Literatura Infantil i Juvenil: Desenvolupament i Beneficis
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,63 KB
Foment de la Literatura Infantil i Juvenil (FLIJ)
Objectius principals:
- Iniciar al plaer estètic i al valor de la lectura com a entreteniment.
- Facilitar l'accés a les representacions de la realitat formades per una societat. Conèixer models de conducta i maneres de pensar (mirada de gènere) i l'imaginari literari col·lectiu (personatges, tòpics, escenaris, etc.).
- Desenvolupar les capacitats cognitives i afectives, així com les habilitats cognitives, afectives i de relacions interpersonals. Ajudar a conèixer-se i comprendre's a si mateix i als altres.
- Desenvolupar l'aprenentatge literari, prenent models narratius, poètics i dramàtics. Dominar formes literàries més complexes, veus narratives, diversificacions (estructura, episodis), distribució de personatges (principals, secundaris) i desenvolupar l'intertext lector, així com la competència literària.
- Desenvolupar habilitats lingüístiques i comunicatives. Adquirir habilitats per localitzar, avaluar, fer servir i comunicar informació de manera efectiva i crítica. Fomentar la comprensió lectora: literal, interpretativa i reflexiva/crítica.
Evolució de la Literatura Infantil i Juvenil (EVLIJ)
La concepció de l'infant ha influït en l'educació i la literatura destinada a infants i joves. La literatura ha evolucionat segons la concepció de l'infant (què s'espera d'ell) i també ha modificat l'educació que se li dona. Des d'una perspectiva històrica, podem dir que els contes de fades són una barreja de narració i tradició oral. L'origen de la literatura infantil són contes i històries que s'expliquen per ensenyar, educar i entretenir, i que passen de generació en generació. L'origen per escrit que tenim d'aquesta tradició oral apareix a les Mil i una nits. És evident que hi ha molts contes similars a les diferents cultures, potser amb algunes diferències, però amb molts paral·lelismes.
Etapes de la Literatura Infantil
0-6 anys
Literatura en veu alta, fragments de música clàssica, textos curts, moixaines i cançons de bressol.
6-12 anys
El llibre com a objecte de descoberta i fàcil manipulació. Importància de l'acompanyament de l'adult. Ritme de paraules (cançons de bressol i de falda). El món de les imatges (ampliació del camp visual, gateig, reconeixement dels familiars a les fotografies). Imaginaris: conjunt d'imatges plàstiques que es presenten en forma de llibre no narratiu, on l'enumeració reemplaça la història o la història és mínima (protohistòria). Tipus d'imaginaris: empatia afectiva, valor documental, empatia enginyosa, imaginatius i poesia visual.
12-18 mesos
Explicació del vocabulari, aprenentatge de llengües, tria "lliure", relació entre objectes reals i il·lustracions, varietat d'il·lustracions i formats, "lectura autònoma" d'àlbums.
2 anys
Històries del món que coneixen, contes tradicionals, creació d'hàbits i espais lectors, lectura autònoma i lectura compartida.
3 anys
Escriure poesia i fer teatre. Paratextos: informació sobre el text que es transmet al lector a través de diverses vies i que li permet fer una bona acollida del text, així com realitzar una lectura més completa.
Quantes vegades el mateix conte?
- Primera comprensió global.
- Segona interiorització i comprensió detallada.
- Tercera expressió mitjançant la dramatització i l'expressió oral.
Tipus de Rondalles
Les rondalles són narracions d'estructura tancada que expliquen el procés de creixement del personatge protagonista.
Meravellosa
Hi intervenen éssers humans dotats de facultats sobrenaturals i objectes posseïts de virtuts màgiques. Tenen una estructura fixa.
Fixa
Presenten una estructura formal molt rígida i l'interès no és argumental.
Acumulativa
S'afegeixen personatges i accions, i s'acumulen (ex: El punyol).
Enumerativa
Diferents personatges repeteixen una acció (ex: La gallineta).
Encadenades
Diferents personatges que volen assolir un sol propòsit s'ajuden (ex: El conillet).
Tipus de Literatura
Clàssica
Allò que no perd valor. D'autor (ex: Peter Pan, Mary Poppins).
Popular
Rondalla
Narració fantàstica
Mites
Expliquen fenòmens. Donen una explicació de coses i de com funciona el món, donen una visió del món per entendre'l.
Llegendes
Narració fundacional, expliquen el naixement d'alguna cosa.
Faula
Amb animals (objectiu moralitzador) i moralina.
Criteris per a la Selecció de Contes (CRITSELCC)
- Importància dels interessos i expectatives dels infants. Conèixer bé l'infant i la seva evolució per a una millor intervenció.
- Importància de la literatura infantil, que es relaciona amb el desenvolupament del llenguatge i el coneixement del món.
- Interacció i vincle a través de la literatura.
- Paral·lelisme entre l'evolució de l'autoconeixement i el desenvolupament literari.
- Els contes ajuden a crear les pròpies identitats.
- Planificar i reflexionar sobre com s'introdueix la narrativa i què comporta.
- Importància en la recerca i els espais lectors.
- Necessitat de treballar la literatura a partir de moixaines, cantarelles, etc.
- Consolidació de diferents hàbits lectors (pare-fill, sol, en grup). Mitjançant els llibres, podem treballar diferents temes delicats a través dels personatges.
- Retroalimentació. Tots els detalls són importants, a més de l'acte de llegir.
Valoració del Corpus (VALRC)
Selecció del corpus
(Conjunt de llibres que tenim)
Escolar
Desenvolupar l'estratègia literària dels estudiants de manera progressiva.
Cosmopolita
Reconèixer la diversitat social en tots els àmbits, presentar el món des de diferents punts de vista i cultures.
Mixt
Representatiu de diversos tipus de literatura: diferents gèneres literaris, clàssics populars i d'autor, literatura contemporània.
Anàlisi dels llibres
Anàlisi de la història
Gènere, estructura, representació del món.
Anàlisi de la il·lustració
Empatia afectiva, repte intel·lectual, adquisició de coneixements, gaudi estètic.
Anàlisi dels elements materials
Format: mida, forma, portada, qualitat de les pàgines. Dissociació (pàgina de text - pàgina d'imatge), associació (text separat d'imatge), espais compartimentats i conjunció (text entre la imatge, relació directa). Fons i imatge.
Anàlisi de la relació text-imatge
- Simplificació de la lectura (descripció de personatges, escenaris, accions).
- Inclusió de referents culturals: trobem que s'afegeixen coses com pintors o pintures.
- Complicació de la història: desdoblar el fil argumental (Les tres bessones i els tres ratolins).
- Vulnerar la linealitat (a través de la imatge es poden fer salts en el temps).
- Vies d'interpretació.
- Introduir divergències (text i il·lustració es contradiuen i creen un efecte humorístic).