Llei de Hick i Factors del Temps de Reacció en Control Motor

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,05 KB

Variabilitat en el Rendiment i Aprenentatge Motor

La variabilitat en el rendiment inicialment crea una corba d'aprenentatge semblant a una exponencial negativa. El que fa una persona per assolir un bon rendiment al principi és explorar (ser molt variable) per entendre com funciona. Arriba un moment en què descobreix com fer-ho i intenta replicar les mateixes condicions per aconseguir-ho, reduint la variabilitat.

Un cop s'ha après i consolidat la tècnica, els experts poden tornar a introduir variabilitat, ja que dominen l'habilitat i poden executar-la de diverses maneres adaptant-se a les circumstàncies.

Perspectiva Ecològica en l'Aprenentatge

El que pretén la teoria ecològica és mantenir una baixa variabilitat de l'entorn per facilitar l'aprenentatge inicial, considerant que les persones ja aportem prou variabilitat intrínseca.

Característiques del Control Motor en Habilitats

La Llei de Hick: Temps de Reacció i Opcions

La Llei de Hick explica la relació entre el nombre d'opcions (alternatives estímul-resposta) i el temps de reacció (RT). Estableix que a mesura que augmenta el nombre de possibles respostes, el temps de reacció —l'interval des que arriba el senyal fins que comença el moviment— també augmenta. Com que hi ha més estímuls i hem d'escollir què fer, triguem més (major RT).

Si augmenta el nombre de possibles respostes, automàticament el teu temps de reacció també s'incrementa. Per exemple, en un examen, respondre 'cert o fals' (2 opcions) requereix menys temps que escollir entre 4 opcions.

La relació entre el nombre de respostes i el temps de reacció té una forma logarítmica. Aquesta forma indica que, tot i que l'RT augmenta amb més opcions, l'increment és cada cop menor.

La fórmula és:

RT = k [log₂(N + 1)]

On:

  • RT és el Temps de Reacció.
  • k és una constant (depèn de l'individu, la tasca i la pràctica).
  • N és el nombre d'opcions estímul-resposta equiprobables.

La dinàmica d'aquesta relació mostra que inicialment, un petit augment en el nombre d'opcions (N) incrementa significativament l'RT. A mesura que N continua augmentant, l'increment en l'RT es fa progressivament menor.

Factors que Afecten el Temps de Reacció

El temps de reacció dependrà de diversos factors:

  • Nombre d'opcions: Més opcions impliquen un major RT, i menys opcions, un menor RT (base de la Llei de Hick).
  • Complexitat de la tasca: Si augmenta la dificultat (p. ex., moviments més complexos), l'RT augmenta.
  • Regularitat de l'estímul: Un patró regular o predictible pot disminuir l'RT, ja que permet l'anticipació.
  • Compatibilitat estímul-resposta: Es refereix a la relació (espacial o conceptual) entre l'estímul i la resposta requerida. Una major compatibilitat redueix l'RT.
    • Compatibilitat espacial: L'estímul i la resposta comparteixen una ubicació o direcció. Exemple: prémer un botó a la dreta quan l'estímul apareix a la dreta.
    • Compatibilitat conceptual (Efecte Stroop): La relació semàntica entre estímul i resposta. Una alta compatibilitat (ex: llegir la paraula 'verd' escrita en verd) facilita la resposta, mentre que una baixa compatibilitat (ex: llegir la paraula 'vermell' escrita en blau - tasca Stroop) augmenta l'RT. Els semàfors són un exemple de compatibilitat apresa (vermell = parar).
  • Període refractari psicològic: Si es presenten dos estímuls molt seguits que requereixen respostes diferents, el temps de reacció al segon estímul s'incrementa. Exemple: En una finta esportiva, es reacciona al primer moviment (fals) i es triga més a reaccionar al segon moviment (real).
  • Focus d'atenció: Un focus extern (en l'estímul o l'efecte del moviment) generalment resulta en un RT menor que un focus intern (en el propi moviment corporal).
  • Pràctica/Repetició: Més repeticions de la tasca tendeixen a disminuir l'RT (afecta la constant `k`).
  • Precisió requerida: Tasques que exigeixen més precisió solen tenir un RT més llarg (compromís velocitat-precisió).
  • Nivell d'alerta/Atenció: Un nivell òptim d'atenció redueix l'RT, però tant la falta d'atenció com l'excés d'ansietat poden augmentar-lo.
  • Motivació/Objectiu: Estar atent i motivat cap a l'objectiu o el senyal (estímul) pot reduir l'RT.

Entradas relacionadas: