La llengua oral: propostes per a l'avaluació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,97 KB
Lectura 4: La llengua oral: propostes per a l'avaluació (Anna Cros Alavedra i Montserrat Vilà Santasusana)
Importància de desenvolupar les quatre habilitats lingüístiques bàsiques de l’alumnat: parlar, escriure, escoltar i llegir. Els usos orals que s’allunyen de l’experiència quotidiana dels estudiants, necessiten un tractament escolar i sistemàtic similar al de la llengua escrita.
Una raó que explica la poca presència de la llengua oral a classe és que en l’avaluació de les habilitats orals es posen molt de relleu altres components a més dels verbals: aspectes no verbals com la prosòdia, la gesticulació, la mirada, el moviment; trets de personalitat i actitudinals, que dificulten l’avaluació. Requereix un esforç de concentració important. La competència comunicativa hauria de ser a la base de l’ensenyament i de l’aprenentatge de la llengua. Han de saber dominar un conjunt d’habilitats o components sociolingüístics, discursius i estratègics que permeten que la comunicació resulti coherent i eficaç:
Propiciar el desenvolupament de la competència sociolingüística, és a dir, adequació del discurs en funció de intenció comunicativa.
Afavorir el desenvolupament de la competència discursiva. Coneixements o habilitats que permetin produir un discurs cohesionat (organització del contingut, ús de connectors i relacions entre idees).
Coneixement i l’ús dels components sintàctics, lèxics, morfològics i fonètics de la llengua.
Desenvolupament de la competència estratègica. És l’ús intencionat dels recursos lingüístics i no lingüístics (repeticions, entonació, pauses, etc.).
Concretar objectius segons les necessitats de l’alumnat. Planificació del discurs que es relaciona amb l’avaluació formativa, efectiva en l’E-A de l’oral.
Seqüenciació: Objectiu 1: Saber estructurar una exposició: elaborar l’esquema.
Objectiu 2: Saber utilitzar organitzadors discursius precisos i variats: connectors. Objectiu 3: Utilitzar estratègies que serveixin per fer comprendre els continguts i per interessar els destinataris: oralització de l’escrit i la contextualització. Producció del discurs final.