Llibre de les besties resum
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 22,88 KB
Curs 2018-2019
FITXA 04 - LA PROSA DE Ramón LLULL
Ramón Llull, de trobador a missioner
Aquí tens diferents preguntes amb més d’una resposta cadascuna. Es tracta de marcar la que creus que és correcta, per després poder anar elaborant un resum del tema.
1.- Va néixer el 1232 a Girona / Barcelona / Mallorca
2.- La seva família era noble/ menestrala / vassallaestablerta amb la conquesta de l’illa per Jaume I
3.- Es va casar i va tenir dos fills/ no va tenir fills / sols va tenir una filla
4.- Als 30 anys va canviar radicalmentde dona / de feina / de vida
5.- Ho fa a causa de la mort de la seva dona / les aparicions de Crist crucificat/ és desterrat pel rei i deixa la família, els béns materials i la Cort, i es forma intel·lectualment.
6.- Vol convertir els infidels al cristianisme/ els musulmans al paganisme / els insubmísos al catolicisme per tal de fer proselitisme.
7.- Escriu molts llibres en àrab, llatí i català per a difondre la teologia / el cristianisme/ la grandesa del regne d’Aragó.
8.- Promou la fundació d’editorials / d’escoles de formació de missioners/ de la impremtaper convertir els creients d’altres religions.
9.- La seva poesia, la seva obra en general (265 obres), és divertida / diversa / didàctica, amb la pretensió de difondre creences cristianes i la seva teoria filósòfica.
10.- És el primer autor que / usa el llatí per escriure temes reservats al català / usa el català, la llengua vulgar, per escriure temes reservats fins aleshores només al llatí / usa el català per a qualsevol tipus de tema profà de poca categoria.
11.- La seva prosa es caracteritza perl’ús de la coordinació, d’elements cultes i llatinismes / la combinació de la coordinació i de la subordinació amb lèxic antic i repetitiu / l’ús de la subordinació(més evolucionada que la coordinació)
, combinació d’elements cultes i populars i un lèxic molt ric (unes 7000 paraules, un 7% de creació pròpia)
que l’ajuda a convèncer els altres i té la bellesa de la gran literatura.
Obra narrativa de Ramón Llull
Novel·les de proselitisme religiós
TÍTOL | “Llibre d’Evast e Blanquerna son fill” |
PERSONATGES | Protagonista: BlanquernaSecundaris: Evast e Aloma (pares); Nastàsia i Natana(veïnes); el joglar de Valor; l’Emperador; Ramón “lo foll” |
ARGUMENT | És la vida de Blanquerna, des del seu naixement fins a la vellesa.Passa per diversos estaments eclesiàstics (monjo, bisbe, Papa) fins a esdevenir ermità al final de la seva vida. |
ESTRUCTURA | Utilitza fórmules dogmàtiques fixes (idees assolides com a convicció cristiana (benaurances, Avé María...) que formen capítols. |
ESPAIS | Predomina l’ambient urbà (la ciutat amb un hospital, el palau del bisbe, una plaça...). També apareixen zones rurals amb castells, monestirs, boscos. Inclusió de territoris i ciutats europees (Roma, Bolonya, Bohèmia...) |
ALTRESCARACTERÍSTIQUES | A l’obra s’ofereix una ordenació jeràrquica del món cristíà (segons els càrrecs)Hi ha versemblança i descripció d’ambients socials |
TÍTOL | “Fèlix” o “Llibre de meravelles” |
PERSONATGES | Protagonista: FèlixSecundaris: pare del Fèlix, la pastora, l’ermità Blanquerna, altres ermitans, la dona boja, el filòsof, el príncep, el pastor... |
ARGUMENT | Un jove pelegrí que recorre el món aprenent el que li ensenyen els ermitans i filòsofs que troba pel camí. Sempre es meravella del que es troba i del que veu. |
ESTRUCTURA | Presenta la forma de diàleg entre un mestre (ermità, filòsof) i el deixeble (Fèlix)El contingut està ordenat en 10 parts relacionades amb la religió cristiana (Déu, àngels, cel...). A la 7a part apareix el “Llibre de les bèsties”, que és una faula independent, que vol ser una sàtira de la política humana: enfrontament entre herbívors i carnívors; la guineu com a exemple de mal governant... |
ESPAIS | Apareixen bàsicament escenaris rurals en aquest pelegrinatge (boscos, ermita, riu...)També apareix el palau d’una ciutat |
ALTRESCARACTERÍSTIQUES | En les explicacions dels mestres abunden els exemples, que són narracions breus amb finalitat didàctica per il·lustrar un ensenyament (típic dels predicadors). L’obra té una finalitat: arribar a Déu per mitjà del coneixement del món |
Obra didàctica:
-
Didàctica filósòfica i religiosa
Vol promoure:
La pietat cristiana, la devoció a Déu i a la Mare de Déu, i iniciar en la vida contemplativa
Vol propagar:
la seva ART, que és un sistema filósòfic que utilitza mètodes basts en la raó per poderdemostrar la fe cristiana i ensenyar-la a les autoritats cristianes i als musulmans.
Obres (temàtica):
“Llibre de contemplació”, estructurat en 365 capítols, un per cada dia, que són al·legories
“Llibre del Gentil e los tres savis”, on mostra la preocupació pel que hi ha després de la mort. És una controvèrsia entre un cristíà, un jueu i un musulmà.
-
Didàctica política i social
Pretenia:
Una societat més bona (segons el Cristianisme). Volia ser un guiatge per a les classes dirigents
Obra:“Llibre de l’Orde de Cavalleria”, el qual pretenia formar cavallers cristians dins dels paràmetres de la societat medieval (feudalisme).
Prosa lírica:
Temàtica:-Centrada en aspectes religiosos i místics (la caritat cristiana i reflexions personals)
-Té el propòsit didàctic de fer proselitisme i promoure l’amor a Déu
“Llibre d’Amic e Amat” (forma part de la novel·la “Llibre d’Evast e Blanquerna”)
Estructura:té 366 versicles breus, un per dia (inclosos els anys de traspàs)
Objectiu:oferir a l’home un motiu diari per a la reflexió coma norma de comportament
Temàtica:
diàleg entre l’Amic, que és l’ésser humà, i l’amat, que és Déu, en el qual parlen sobre l’Amor, l’experiència mística.