Literatura Infantil i Juvenil: Desenvolupament i Beneficis

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,63 KB

Foment de la Literatura Infantil i Juvenil (FLIJ)

Objectius principals:

  • Iniciar al plaer estètic i al valor de la lectura com a entreteniment.
  • Facilitar l'accés a les representacions de la realitat formades per una societat. Conèixer models de conducta i maneres de pensar (mirada de gènere) i l'imaginari literari col·lectiu (personatges, tòpics, escenaris, etc.).
  • Desenvolupar les capacitats cognitives i afectives, així com les habilitats cognitives, afectives i de relacions interpersonals. Ajudar a conèixer-se i comprendre's a si mateix i als altres.
  • Desenvolupar l'aprenentatge literari, prenent models narratius, poètics i dramàtics. Dominar formes literàries més complexes, veus narratives, diversificacions (estructura, episodis), distribució de personatges (principals, secundaris) i desenvolupar l'intertext lector, així com la competència literària.
  • Desenvolupar habilitats lingüístiques i comunicatives. Adquirir habilitats per localitzar, avaluar, fer servir i comunicar informació de manera efectiva i crítica. Fomentar la comprensió lectora: literal, interpretativa i reflexiva/crítica.

Evolució de la Literatura Infantil i Juvenil (EVLIJ)

La concepció de l'infant ha influït en l'educació i la literatura destinada a infants i joves. La literatura ha evolucionat segons la concepció de l'infant (què s'espera d'ell) i també ha modificat l'educació que se li dona. Des d'una perspectiva històrica, podem dir que els contes de fades són una barreja de narració i tradició oral. L'origen de la literatura infantil són contes i històries que s'expliquen per ensenyar, educar i entretenir, i que passen de generació en generació. L'origen per escrit que tenim d'aquesta tradició oral apareix a les Mil i una nits. És evident que hi ha molts contes similars a les diferents cultures, potser amb algunes diferències, però amb molts paral·lelismes.

Etapes de la Literatura Infantil

  • 0-6 anys

    Literatura en veu alta, fragments de música clàssica, textos curts, moixaines i cançons de bressol.

  • 6-12 anys

    El llibre com a objecte de descoberta i fàcil manipulació. Importància de l'acompanyament de l'adult. Ritme de paraules (cançons de bressol i de falda). El món de les imatges (ampliació del camp visual, gateig, reconeixement dels familiars a les fotografies). Imaginaris: conjunt d'imatges plàstiques que es presenten en forma de llibre no narratiu, on l'enumeració reemplaça la història o la història és mínima (protohistòria). Tipus d'imaginaris: empatia afectiva, valor documental, empatia enginyosa, imaginatius i poesia visual.

  • 12-18 mesos

    Explicació del vocabulari, aprenentatge de llengües, tria "lliure", relació entre objectes reals i il·lustracions, varietat d'il·lustracions i formats, "lectura autònoma" d'àlbums.

  • 2 anys

    Històries del món que coneixen, contes tradicionals, creació d'hàbits i espais lectors, lectura autònoma i lectura compartida.

  • 3 anys

    Escriure poesia i fer teatre. Paratextos: informació sobre el text que es transmet al lector a través de diverses vies i que li permet fer una bona acollida del text, així com realitzar una lectura més completa.

Quantes vegades el mateix conte?

  1. Primera comprensió global.
  2. Segona interiorització i comprensió detallada.
  3. Tercera expressió mitjançant la dramatització i l'expressió oral.

Tipus de Rondalles

Les rondalles són narracions d'estructura tancada que expliquen el procés de creixement del personatge protagonista.

  • Meravellosa

    Hi intervenen éssers humans dotats de facultats sobrenaturals i objectes posseïts de virtuts màgiques. Tenen una estructura fixa.

  • Fixa

    Presenten una estructura formal molt rígida i l'interès no és argumental.

    • Acumulativa

      S'afegeixen personatges i accions, i s'acumulen (ex: El punyol).

    • Enumerativa

      Diferents personatges repeteixen una acció (ex: La gallineta).

  • Encadenades

    Diferents personatges que volen assolir un sol propòsit s'ajuden (ex: El conillet).

Tipus de Literatura

  • Clàssica

    Allò que no perd valor. D'autor (ex: Peter Pan, Mary Poppins).

  • Popular

    • Rondalla
    • Narració fantàstica
    • Mites

      Expliquen fenòmens. Donen una explicació de coses i de com funciona el món, donen una visió del món per entendre'l.

    • Llegendes

      Narració fundacional, expliquen el naixement d'alguna cosa.

    • Faula

      Amb animals (objectiu moralitzador) i moralina.

Criteris per a la Selecció de Contes (CRITSELCC)

  • Importància dels interessos i expectatives dels infants. Conèixer bé l'infant i la seva evolució per a una millor intervenció.
  • Importància de la literatura infantil, que es relaciona amb el desenvolupament del llenguatge i el coneixement del món.
  • Interacció i vincle a través de la literatura.
  • Paral·lelisme entre l'evolució de l'autoconeixement i el desenvolupament literari.
  • Els contes ajuden a crear les pròpies identitats.
  • Planificar i reflexionar sobre com s'introdueix la narrativa i què comporta.
  • Importància en la recerca i els espais lectors.
  • Necessitat de treballar la literatura a partir de moixaines, cantarelles, etc.
  • Consolidació de diferents hàbits lectors (pare-fill, sol, en grup). Mitjançant els llibres, podem treballar diferents temes delicats a través dels personatges.
  • Retroalimentació. Tots els detalls són importants, a més de l'acte de llegir.

Valoració del Corpus (VALRC)

  1. Selecció del corpus

    (Conjunt de llibres que tenim)

    • Escolar

      Desenvolupar l'estratègia literària dels estudiants de manera progressiva.

    • Cosmopolita

      Reconèixer la diversitat social en tots els àmbits, presentar el món des de diferents punts de vista i cultures.

    • Mixt

      Representatiu de diversos tipus de literatura: diferents gèneres literaris, clàssics populars i d'autor, literatura contemporània.

  2. Anàlisi dels llibres

    • Anàlisi de la història

      Gènere, estructura, representació del món.

    • Anàlisi de la il·lustració

      Empatia afectiva, repte intel·lectual, adquisició de coneixements, gaudi estètic.

    • Anàlisi dels elements materials

      Format: mida, forma, portada, qualitat de les pàgines. Dissociació (pàgina de text - pàgina d'imatge), associació (text separat d'imatge), espais compartimentats i conjunció (text entre la imatge, relació directa). Fons i imatge.

    • Anàlisi de la relació text-imatge

      • Simplificació de la lectura (descripció de personatges, escenaris, accions).
      • Inclusió de referents culturals: trobem que s'afegeixen coses com pintors o pintures.
      • Complicació de la història: desdoblar el fil argumental (Les tres bessones i els tres ratolins).
      • Vulnerar la linealitat (a través de la imatge es poden fer salts en el temps).
      • Vies d'interpretació.
      • Introduir divergències (text i il·lustració es contradiuen i creen un efecte humorístic).

Entradas relacionadas: