treball.
- El soviet designava la funció de cap a un colon, també temporal, en els destacaments mixtos.
- Importància que tot colon fos alguna vegada cap, per així aprendre no només a participar, sinó també a organitzar i dirigir.
Biografia i Context Pedagògic d'A.S. Makarenko
Makarenko va néixer a Ucraïna, fill d’una família obrera. Va ser mestre i inspector de dues escoles ferroviàries de primària. Amb la inauguració de l’Institut Pedagògic de Poltava per a formar professors de secundària, va ingressar-hi per a prosseguir la seva formació com a educador.
Va exercir com a director de l’escola i va ser en aquesta època quan va dirigir la Colònia Gorki, un centre per a infants i joves sense llar a causa de la Revolució. Posteriorment se li va encarregar la direcció de la Comuna de Dzerzhinski, on va aplicar els mètodes educatius ja utilitzats. Més tard va ser destinat al Negociat de Comunes de Treball de la República d’Ucraïna. La darrera fase de la seva vida la va passar a Moscou, escrivint i publicant sobre pedagogia i literatura. Va morir d’un atac cardíac el 1939.
És considerat una de les personalitats pedagògiques més excel·lents de la seva època. Per entendre la seva pedagogia, primer cal emmarcar-lo dins d’un corrent: el socialisme marxista.
El Socialisme Marxista en la Pedagogia
Dins d’aquest corrent cal diferenciar entre:
Pedagogia Marxiana vs. Pedagogia Marxista
- La pedagogia marxiana són reflexions i propostes educatives relacionades amb l’obra de Marx i Engels.
- La pedagogia marxista són les influències que ha tingut el moviment marxista en l’educació.
Les Aportacions de Karl Marx a l'Educació
Marx no va ser un pedagog, però cal tenir en compte les aportacions que va fer a l'àmbit educatiu.
Tipus d'Aportacions Pedagògiques de Marx
Les seves aportacions són de dos tipus:
- Explícites: Textos que tracten directament de l’escola, l’educació i l’ensenyament.
- Implícites: Continguts no tan directes, però que s’han interpretat pedagògicament. Aquestes són les més rellevants i es divideixen en dos tipus:
Dimensió Descriptiva de l'Educació
Tracta de l’educació com un aspecte social. Critica l’educació en el sistema capitalista, ja que l’ésser humà es forma a partir de les relacions socials. Destacaven les pèssimes condicions de vida dels infants de les classes treballadores i el classisme de les escoles.
Dimensió Normativa de l'Educació
Pretén aclarir com hauria de ser l’educació. Defensen la pedagogia del treball, ja que aquesta és la que forma l’ésser humà.
Propostes Clau de la Pedagogia del Treball
Mitjançant la pedagogia del treball, es fan tres propostes fonamentals:
- Reivindicació del treball infantil: Sota unes condicions raonables.
- Combinació de treball i ensenyament: Els infants han d’estudiar i treballar.
- Formació polivalent: Formació de l’ésser humà totalment desenvolupat.