Llenguatge i Educació: Teories i Conceptes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,45 KB

Educador i Llenguatges

Eina base de la vida per relacionar-nos i educar-nos. Tot és interpretable.

Aspectes a considerar:

  • Obertura/Tancament: Mostrar-ho tot (inseguretats, donar la raó, etc.)
  • Esperança/Obligació: Amb mirades, gestos podem transmetre que el sentim i transmetre que si fa el que toca el jutjarem.
  • Empatia/Distància: Càrrec del que passa però mantenir distància i preocupar-nos dels estudis oblidant l'afecte.
  • Quietud/Activitat: Indicar límits i deixar espai perquè es trobi el seu camí i mostrar conducta desitjada perquè no admetin els altres.
  • Responsabilitat/Culpa: Assumir reptes i ser actius davant la pròpia vida i no innovar per por a fer-ho malament.

NF2

Llenguatge Oral

Sistema arbitrari i convencional de signes sonors produïts per persones amb intencionalitat i significat conegut pel nombre d'individus.

  • Sistema: Un tot organitzat i interrelacionat presidit per regles.
  • Convencional: Unió entre significat (concepte) i significant (paraula). Fruit d'un acord entre els parlants.
  • Arbitrari: Quan mai hi ha relació natural entre sons i coses que representen. Excepte les onomatopeies.

Llenguatges que semblen diferents però comparteixen:

  • Tots són orals i la majoria tenen gràfiques (lletra) per representar.
  • S'utilitzen un nombre limitat de sons (fonemes).
  • Assignen els significats a la paraula de manera arbitrària.
  • Utilitzen oracions.

Teories

Enfocament Conductista (Skinner, Imitació)

El llenguatge s'adquireix a partir de l'experiència. L'infant aprèn per condicionament operant (resposta serveix de reforç):

  • Paraules carregades d'afecte són reforç, pròpies vocalitzacions de l'infant i primeres paraules reforçats per l'adult, rebent l'objecte demanat.

Els infants primer imiten i després associen paraules a situacions, objectes i accions. L'adult recompensa la vocalització d'enunciats gramaticals correctes i desaproven formes incorrectes.

  • Aspectes positius: Van donar importància al context on es produeix la situació comunicativa i la parla. Va obrir camí a programes de tractament amb alteracions del llenguatge i tractament logopèdic.
  • Aspectes a millorar: No aclareix aspectes com l'adquisició de l'estructura gramatical i sintàctica i no aporta per comprendre l'aparició i desenvolupament de la llengua al llarg de la història.

Teoria Innatista (Chomsky, Capacitat Innata d'Adquisició del Llenguatge)

Els éssers humans som capaços de comprendre i pronunciar enunciats nous, perquè estem dotats d'una capacitat innata en el llenguatge. No aprenem per acumulació d'enunciats a l'atzar, sinó per un conjunt de regles aplicades per formar estructures lingüístiques. Input lingüístic, deriven regles gramaticals universals.

  • Aspectes positius: Formulació sobre l'adquisició del codi lingüístic i de les idees.
  • Aspectes a millorar: No tenir en compte aspectes com factors psicosocials i afectius i el procés ensenyament-aprenentatge en adquirir la llengua materna.

Teoria Cognitiva (Piaget, Adquisició del Llenguatge = Apareix Funció Simbòlica)

Capacitat humana cognitiva de la que el llenguatge (sistema de signes arbitraris) forma part. Relaciona adquirir el llenguatge amb l'aparició de la funció simbòlica.

Proposa la teoria constructivista de l'adquisició del llenguatge, origen en processos d'autoregulació (assimilació (adopta experiència), acomodació (ajusta condicions externes) i equilibrament (les 2 anteriors guarden un equilibri)), responsable del desenvolupament cognitiu des de la intel·ligència sensoriomotriu on aplica objectius i situacions. Perfecciona l'habilitat motriu i elabora conceptes bàsics (permanència de l'objecte, causa-efecte). Als 2 anys apareix el símbol i hi ha continuïtat entre les imatges mentals i signes lingüístics arbitraris assolits per imitació.

  • Aspectes positius: Paral·lelisme entre el llenguatge i la intel·ligència, descriu etapes.
  • Aspectes a millorar: Infravaloració del llenguatge i aspectes socials i comunicatius.

Entradas relacionadas: