Literatura Catalana: Renaixement, Barroc, Il·lustració i Conceptes Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,09 KB
El Renaixement al Segle XVI
Moviment cultural que suposa l'aplicació i la concreció de la ideologia humanista en l'àmbit artístic i social. Imposa els valors propis del món clàssic:
- Raó com a única font vàlida de coneixement.
- Models clàssics grecollatins.
- Recerca dels ideals d'equilibri, mesura i harmonia, considerats els fonaments de la bellesa.
Grups d'Escriptors del Renaixement
- Escriptors com l'humanista Joan Lluís Vives escriuen la seva obra en llatí.
- Escriptors com el poeta Joan Boscà escriuen obres en castellà.
- Autors com Cristòfor Despuig (amb Los col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa) i Pere Serafí escriuen en català.
El Barroc al Segle XVII
Estil sorgit de l'evolució del Renaixement i resultat de la crisi dels valors renaixentistes i de la imposició del pensament de la Contrareforma (moviment nascut al si de l'Església Catòlica amb un doble objectiu: emprendre mesures de renovació profunda i donar resposta a l'avenç de la Reforma Protestant). Segueix una actitud de desengany davant la realitat i una obsessió pel pas del temps i la brevetat de la vida.
Estils Literaris del Barroc
- Conceptisme: Deformació de la realitat.
- Culteranisme: Idealització de la realitat mitjançant l'ús de metàfores embellidores.
Autors Destacats del Barroc Català
Francesc Vicent Garcia (sobrenom: Rector de Vallfogona) (1579-1623), autor que presenta dos estils ben diferents:
- Conceptista: Temàtica eròtica i escatològica, de to burlesc i satíric.
- Culterà: De to greu, amb la brevetat de la vida com a tema central.
Francesc Fontanella: Model culterà. La seva temàtica imita el bucolisme de les èglogues de Garcilaso, amb un paisatge barceloní.
Obres de Francesc Fontanella:
- Lo desengany
- Amor, fermesa i porfia
Segle XVIII: Il·lustració i Neoclassicisme
Estil que proposa un retorn a formes estètiques clàssiques. El terme "Il·lustració" (amb un abast més ideològic) és un moviment originat a la Gran Bretanya. Els il·lustrats catalans van escriure la seva obra en castellà, però es van interessar pels temes catalans.
Autors Destacats del Segle XVIII
- Rafael d'Amat, baró de Maldà (1746-1818), conegut per la seva obra Calaix de sastre.
- Joan Ramis i Ramis (1746-1819), autor de literatura neoclàssica que va treballar per la cultura catalana. Va escriure la seva obra poètica i dramàtica en català, incloent-hi Lucrècia i Aminda.
Poesia Popular Catalana
- Goigs: Cançons en forma de lloança o pregària adreçades a la Mare de Déu.
- Les Nadales.
- Corrandes i cançons de pandero.
- Romanços.
Rondalla i Llegenda
Rondalla: Relat de fets imaginaris de caràcter real o fantàstic amb una moralitat final.
Llegenda: Explica fets presentats com a verídics, però en aquests es donen detalls sobre el lloc i el moment històric.
Autors destacats en la recopilació: Antoni Maria Alcover (1862-1932) i Joan Amades (1890-1966).
Semàntica i Tipus d'Antonímia
Branca de la lingüística que tracta de l'estudi del significat.
Antonímia: Tipus i Característiques
- Complementarietat: Quan la presència d'un terme de la parella implica necessàriament l'absència de l'altre.
- D'Inversió: Quan el significat d'un terme comporta necessàriament l'existència de l'altre.
- Gradació: Quan hi ha una escala entre els dos mots.
- Incompatibilitat.