LPRL: Guia Completa de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 12 KB

Origen i Objectiu de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals (LPRL)

D'on sorgeix la LPRL?

La LPRL procedeix d'una doble via:

  • De l'article 40.2 de la Constitució Espanyola.
  • De la Directiva Europea 89/391/CEE.

Contingut i Objectiu de la PRL

La LPRL neix amb l'objectiu de "vetllar per la seguretat i la salut de les persones treballadores mitjançant l'aplicació de mesures i el desenvolupament de les activitats necessàries per a la prevenció de riscos derivats del treball".

Principis Fonamentals de la LPRL

Els seus principis són:

  • L'eliminació o disminució dels riscos.
  • La informació, la consulta, la participació i la formació de les plantilles en matèria de prevenció de riscos laborals.

Per això, la LPRL regula les actuacions dels agents implicats i permet que les condicions i normes reglamentàries dictades a la llei siguin millorades i desenvolupades als convenis col·lectius.

Àmbit d'Aplicació

S'aplica a les relacions laborals regulades per l’Estatut dels Treballadors, així com a les del personal al servei d’Administracions Públiques, amb les peculiaritats que en aquest cas es puguin preveure.

Matèries de Regulació Reglamentària (Article 6 de la LPRL)

  1. Requisits mínims que han de reunir les condicions de treball.
  2. Exposició a agents perillosos.
  3. Condicions especials davant agents perillosos.
  4. Procediments d'avaluació dels riscos per a la salut de les persones, la normalització de metodologies i les guies d'actuació preventiva.
  5. Les modalitats d'organització i control dels serveis de prevenció.
  6. Mesures específiques en treballs especialment perillosos, en particular si estan previstos controls mèdics especials per a ells o si es presenten riscos derivats de determinades característiques del personal.
  7. Procediment de qualificació de les malalties professionals i els requisits i protocols per a la comunicació a l'autoritat competent dels danys derivats del treball.

Organismes Públics amb Funcions en Prevenció de Riscos Laborals

INSST (Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball)
És l'organisme especialitzat en la prevenció de riscos. La seva missió és l'anàlisi de les condicions de seguretat i salut. Desenvolupa programes de cooperació, elabora guies i documents tècnics, i presta assistència tècnica a la ITSS.
ITSS (Inspecció de Treball i Seguretat Social)
Organisme estatal encarregat de vigilar el compliment de les normes de l'ordre social i exigir responsabilitats, així com l'assessorament, conciliació, mediació i arbitratge en aquestes matèries.
EU-OSHA (Agència Europea per a la Seguretat i la Salut en el Treball)
Agència d'informació de la Unió Europea en matèria de seguretat i salut en el treball.
CNSST (Comissió Nacional de Seguretat i Salut en el Treball)
Òrgan assessor i de participació format per membres de l'Administració General de l'Estat i representants de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives.
OIT (Organització Internacional del Treball)
Agència de l'ONU que reuneix governs, empreses i persones treballadores per promoure el treball decent de totes les persones.

Drets i Obligacions en Prevenció de Riscos Laborals

Drets de les Persones Treballadores

  • Rebre equips de protecció individual (EPI) necessaris i adequats per al normal desenvolupament de la seva activitat.
  • Rebre informació i formació en PRL.
  • Vigilància de la salut.
  • Participació.
  • Gratuïtat de les mesures preventives.
  • Paralitzar l'activitat en cas de risc greu.

Obligacions de les Persones Treballadores

  • Complir les mesures de prevenció.
  • Utilitzar adequadament la maquinària i eines, així com els equips de protecció.
  • No desactivar dispositius de seguretat.
  • Informar els superiors sobre situacions de risc laboral.
  • Complir les obligacions de seguretat i salut laboral.
  • Cooperar perquè es donin condicions de treball segures.

Obligacions de l'Empresariat

L'empresari o empresària té l'obligació de:

  • Garantir la seguretat i la salut dels treballadors/es.
  • Adoptar mesures de protecció i assumir-ne el cost.
  • Planificar les accions preventives.
  • Proporcionar els equips de protecció al personal.
  • Informar els empleats/es sobre riscos i mesures.
  • Garantir la formació en prevenció.
  • Adoptar mesures d'emergència.
  • Elaborar el pla de prevenció.
  • Garantir la protecció de col·lectius sensibles.

Col·lectius Especialment Vulnerables en PRL

Persones amb discapacitat
Requereixen atenció específica.
Maternitat i Lactància
S'han d'aplicar mesures específiques de protecció per a la mare i el fill o filla.
Persones joves i grans
Són necessàries mesures especials per la manca de formació, maduresa i experiència dels joves, i per les limitacions en la capacitat funcional i l'estat de salut de la gent gran.
Personal temporal i d'ETT
Han de tenir la mateixa protecció en matèria de seguretat i salut que altres persones treballadores de l'empresa.
Persones migrants
Estan més exposades a patir lesions i malalties laborals, pels problemes lingüístics i culturals que dificulten la comunicació i la formació en PRL.

Responsabilitats Derivades d'Infraccions en PRL

Responsabilitat Administrativa

Sorgeix de les accions o omissions de les empreses per incompliment de les normes de prevenció i dona lloc a sancions imposades per la Inspecció de Treball. També es pot sancionar amb la paralització dels treballs o fins i tot amb el tancament del centre de treball.

