La Literatura Infantil i Juvenil (LIJ) a Primària
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,96 KB
Literatura Infantil i Juvenil (LIJ)
Objectius de la LIJ
- Iniciar al plaer estètic i al valor de la lectura com a entreteniment: despertar el plaer artístic, la formació del gust i entretenir.
- Iniciar l'accés a les representacions de la realitat formades per una societat: conèixer els models de conducta, la manera de pensar i conèixer l'imaginari col·lectiu.
- Desenvolupar les capacitats cognitives i afectives: desenvolupar les habilitats cognitives, afectives i de relacions interpersonals, conèixer-se i comprendre's a si mateix.
- Desenvolupar l'aprenentatge literari: aprendre els models narratius, poètics i dramàtics per llegir literàriament. La LIJ ajuda els lectors a dominar formes literàries més complexes.
- Desenvolupar les habilitats lingüístiques i comunicatives: desenvolupar la comprensió textual, llegir entre línies, interpretar l'ambigüitat, organitzar els propis relats.
Elements Clau en Altres Gèneres Literaris
- El principi: Ha d'introduir-nos en el món de ficció i estableix el pacte narratiu.
- L'organització narrativa: Selecció i durada dels fets narrats, l'estructura, cohesió dels esdeveniments, la intriga i el ritme.
- El final: Dona sentit a la narració.
- El llenguatge: No pot ser pobre; si hi ha adoctrinament, ha de ser subtil; l'estil ha de ser elaborat.
- El narrador: Escollir la veu narrativa és molt important.
- Els personatges: Són l'element principal de la ficció, donen versemblança i cohesió al relat.
L'Àlbum Il·lustrat
Elements Clau
El text, les il·lustracions, el format, el fons, la disposició d'elements i la tipografia de lletra treballen plegats per establir el significat de la història.
La Imatge
La imatge té un paper constructiu dins l'obra, narra la història i marca el ritme de lectura.
El Text
El llenguatge i les construccions sintàctiques han de ser adequats a la capacitat lectora del nen.
La Literatura al Currículum de Primària
La Competència Literària Permet:
- Comprendre millor el món a través de les obres de qualitat.
- Accés guiat a aquestes obres i a qualsevol manifestació cultural tradicional.
- Desenvolupament de l'hàbit lector i escriptor.
- Plaer per la lectura.
- Identificació estètica i recursos literaris.
- Apreciar gèneres diversos i formes de cultura tradicional.
- Rigorositat en les valoracions estètiques.
- Estimulació de la creativitat.
- Sentit crític.
La LIJ i la Formació Literària
Com es va integrar la literatura en l'ensenyament?
Es diferencia entre la lectura funcional (usos socials) i la lectura formativa (escola). Hi ha la necessitat de desenvolupar la competència literària, amb la introducció de la lectura funcional a l'escola.
Evolució a partir dels anys 70-80
- Introducció de la lectura funcional a l'escola.
- Substitució de la cartilla pels contes.
- Foment de la lectura lliure.
- Anàlisi de contes i escriptura lliure.
- Ús de llibres com a eina de treball, pels mèrits literaris i per la temàtica.
La Biblioteca Escolar i d'Aula
Possibilitats i Funcions:
- Promoure la lectura.
- Desvetllar la curiositat pels llibres.
- Orientar els alumnes en la tria de llibres.
- Ensenyar a respectar els llibres.
- Dotar-los d'eines bàsiques per accedir i gestionar la informació.
- Habituar-los a emprar la biblioteca amb una finalitat educativa.
Estratègies d'Animació a la Lectura
- Visita de l'autor o il·lustrador.
- Club de lectura.
- Recomanacions de llibres entre els alumnes.
- El Dia del Llibre.
- Punt de llibre.
- Llegir cada dia un conte breu.