La Llibertat Guiant el Poble: Obra Mestra de Delacroix
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,61 KB
Anàlisi: La Llibertat Guiant el Poble
Fitxa Tècnica
Títol: La Llibertat Guiant el Poble
Artista: Eugène Delacroix
Tècnica: Oli sobre tela
Estil: Romàntic
Any: 1830
Tema: Al·legòric i històric
Localització: Musée du Louvre (París)
Eugène Delacroix: L'Artista
Eugène Delacroix va ser el pintor francès més destacat del moviment romàntic. Era fill de l’alta burgesia. Va ser deixeble de Géricault (impressionat per la seva mort, eren amics), i va centrar la seva formació en la còpia dels vells mestres del Louvre, especialment de Rubens i de l’escola veneciana. Delacroix, l’any 1832, va visitar el Marroc, on va descobrir la lluminositat de la llum i del color dels paisatges. Quan va tornar a França, va treballar de pintor de murals i va ser un dels més coneguts en tot el país.
Característiques Generals de l'Obra
En l’obra de Delacroix, l’heroi és anònim, és el poble. La seva formació, basada en la còpia de vells mestres estudiats al Louvre, es reflecteix en la seva tècnica. En les seves teles, la violència es tradueix en drama i dolor. Aquesta obra, per exemple, és un manifest de la pintura romàntica, una de les poques on l’artista abandona els temes literaris per recórrer als esdeveniments contemporanis. És considerada la primera composició política de la pintura moderna.
Anàlisi de la Composició
Delacroix estructura la composició a partir d’un triangle en què la bandera tricolor de França ocupa el vèrtex superior i els cossos morts, al primer terme de l’escena, ocupen la base. La figura femenina esdevé l’eix central. La mobilitat està molt remarcada, aconseguint que l’escena s’adreci directament a l’espectador i el faci participar en l’escena. Al fons, s’intueixen alguns edificis de París, un detall que permet situar l’escenari dels fets.
Ús del Color i la Llum
Cromàticament, l’obra està dominada per tonalitats fosques i ocres, però inclou, en zones determinades, els colors de la bandera francesa: blanc, vermell i blau, il·luminats per un focus irreal que l’artista disposa expressament per destacar aquestes zones. Pinta els colors i les ombres a la seva voluntat. L’artista difumina el fons per crear profunditat.
Temàtica i Context Històric
Basada en fets concrets, l’obra transforma en al·legoria els fets revolucionaris que es van produir a París els dies 27, 28 i 29 de juliol de 1830 i que van posar fi al regnat dels Borbons a França i van donar pas a una monarquia constitucional.
Simbologia i Personatges
La finalitat d’aquesta tela era remarcar l’esperit combatiu i de rebel·lia que va unir el poble francès. Amb aquesta intenció, hi ha representades classes i categories socials diferents:
- Burgesia: (barret de copa alta + fusell)
- Classe menestral: (camisa blanca, barret amb l’escarapel·la i un sabre)
- Joves: (simbolitzen el canvi futur, amb pistoles)
- Classes populars
La dona mig nua personifica la Llibertat.
Funció i Impacte
L’obra tenia una funció propagandística, però arran del seu gran impacte, va fer que se li atribuís un caràcter més commemoratiu, ja que l’artista intenta moure les consciències durant la Revolució de 1830.