Locke vs. Hobbes: Llibertat i l'Estat Liberal
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,82 KB
La Llibertat Individual com a Pilar de l'Estat
La principal diferència entre Hobbes i Locke és que, per a Locke, la transferència del poder a una instància superior té com a objectiu preservar la nostra llibertat. L'obligació de l'Estat seria conservar, preservar i protegir la nostra llibertat individual, a diferència del que defensava Hobbes, el qual sostenia que la persona havia de renunciar a la seva llibertat per atorgar-la al poder sobirà.
Aquesta idea de poder ens protegeix, ja que no sempre podrem protegir la nostra llibertat de les accions d'altres persones; per exemple, quan confiem en algú i ens sotmet a alguna cosa. Aquí intervé l'Estat, que proporciona justícia i preserva la nostra llibertat, tot i que hàgim de cedir una petita part de la nostra llibertat individual. Locke creia que no renunciem a tota la llibertat, sinó a un petit fragment, atorgant-nos l'Estat una llibertat efectiva. Aquest Estat no és absolutista, sinó format per ciutadans (homes lliures).
L'Estat de Natura segons Locke: Llibertat i Igualtat
Per a Locke, l'estat natural de l'home no és l'egoisme, sinó un estat de llibertat i igualtat. Aquests són considerats drets naturals, inherents al simple fet de ser humans. Aquesta idea implica els següents drets fonamentals:
- Dret a la subsistència
- Dret a la propietat
- Dret a la integritat física
És important recordar que, per als filòsofs de l'època, els "homes lliures" eren principalment els burgesos. Aquesta categoria no incloïa dones, servents o esclaus, els quals eren considerats propietats d'aquests éssers lliures.
La Necessitat de l'Estat per Protegir els Drets Naturals
No obstant això, hi ha individus que no respecten o perverteixen l'estat natural, sense respectar els drets naturals dels altres. A causa d'aquests individus, es trenca l'harmonia natural de llibertat i igualtat basada en la subsistència, la propietat i la integritat física (evitant agressions, violacions, etc.).
Com que existeixen aquests individus, és necessari crear una instància que ens protegeixi d'ells. La seva funció és assegurar el compliment dels drets naturals, permetent que els individus puguin preservar la seva llibertat. Aquesta instància ha de tenir una força que nosaltres, com a individus, no posseïm, protegint-nos i preservant la nostra llibertat. Segons Locke, els éssers humans, en decidir crear aquesta societat, no renuncien als seus drets, sinó que atorguen al governant un cert poder perquè els protegeixi.
La Justícia i l'Estat: Imparcialitat en el Càstig
El càstig o la sanció no és sempre la mateixa, però quan s'afecta la nostra integritat o la dels nostres propers, no podem decidir el càstig amb objectivitat. És aquí on intervé l'Estat. No és el mateix cremar una casa que robar una gallina; per això, hi ha d'haver un Estat competent que pugui actuar amb imparcialitat, cosa que nosaltres no podem fer quan estem sota l'efecte de les emocions.
Diferències amb Hobbes: Desigualtat i Poder
Una altra diferència fonamental amb Hobbes és que aquest considera els súbdits com l'escaló més baix, afirmant que s'han de deixar governar i ser totalment obedients, establint una desigualtat màxima i una jerarquia absolutista. Però Locke no defensa aquesta desigualtat; només explica la necessitat d'una institució que hagi de tenir més poder que els individus per garantir l'ordre i la justícia.
L'Estat Liberal i la Divisió de Poders
L'Estat liberal és el resultat d'aquest pacte social. Com que és un estat representatiu, on l'Estat és com una prolongació del nostre poder, si aquest òrgan no funciona correctament, el podem destituir. Locke manté el dret de prerrogativa, segons el qual el rei pot incomplir una llei en una situació excepcional si aquesta beneficia el poble.
Per tal d'evitar l'absolutisme reial, Locke afirma que hi ha d'haver una divisió de poders. Els ciutadans tenen la facultat de revocar aquest poder si no respecta allò que ha establert. Aquest govern representatiu és fruit de la voluntat popular, però només per a aquells que tenen drets polítics (és a dir, que tenen propietats).
Per tant, el fi últim del govern és que els seus ciutadans siguin feliços. Locke canvia la idea que la política és natural, a pensar que és un artifici creat per sobreviure a la nostra naturalesa de llibertat i igualtat; per això creem un ordre polític.
Els drets naturals fonamentals són:
- Dret a la vida
- Llibertat
- Propietat
Nosaltres no tenim la capacitat de ser imparcials quan estem sota l'efecte de les emocions, per això necessitem una estructura que garanteixi la justícia.