Llenguatge Oral a l'Escola: Funcions, Aprenentatge i Desenvolupament Comunicatiu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,33 KB
Anna Camps (1989): La Veu del Llenguatge
Funcions i aprenentatge del llenguatge oral a l’escola
1. El desenvolupament del llenguatge oral en edat escolar
No és només la competència lingüística dels alumnes el que s’ha de desenvolupar, sinó fonamentalment la competència comunicativa a la qual va associat l’ús de determinades estructures lingüístiques que fan possible adequar el discurs a la situació de comunicació.
2. L’ús del llenguatge oral a l’escola en situacions reals de comunicació
L’escola és una institució social en el marc de la qual tenen lloc relacions molt diverses i a molt diversos nivells. Els nens desenvolupen aquestes relacions a part de les familiars. L’escola, encara que no s’ho proposi explícitament, és un àmbit en què els nens amplien la seva competència comunicativa.
Malgrat que a la programació s’hi contempli, per exemple, el treball sobre l’argumentació, l’explicació, l’adaptació a l’interlocutor, si no hi ha possibilitats reals de fer servir el llenguatge en les seves diverses funcions serà difícil que els alumnes puguin integrar aquestes estructures en el llenguatge que utilitzen.
El primer pas per a un adequat desenvolupament del llenguatge oral ha de tenir com a punt de partida una organització de la vida escolar que creï de manera natural un marc d’intercanvi entre tots els seus membres en què el llenguatge sigui emprat per funcions diverses.
3. La llengua oral com a instrument d’ensenyament i aprenentatge a l’escola
En les edats escolars no és fonamentalment l’escrit allò que vehicula aquests coneixements, sinó l’oral o l’escrit interpretat en interacció oral amb el mestre o amb els companys.
Aprendre el contingut d’una matèria per a un ús el màxim d’efectiu possible comporta forçament aprendre a parlar-ne.
La verbalització per part de l’alumne permet:
- estructurar les idees per ser comunicades,
- adonar-se d’allò que no sap,
- formular preguntes que li permetran buscar la informació que no té.
Això, al mestre, li permet tenir informació del nivell de coneixement del nen i saber les relacions que estableix.
La llengua oral ajuda a la llengua escrita (tres fases de realització).
Estem immersos en una societat alfabetitzada en què ambdós usos s’han entrellaçat. Escriure, llegir, parlar i escoltar s’haurien de considerar processos complementaris, cada un dels quals es basa en els altres.
4. L’exercitació del llenguatge oral a la classe de llengua
El lloc per a la reflexió i el coneixement conscient de l’ús del llenguatge.
L’exercitació pot orientar-se a diferents nivells del llenguatge, com ara:
- la pronunciació,
- els gestos,
- el to de veu.
A més, pot adoptar formes diferents:
- jocs,
- simulacions on poden canviar factors com el receptor o la finalitat,
- exercicis pautats.
Un aprenentatge només formal, sense possibilitat de comprovar la seva eficàcia, pot arribar a ser fins i tot inútil.