Exemple: Multa imposada a una impremta que no ha reparat un mecanisme de seguretat d'una guillotina i posa en risc el personal que manipula la màquina.

Responsabilitat Civil

Es deriva dels danys causats a tercers per acció o omissió de les mesures preventives necessàries quan hi intervé culpa o negligència per part de l'empresa. Dona lloc a indemnitzacions econòmiques per a la persona afectada.

Exemple: Pel mal funcionament del mecanisme de seguretat de la guillotina, un operari pateix l'amputació de 3 dits de la mà dreta. L'empresa ha d'indemnitzar-lo.

Responsabilitat Penal

Sanciona les conductes contra la salut o integritat física de les persones treballadores. Les penes es graduen segons el dany i poden ser multes, inhabilitació o fins i tot presó. En iniciar-se la via penal, queda paralitzada l'administrativa.

Exemple: La persona responsable de la impremta és condemnada a pena de presó de dos anys i un dia per delicte de lesions.

Responsabilitat Laboral (Recàrrec de Prestacions)

És el recàrrec de les prestacions de la Seguretat Social derivades d'un dany produït per la manca de mesures preventives en els casos d'incapacitat, mort i supervivència. El recàrrec oscil·la entre el 30% i el 50%, segons la gravetat de la falta.

Exemple: L'operari accidentat percep una prestació de 900 euros al mes per incapacitat permanent total a càrrec de la SS, que es veu incrementada en un 40% a càrrec de la impremta, a causa de la sanció que li ha estat imposada. L'operari percebrà una prestació de 1.260 euros.

Organització de la Prevenció a l'Empresa

La LPRL preveu diverses maneres d'organitzar la prevenció de riscos a l'empresa:

  1. Assumir l'empresari o empresària personalment l'activitat.
  2. Designar una o diverses persones treballadores per dur-la a terme.
  3. Constituir un servei de prevenció propi (SPP).
  4. Recórrer a un servei de prevenció aliè (SPA).

Quan pot l'Empresari Assumir Personalment l'Activitat Preventiva?

L'empresari o empresària pot assumir personalment l'activitat preventiva si es compleixen els següents requisits:

  • Es tracti d'empreses de fins a 10 persones treballadores (o fins a 25 en un sol centre de treball).
  • Les activitats desenvolupades a l'empresa no estiguin incloses a l'Annex I del Reglament dels Serveis de Prevenció (RSP).
  • Desenvolupi de forma habitual la seva activitat professional al centre de treball.
  • Tingui la formació necessària per a les funcions que s'han de desenvolupar.

Designació de Persones Treballadores per a la Prevenció

Es poden designar persones treballadores per a les funcions preventives si:

  • Tinguin la capacitat corresponent a les funcions que s'han de desenvolupar.
  • Es designa el nombre de persones treballadores suficient i amb els mitjans i el temps adequats per a l'exercici de la seva activitat.

Recórrer a un Servei de Prevenció Aliè (SPA)

L'empresa pot recórrer a un o diversos serveis de prevenció aliens (SPA), que col·laboraran entre si, quan es doni alguna de les circumstàncies següents:

  • La designació d'una o de diverses persones treballadores és insuficient.
  • No es donen les circumstàncies per constituir un servei de prevenció propi.
  • És necessari assumir funcions per a les quals alguna de les modalitats anteriorment esmentades no està capacitada.

Constitució d'un Servei de Prevenció Propi (SPP)

S'ha de constituir un servei de prevenció propi quan es doni algun dels supòsits següents:

  • Empreses amb més de 500 persones treballadores.
  • Empreses amb 250 o més persones treballadores si duen a terme activitats d'especial perillositat (Annex I RSP).
  • Per decisió de l'autoritat laboral.

El Servei de Prevenció Propi (SPP) és un departament independent a l’empresa; els seus integrants es dediquen exclusivament a l’activitat preventiva.

Representació i Participació dels Treballadors en PRL

Organització de la Representació

A les empreses o centres de treball que comptin amb plantilles iguals o superiors a sis persones, la participació es canalitza a través dels seus representants unitaris i sindicals. La representació especialitzada en PRL són els delegats i delegades de prevenció, elegits per i entre els representants del personal.

Comitè de Seguretat i Salut (CSS)

El CSS és un òrgan paritari i col·legiat al qual es consulta sobre temes de prevenció de riscos laborals. S'ha de constituir obligatòriament en totes les empreses o centres de treball que comptin amb 50 treballadors/es o més.

Està format pels delegats o delegades de prevenció (segons la mida de la plantilla) i un nombre igual de representants designats per l'empresa. Es reuneix de manera trimestral o sempre que una de totes dues parts ho sol·liciti. Els delegats sindicals i els tècnics de prevenció també poden assistir a les reunions, encara que no disposen de vot (sí de veu).

Funcions dels Delegats de Prevenció

Els delegats de prevenció representen els treballadors i tenen funcions com ara:

  • Col·laborar amb la direcció de l'empresa en la millora de l'acció preventiva.
  • Fomentar la cooperació entre els treballadors per a la correcta execució de la normativa.
  • Ser consultats per la direcció abans de qualsevol decisió sobre planificació i organització del treball.
  • Vetllar pel compliment de la normativa de prevenció.
  • Acompanyar tècnics i inspectors de treball en les seves visites.

Entradas relacionadas: