El Llenguatge Humà i Animal: Desenvolupament i Característiques
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,4 KB
El Llenguatge: Comparativa entre Comunicació Animal i Humana
Comunicació Animal vs. Llenguatge Humà
- Animals amb comportament comunicatiu estereotipat: Pautes de conducta rígides.
- Animals amb comportament amb molta intervenció de l'aprenentatge:
- Comunicació animal: Obtenció de recursos, supervivència.
- Comunicació humana: Transmissió de cultura.
Tipus de Comportaments Comunicatius
- Comportament instintiu i estereotipat.
- Comportaments complexos, innats i flexibles.
El llenguatge humà és abstracte, conceptual i simbòlic.
L'Aparició del Llenguatge Humà
L'aparició del llenguatge està lligada a l'aparició del bipedisme (amb el desenvolupament del Sistema Fonador) i l'augment de la capacitat craniana, factors que van provocar un desenvolupament significatiu del pensament.
Formes del Llenguatge
Existeixen dues formes principals de llenguatge que enriqueixen la vida social i desvetllen una consciència social i personal:
- Llenguatge no verbal.
- Llenguatge verbal.
Aspectes Neurofisiològics del Llenguatge
L'Aparell Fonador
L'aparell fonador inclou la laringe, les cordes vocals, la cavitat bucal, el paladar, les dents, etc. Amb l'aire aspirat i el desenvolupament cerebral, aquestes estructures produeixen sons articulats.
Àrees Cerebrals Clau
Les àrees del cervell responsables de l'activitat lingüística són principalment l'àrea de Broca i l'àrea de Wernicke.
Característiques Essencials del Llenguatge Humà
- Desplaçament: Podem parlar de coses que no tenim presents.
- Estructuració de la realitat: A través del llenguatge, estructurem la realitat, organitzem el nostre món i formulem discursos sobre ell, construint així un món humà.
- Relació Pensament-Llenguatge: El pensament és llenguatge. El fet de tenir llenguatge ens permet pensar, ja que és un llenguatge interioritzat. Tot es troba en el pensament, que s'expressa amb el llenguatge; no hi ha pensament desenvolupat sense llenguatge.
- Metallenguatge: El llenguatge permet parlar del llenguatge mateix (llenguatge objecte) i del món físic. El llenguatge que utilitzem per parlar del llenguatge s'anomena metallenguatge.
Fases del Desenvolupament del Llenguatge
- Etapa prelingüística (0-8 mesos): Vocalització dels nadons, ecolàlia infantil (repetició de sons) i gimnàstica fonatòria, acompanyada de llenguatge gestual. Està composta per seqüències genètiques.
- Etapa protolingüística (8-24 mesos): Paraula-frase, recolzada per l'entonació (12 mesos). Als dos anys, apareixen les paraules combinades, que expressen possessió, identificació, valoració, desig i quantitat.
- Etapa plenament lingüística (a partir dels 24 mesos): Llenguatge amb frases completes, amb correcció adulta i ús de la funció simbòlica, interacció amb el medi i contextualització d'experiències i expectatives. Es desenvolupa la conceptualització, l'abstracció i la generalització.
- Etapa d'abstracció o identificació (edat adulta): Pensament ple. Identificació d'un cert nombre de paraules a les quals s'associa el concepte. Desenvolupament del simbolisme i la representació del concepte. Ús de signes convencionals (prèviament acordats) i generalització: aplicar el concepte en la descripció de totes les coses determinades per ell.
Característiques de la Cultura
La cultura es compon de tres elements principals:
- Element conductual: Comportaments configurats per la moral, el costum, la llei i l'ètica, que es materialitzen en valors i actituds. L'individu coneix les normes i regles, així com les bones i dolentes conductes, les reprovables o castigables.
- Element cognitiu: Coneixement d'una cultura, incloent creences, ideologies, ciència i tecnologia. És la manera d'explicar els fenòmens de la natura, d'entendre el món i d'expressar-lo mitjançant lleis científiques.
- Element material: Conjunt d'objectes que la humanitat ha produït, com l'art i la tecnologia.