Literatura Infantil i Juvenil (LIJ): Definició, Debat i Importància

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,92 KB

Què és la Literatura Infantil i Juvenil (LIJ)?

Hi ha diferents definicions sobre la LIJ, però la més completa la dona Jordi Rubió, qui la defineix com «aquella branca de la literatura d'imaginació que millor s'adapta a la capacitat de comprensió de la infància i al món que realment els interessa».

Definició de LIJ segons Joan J. Ponsoda

Es pot parlar tant de «literatura infantil i juvenil» com de «literatura per a infants i joves». Seguint Joan J. Ponsoda (1989: 47-48), entenem per literatura infantil:

  • L’obra escrita per adults destinada a infants i joves.
  • L’obra escrita inicialment per un adult pensant en un lector heterogeni, generalment també adult, i que, per diverses circumstàncies que envolten aquest grup generacional que es denomina infantesa i joventut (escola, família, tradició sociocultural, polítiques editorials…), se n’acaben apropiant els lectors més joves.
  • L’obra escrita per infants i joves, generalment perquè la llegeixin altres lectors de la seva generació.
  • L’obra de tradició oral que, tot i no néixer originàriament vinculada només al món infantil, sí que és cert que tant la que perviu en estat oral com la que forma part de recopilacions, adaptacions, versions, etc., ha trobat el seu principal públic entre els infants i els joves. No és, per tant, literatura exclusivament infantil i juvenil, però sí en bona mesura.

El debat sobre l'existència de la LIJ

Al llarg del temps s'ha produït un debat interessant sobre l'existència o no de la LIJ com una literatura amb una entitat pròpia. Els qui hi estan a favor defensen el dret a una denominació específica, de la mateixa manera que parlem de novel·la policíaca podem parlar d’una literatura per a infants i joves. Per contra, trobem els autors i autores que defensen que no existeix la LIJ perquè és una qualificació innecessària, igual que no existeix la literatura per a la tercera edat, o una literatura per a blancs o per a negres, per al proletariat o per a la burgesia... Només existeixen dues literatures: la bona i la mala.

La LIJ avui: qualitat i estratègies docents

Actualment, aquest debat ja està superat i la LIJ, no per ser infantil o juvenil, ha de deixar de ser literatura. Ja són lluny els temps en què la negació de l’existència de la LIJ es basava en què les obres que rebien aquest nom mancaven de qualitat i de condicions literàries. Per exemple, Michael Ende (autor de Momo i La història interminable) afirma que no hi ha temes per a infants i temes per a adults, sinó diferents formes de manifestació, de narrar una història, etc. Una obra enganxa el lector – sigui jove o adult – per molts motius. Per aquest motiu, els docents han de conèixer les diferents estratègies que poden emprar per a introduir un text literari en una aula, a un públic concret i en un context oportú.

Entradas relacionadas: