Llenguatge i Models Educatius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,44 KB
Lectoescriptura
La lectoescriptura és un procés intel·lectual mitjançant el qual transformem un codi de formes geomètriques en imatges mentals aptes per ser expressades en un altre codi de sons orals.
L'aprenentatge de la lectura i de l'escriptura es fonamenta en 4 elements:
- Mecànica
- Comprensió
- Motivació
- Expressió
Diferents llenguatges: verbal, corporal, plàstic, musical, audiovisual, matemàtic.
Models Educatius
1. Model instructiu
Hereu de l'escola tradicional; característiques:
- El professorat té el coneixement, l'autoritat i la missió de transmetre aquest coneixement.
- Les decisions del professorat són inapel·lables.
- L'aprenentatge és un procés d'esforç individual.
- Es valora la competitivitat.
- Parteix d'una idea uniformitzadora i homogeneïtzadora de l'alumnat i el resultat ha de ser també homogeneïtzador.
- L'aula és l'espai d'aprenentatge.
- El llibre de text és el material per excel·lència.
- Predomini de la memòria i poc raonament o experimentació.
- L'escola no s'obre a l'entorn.
2. Model constructivista
Aprenentatge significatiu. Característiques generals:
- Participació de l'alumnat, protagonista d'Ensenyament/Aprenentatge.
- Facilita l'opcionalitat d'elecció, la diversificació curricular i l'ajut pedagògic.
- Treball per racons. Clima relaxat i comunicatiu.
- L'alumnat és el més important.
- Anticipa a l'alumnat el que es treballarà.
- L'alumnat interpreta el que fa.
- Seguiment i ajut de manera individual i immediata.
- Aprofita l'error com a aproximació al coneixement.
- No dóna la resposta al dubte, l'apropa posant-lo en conflicte.
- Afavoreix l'autonomia de l'alumnat.
- Utilitza material divers i adequat a les necessitats.
- Planteja activitats àmplies i diverses.
- L'aula no és l'espai exclusiu.
3. Model dialògic
Educació basada en habilitats comunicatives. Característiques:
- Diàleg igualitari.
- Intel·ligència cultural.
- La transformació. L'educació i l'aprenentatge han d'anar enfocats cap al canvi i trencar amb el tradicionalisme.
- La dimensió instrumental.
- La creació del sentit. Aprenentatge que possibiliti la interacció entre les persones.
- La solidaritat.
- La igualtat de diferències.
Com ensenyem la llengua?
Ensenyament de la lectoescriptura des de la perspectiva constructivista.
Model educatiu – constructivisme: (veure tema 1)
Autors més rellevants:
- Isabel Solé
- Liliana Tolchinsky
- Emilia Ferreiro
- Ana Teberosky: escriptura indiferenciada, escriptura diferenciada, escriptura sil·làbica, escriptura sil·làbico-alfabètica, escriptura alfabètica.
Objectius mínims P3
- Escriptura: Escriure el seu nom.
- Lectura: Conèixer el seu nom entre uns altres i el d'alguns companys.
- Ús de la lletra de pal.
Objectius mínims P4
- Escriptura: Sil·làbica.
- Lectura: Reconèixer el seu nom i el dels companys/es, reconèixer el nom d'algun conte, títol... Reconèixer els dies de la setmana treballats.
Objectius mínims P5
- Escriptura: Sil·làbico-alfabètica: Escriure nom i 1r cognom.
- Lectura: Desxifrar paraules i/o text senzill.
- Introducció a la lletra lligada.
Recomanacions metodològiques i activitats de lectoescriptura des del constructivisme
- Facilitar l'opcionalitat d'elecció, la diversificació curricular i l'ajut pedagògic. Exemple: racons, contes, contes amb titelles.
- Considerar els coneixements previs dels nens i les nenes.
- Negociar significats amb ells.
- Tenir en compte la motivació i els interessos de l'alumnat.
- Avaluar cada escolar tenint en compte els seus esforços.
- Crear espais de síntesi.
- Interpretar contínuament el que fan.
- Propiciar l'autoestima, afavorint un clima positiu a classe.
- Activitats psicomotrius encaminades a ajudar al nen en el seu procés maduratiu.
- Activitats d'estimulació multisensorial.