La Literatura Infantil i Juvenil (LIJ) a Primària

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,96 KB

Literatura Infantil i Juvenil (LIJ)

Objectius de la LIJ

  • Iniciar al plaer estètic i al valor de la lectura com a entreteniment: despertar el plaer artístic, la formació del gust i entretenir.
  • Iniciar l'accés a les representacions de la realitat formades per una societat: conèixer els models de conducta, la manera de pensar i conèixer l'imaginari col·lectiu.
  • Desenvolupar les capacitats cognitives i afectives: desenvolupar les habilitats cognitives, afectives i de relacions interpersonals, conèixer-se i comprendre's a si mateix.
  • Desenvolupar l'aprenentatge literari: aprendre els models narratius, poètics i dramàtics per llegir literàriament. La LIJ ajuda els lectors a dominar formes literàries més complexes.
  • Desenvolupar les habilitats lingüístiques i comunicatives: desenvolupar la comprensió textual, llegir entre línies, interpretar l'ambigüitat, organitzar els propis relats.

Elements Clau en Altres Gèneres Literaris

  • El principi: Ha d'introduir-nos en el món de ficció i estableix el pacte narratiu.
  • L'organització narrativa: Selecció i durada dels fets narrats, l'estructura, cohesió dels esdeveniments, la intriga i el ritme.
  • El final: Dona sentit a la narració.
  • El llenguatge: No pot ser pobre; si hi ha adoctrinament, ha de ser subtil; l'estil ha de ser elaborat.
  • El narrador: Escollir la veu narrativa és molt important.
  • Els personatges: Són l'element principal de la ficció, donen versemblança i cohesió al relat.

L'Àlbum Il·lustrat

Elements Clau

El text, les il·lustracions, el format, el fons, la disposició d'elements i la tipografia de lletra treballen plegats per establir el significat de la història.

La Imatge

La imatge té un paper constructiu dins l'obra, narra la història i marca el ritme de lectura.

El Text

El llenguatge i les construccions sintàctiques han de ser adequats a la capacitat lectora del nen.

La Literatura al Currículum de Primària

La Competència Literària Permet:

  • Comprendre millor el món a través de les obres de qualitat.
  • Accés guiat a aquestes obres i a qualsevol manifestació cultural tradicional.
  • Desenvolupament de l'hàbit lector i escriptor.
  • Plaer per la lectura.
  • Identificació estètica i recursos literaris.
  • Apreciar gèneres diversos i formes de cultura tradicional.
  • Rigorositat en les valoracions estètiques.
  • Estimulació de la creativitat.
  • Sentit crític.

La LIJ i la Formació Literària

Com es va integrar la literatura en l'ensenyament?

Es diferencia entre la lectura funcional (usos socials) i la lectura formativa (escola). Hi ha la necessitat de desenvolupar la competència literària, amb la introducció de la lectura funcional a l'escola.

Evolució a partir dels anys 70-80

  • Introducció de la lectura funcional a l'escola.
  • Substitució de la cartilla pels contes.
  • Foment de la lectura lliure.
  • Anàlisi de contes i escriptura lliure.
  • Ús de llibres com a eina de treball, pels mèrits literaris i per la temàtica.

La Biblioteca Escolar i d'Aula

Possibilitats i Funcions:

  • Promoure la lectura.
  • Desvetllar la curiositat pels llibres.
  • Orientar els alumnes en la tria de llibres.
  • Ensenyar a respectar els llibres.
  • Dotar-los d'eines bàsiques per accedir i gestionar la informació.
  • Habituar-los a emprar la biblioteca amb una finalitat educativa.

Estratègies d'Animació a la Lectura

  • Visita de l'autor o il·lustrador.
  • Club de lectura.
  • Recomanacions de llibres entre els alumnes.
  • El Dia del Llibre.
  • Punt de llibre.
  • Llegir cada dia un conte breu.

Entradas relacionadas: