Llibre de les besties resum

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 22,88 KB

Curs 2018-2019

FITXA 04 - LA PROSA DE Ramón LLULL

Ramón Llull, de trobador a missioner

Aquí tens diferents preguntes amb més d’una resposta cadascuna. Es tracta de marcar la que creus que és correcta, per després poder anar elaborant un resum del tema.


1.- Va néixer el 1232 a Girona  / Barcelona  /  Mallorca

2.- La seva família era noble/  menestrala  /  vassallaestablerta amb la conquesta de l’illa per Jaume I

3.- Es va casar i va tenir dos fills/ no va tenir fills / sols va tenir una filla

4.- Als 30 anys va canviar radicalment​de dona / de feina / de vida

5.- Ho fa a causa de la mort de la seva dona / les aparicions de Crist crucificat/ és desterrat pel rei i deixa la família, els béns materials i la Cort, i es forma intel·lectualment.

6.- Vol  convertir els infidels al cristianismeels musulmans al paganisme / els insubmísos al catolicisme per tal de fer proselitisme.

7.- Escriu molts llibres en àrab, llatí i català per a difondre la teologia / el cristianisme/ la grandesa del regne d’Aragó.

8.- Promou la fundació  d’editorials / d’escoles de formació de missionersde la impremtaper convertir els creients d’altres religions.

9.- La seva poesia, la seva obra en general (265 obres), és  divertida / diversa / didàcticaamb la pretensió de difondre creences cristianes i la seva teoria filósòfica.

10.- És el primer autor que / usa el llatí per escriure temes reservats al català / usa el català, la llengua vulgar, per escriure temes reservats fins aleshores només al llatí / usa el català per a qualsevol tipus de tema profà de poca categoria.


11.- La seva prosa es caracteritza perl’ús de la coordinació, d’elements cultes i llatinismes / la combinació de la coordinació i de la subordinació amb lèxic antic i repetitiu / l’ús de la subordinació(més evolucionada que la coordinació)
, combinació d’elements cultes i populars i un lèxic molt ric (unes 7000 paraules, un 7% de creació pròpia)
que l’ajuda a convèncer els altres i té la bellesa de la gran literatura.

Obra narrativa de Ramón Llull

Novel·les de proselitisme religiós

TÍTOL

“Llibre d’Evast e Blanquerna son fill”

PERSONATGES

Protagonista: Blanquerna


Secundaris: Evast e Aloma (pares); Nastàsia i Natana(veïnes); el joglar de Valor; l’Emperador; Ramón “lo foll”


ARGUMENT

És la vida de Blanquerna, des del seu naixement fins a la vellesa.Passa per diversos estaments eclesiàstics (monjo, bisbe, Papa) fins a esdevenir ermità al final de la seva vida.

ESTRUCTURA

Utilitza fórmules dogmàtiques fixes (idees assolides com a convicció cristiana (benaurances, Avé María...) que formen capítols.

ESPAIS

Predomina l’ambient urbà (la ciutat amb un hospital, el palau del bisbe, una plaça...). També apareixen zones rurals amb castells, monestirs, boscos.

Inclusió de territoris i ciutats europees (Roma, Bolonya, Bohèmia...)


ALTRES

CARACTERÍSTIQUES

A l’obra s’ofereix una ordenació jeràrquica del món cristíà (segons els càrrecs)


Hi ha versemblança i descripció d’ambients socials


TÍTOL

“Fèlix” o “Llibre de meravelles”

PERSONATGES

Protagonista: Fèlix


Secundaris: pare del Fèlix, la pastora, l’ermità Blanquerna, altres ermitans, la dona boja, el filòsof, el príncep, el pastor...

ARGUMENT

Un jove pelegrí que recorre el món aprenent el que li ensenyen els ermitans i filòsofs que troba pel camí. Sempre es meravella del que es troba i del que veu.

ESTRUCTURA

Presenta la forma de diàleg entre un mestre (ermità, filòsof) i el deixeble (Fèlix)


El contingut està ordenat en 10 parts relacionades amb la religió cristiana (Déu, àngels, cel...). A la 7a part apareix el “Llibre de les bèsties”, que és una faula independent, que vol ser una sàtira de la política humana: enfrontament entre herbívors i carnívors; la guineu com a exemple de mal governant...

ESPAIS

Apareixen bàsicament escenaris rurals en aquest pelegrinatge (boscos, ermita, riu...)


També apareix el palau d’una ciutat


ALTRES

CARACTERÍSTIQUES

En les explicacions dels mestres abunden els exemples, que són narracions breus amb finalitat didàctica per il·lustrar un ensenyament (típic dels predicadors).

L’obra té una finalitat: arribar a Déu per mitjà del coneixement del món


Obra didàctica:



-

Didàctica filósòfica i religiosa

Vol promoure:

La pietat cristiana, la devoció a Déu i a la Mare de Déu, i iniciar en la vida contemplativa




Vol propagar:
la seva ART, que és un sistema filósòfic que utilitza mètodes basts en la raó per poderdemostrar la fe cristiana i ensenyar-la a les autoritats cristianes i als musulmans.

Obres (temàtica):


“Llibre de contemplació”, estructurat en 365 capítols, un per cada dia, que són al·legories


“Llibre del Gentil e los tres savis”, on mostra la preocupació pel que hi ha després de la mort. És una controvèrsia entre un cristíà, un jueu i un musulmà.


-

Didàctica política i social

Pretenia:

Una societat més bona (segons el Cristianisme). Volia ser un guiatge per a les classes dirigents


Obra:“Llibre de l’Orde de Cavalleria”, el qual pretenia formar cavallers cristians dins dels paràmetres de la societat medieval (feudalisme).

Prosa lírica:


Temàtica:-Centrada en aspectes religiosos i místics (la caritat cristiana i reflexions personals)


-Té el propòsit didàctic de fer proselitisme i promoure l’amor a Déu

“Llibre d’Amic e Amat” (forma part de la novel·la “Llibre d’Evast e Blanquerna”)


Estructura:té 366 versicles breus, un per dia (inclosos els anys de traspàs)


Objectiu:oferir a l’home un motiu diari per a la reflexió coma norma de comportament


Temàtica:
diàleg entre l’Amic, que és l’ésser humà, i l’amat, que és Déu, en el qual parlen sobre l’Amor, l’experiència mística.

1


Entradas relacionadas: