Literatura Galega: Narrativa e Teatro dos 80 e 90

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en gallego con un tamaño de 6,79 KB

A Narrativa Galega dos Anos 80

Características Xerais

  • Diversidade de temas e rexistros (literatura infantil e xuvenil).
  • Consolidación das novas tendencias xurdidas nos anos 70 (a excepción do realismo sociolóxico ou a narrativa ruralista).
  • Desenvolvemento da narrativa de xénero, da novela histórica e da narrativa urbana e experimental.

Autores Destacados

  • Víctor Fernández Freixanes: xornalista, editor e presidente da RAG.
    • O triángulo inscrito na circunferencia: alterna os planos temporais e espaciais.
    • O enxoval da noiva: novela histórica sobre a estirpe dos Borgia.
    • A cidade dos césares: céntrase na Galicia mariñeira e emigrante.
  • Xavier Alcalá:
    • A nosa cinza: novela de iniciación, infancia dun neno no franquismo.
    • Fábula: obra de temática social que evoca os tempos da Guerra Civil.
    • Cultiva novelas de aventuras que narran a epopea dos galegos como pioneiros en Sudamérica, como Alén da desventura e Latitude austral.
  • Alfredo Conde:
    • Xa vai o Griffon no vento: novela histórica que combina a Compostela renacentista e a Provenza contemporánea.
    • Sempre me matan: historia dunha dinastía familiar galega con relacións coa emigración e referencias aos círculos do poder político e social.
  • Carlos G. Reigosa: cultiva a novela policíaca e a novela negra.
    • Crime en Compostela: considerada o inicio desta corrente, dá orixe a unha serie de novelas (O misterio do barco perdido, A guerra do tabaco).
    • Narcos: novela de aventuras.
    • Pepa a loba.
  • Suso de Toro:
    • Comeza seguindo unha liña experimentalista e innovadora que busca romper co discurso tradicional.
    • Polaroid, Land Rover ou Tic tac: mostran a realidade fragmentada e os conflitos dunha sociedade urbana, con linguaxe coloquial.
    • Seguirá cunha liña máis convencional caracterizada pola intriga e a habilidade narrativa, como en Calzados Lola e Trece badaladas.

A Narrativa Galega dos Anos 90

Características

  • Afianzamento do xénero novelesco.
  • O paso á narrativa de autores que comezaran a súa carreira literaria no eido da poesía.
  • Acentúase a tendencia á diversificación xenérica, eclosión da novela negra (Bieito Iglesias, Aníbal Malvar).
  • Ficción futurista (Caride Ogando), novela de terror (Xosé Miranda).

Autores

  • Manuel Rivas: libros de relatos como Un millón de vacas ou Que me queres, amor?, cun estilo cheo de lirismo.
  • Xohán Cabana:
    • Galván en Saor: mestura o pasado mítico coa realidade actual.
    • Fortunato de Trasmundi: novela que remite a un mundo paralelo.
    • O cervo na torre e Morte de rei: recrean episodios da Idade Media.
  • Xurxo Borrazás:
    • Criminal: retrato da mentalidade dun asasino.
    • Eu é, Na maleta ou Ser ou non: obras destacadas.

O Teatro Galego

A Promoción dos 80

Características

  • Desencanto fronte á utopía das esquerdas e maior subxectivismo e intimismo.
  • Ambientación urbana e temática do cotián.
  • Incorporación do humor, do irracional e do onírico.
  • Preocupación formalista: intertextualidade, culturalismo...
  • Entrada á reflexión metateatral.

Autores

  • Xesús Pisón:
    • Pauto: unha reflexión sobre o poder da Igrexa.
    • Ei Feldmühle!: aborda a denuncia ecolóxica ao reprobar o cultivo masivo do eucalipto.
    • Venenos e as seis pezas curtas do Teatro-minuto: céntranse na dificultade das relacións humanas e xogan co experimentalismo de técnicas como a falta de anotacións teatrais.
  • João Guisam Seixas:
    • Um cenário chamado Federico (1985): personificación de elementos da escenografía.
    • Teatro para se comer: obra estruturada a xeito de menú na que critica o sistema cultural establecido.

A Promoción dos 90

Características

  • Preocupación pola forma.
  • Exploración de novos subxéneros e estéticas.
  • Maior preocupación pola escenografía que polo texto.
  • Recuperación da comedia.

Autores

  • Cándido Pazó: combina a actualidade social co humor e a ironía en obras como A piragua (2007). Tamén combina o teatro con espectáculo monolingüístico, como en Memorias dun neno labrego ou Decamerón.
  • Raúl Dans: trata nas súas obras a identidade do individuo, tanto no mundo urbano como no rural.
    • Water-look: ambiéntase nos ambientes marxinais do mundo urbano.
    • Matalobos e Estrema: obras que reflicten certas claves do mundo rural.
    • Lugar: trata o reencontro do protagonista co seu pasado, marcado pola desaparición da súa aldea baixo un encoro.

O Grupo Abrente

Características Comúns dos Dramaturgos

  • Son persoas do teatro.
  • Impulsaron a profesionalización do sector.
  • Crearon un teatro comprometido coa realidade social e política do país.
  • Exploraron novas formas estéticas, incorporaron achados do teatro contemporáneo e actualizaron vellas fórmulas.
  • Conseguiron a plena normalización lingüística da escena galega.

Autores

  • Manuel Lourenzo:
    • Revisa os mitos clásicos, como en Fedra.
    • Xoana: a dificultade das relacións interpersoais.
    • O circo da medianoite: obras de teatro sen palabras.
    • Veladas indecentes.
  • Eloy R. Ruibal:
    • Trata temas como a Guerra Civil en Zardigot.
    • Maremia: céntrase na problemática ambiental.
  • Roberto Vidal Bolaño:
    • Crítica ao poder establecido, como en Laudamuco, señor de ningures.
    • Agasallo de sombras: céntrase na figura de Rosalía de Castro.

Liñas Temáticas do Teatro de Finais do Século XX e Século XXI

  • O teatro da crítica social.
  • O culturalismo.
  • O neorruralismo.
  • A intertextualidade.
  • O teatro histórico.

Entradas relacionadas: