La Literatura Infantil i Juvenil: Funcions, Aprenentatge i Desafiaments

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,09 KB

Funcions de la LIJ

  1. Accés a l'imaginari col·lectiu: conjunt d'imatges, símbols i mites que els éssers humans utilitzem com a fórmules tipificades per entendre el món i les relacions amb els altres.
  2. Aprenentatge de models:
    • Narratius: els infants es familiaritzen des de ben petits amb l'estructura narrativa, aprenent que narrar és una tècnica habitual per expressar-se. Cal augmentar la capacitat amb estratègies narratives.
    • Poètics: cal recuperar la gran riquesa de formes poètiques amb cançons interactives, jocs, etc.
    • Icònics: necessiten també aprendre a veure imatges per reconèixer i designar l'objecte i identificar-ho.
  3. Socialització cultural: la LIJ acompleix una funció socialitzadora de les noves generacions. Per això, cal treballar els diàlegs amb les famílies i l'escola. Els contes infantils serveixen com a model de traspàs de la ideologia i valors tradicionals. D'altra banda, els llibres actuals segueixen insistint a reflectir el canvi de valors, trencant amb la transmissió de valors tradicionals i donant pas a d'altres, com fa Gianni Rodari.

Què és la LIJ?

Literatura infantil i juvenil que recull obres destinades als infants i als joves, a banda de totes aquelles que aquests s'apropien encara que no anaven destinades a ells.
  • A favor: defensa del dret d'una denominació específica, igual que parlem de novel·la policíaca.
  • En contra: qualificació innecessària, igual que no existeix la literatura per a la 3a edat. Michel Ende: no hi ha temes per a infants i temes per a adults, sinó diferents formes de manifestacions.

Aprenentatge de la Literatura

L'objecte d'aprenentatge (conflicte entre dues finalitats: fomentar l'afició per la lectura i desenvolupar la competència literària), problemes des del professorat (pràctiques pedagògiques que responen a criteris diferents: explicació de la història de la literatura, pràctica del comentari de text, anàlisi formal, activitats lúdiques i creatives) i problemes des del punt de vista de l'alumnat (contradicció entre la possibilitat de gaudir amb l'obra literària com a acte de lliure elecció i la prescripció de les lectures obligatòries i transmissió de coneixements literaris).

Desafiaments per a Potenciar amb Èxit l'Ensenyament-Aprenentatge de la Literatura

  1. Saber crear un entorn lector: treballar en les tres direccions (família, centre i aula), crear un ambient propici a casa, potenciar la biblioteca d'aula, oferir temps i espai de lectura.
  2. Ensenyar a llegir literàriament: no es tracta tant de transmetre un patrimoni literari, sinó de la mediació dels mestres i adults per desenvolupar una actitud afectiva cap als llibres.
  3. Oferir llibres que valguin la pena: importància de la selecció del cercle de lectures. Debat sobre la conveniència o no de lectures obligatòries.

Entradas relacionadas: