Llenguatge Gestual, Psicomotricitat i Desenvolupament Infantil: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,5 KB

El Llenguatge Gestual: Expressió Corporal

El llenguatge gestual es defineix com tot tipus d'expressió que té com a vehicle el cos humà. De manera restringida, s'aplica al llenguatge que utilitza el gest, el rostre, la posició del cos i el moviment de les seves diferents parts.

Què expressa el llenguatge gestual?

  • Estats d'ànim: actituds, moviments i gestos facials.
  • Utilitza gestos amb voluntat per expressar quelcom.
  • Utilitza la postura amb una intenció comunicativa.

Psicomotricitat i Expressió a través del Moviment

La psicomotricitat és el desenvolupament d'una sèrie de capacitats motrius, cognitives i emocionals que es requereixen per aconseguir una òptima coordinació motriu general. És l'expressió externa de les emocions, sentiments i pensament a través del moviment.

Tipus de Gestos i la seva Funció Comunicativa

  • Gestos emblemàtics: interpretem el valor del gest en si mateix o del gest que acompanya les paraules.
  • Gestos reguladors: donem indicacions a un interlocutor per donar a conèixer la nostra situació respecte del que diu.
  • Gestos il·lustradors: aquells que acompanyen la comunicació verbal i serveixen per posar més èmfasi en les paraules.
  • Gestos adaptadors: controlen els nostres sentiments en una situació determinada.

Com s'educa el gest en l'àmbit educatiu?

  • Mitjançant el joc dramàtic que reprodueix accions quotidianes i permet al nen executar espontàniament els gestos que corresponen a cadascuna de les accions o situacions.
  • Mitjançant la imitació a partir del joc i les activitats, un cop hagi superat la fase de reconeixement i interpretació dels gestos que realitzen els altres.

Per què treballem el gest a l'aula?

  • Donar i fer seu el propi cos i les seves capacitats d'acció.
  • Esdevenir persones assertives, amb confiança i seguretat en si mateix.
  • Desenvolupar el sentiment de pertinença a un grup.
  • Actuar sobre els objectes.
  • Desenvolupar la creativitat, trobar-se a si mateix.

Desenvolupament Integral: Autoconcepte i Autoestima

El desenvolupament integral ajuda a construir l'autoconcepte, que és el coneixement de les pròpies possibilitats personals i les pròpies limitacions. La valoració personal col·labora a desenvolupar l'autoestima personal, i aquesta afecta el desenvolupament de la personalitat. El control del moviment i el desplaçament li aporten seguretat personal i, per tant, equilibri i adaptació al medi.

Altres necessitats per al desenvolupament òptim

  • Cal respectar la seva distància.
  • Oferir-los un marc estable, segur i afectuós que els permeti expressar-se amb llibertat i seguretat.
  • Ser simpàtic, connectar amb l'expressió de l'infant, recollir-la però no dirigir-la ni envair-la.

Causes de trastorns en el desenvolupament expressiu

  • Deprivació sociocultural
  • Deficiències cognitives
  • Deficiències sensorials
  • Deficiències musculoesquelètiques

Evolució del Desenvolupament segons Henri Wallon

L'evolució del desenvolupament segons Wallon es divideix en diversos estadis:

Estadis de Wallon: De la Impulsivitat al Personalisme

  1. Impulsivitat motora (0-3 mesos) i estadi emocional (3 mesos-1 any): Es caracteritza per la intensitat en la percepció de l'estat del cos i per la fusió afectiva amb l'entorn. Els moviments són descàrregues motores força descoordinades. Hi ha una progressió en la distribució del to muscular als músculs que facilita el canvi de posició i la marxa.
  2. Estadi sensoriomotor (1-2 anys) i projectiu (2-3 anys): Predomina la sensibilitat externa. La marxa li permet conèixer l'espai i el llenguatge, la representació dels objectes. Sense actuar sobre les coses, no sap captar el món exterior. La imitació i la representació tenen un paper molt important en el desenvolupament de l'infant.
  3. Estadi del personalisme (3-6 anys): Inclou la crisi de personalitat als 3 anys, on per diferenciar-se s'oposa a tot. L'estat de la gràcia als 4 anys, o narcisisme motor, implica una transformació dels seus moviments; només pot agradar-se a si mateix si té el reconeixement dels altres. Cap als 5 anys, augmenta la seva tendència a imitar els models adults en les seves actituds socials.

Entradas relacionadas: