Literatura Catalana Medieval: Ausiàs March i Gèneres Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,76 KB
Ausiàs March: Poeta Clau de la Lírica Catalana
La Revolució Poètica d'Ausiàs March
Ausiàs March és considerat el primer poeta que supera la tradició trobadoresca i la lírica de l'amor cortès, erigint-se com el gran poeta de la primera meitat del segle XV. Situà el català com a llengua apta per a la lírica, de la mateixa manera que Ramon Llull ho feu amb la prosa.
La seva poesia es caracteritza per una intensitat emotiva allunyada de convencionalismes. March parla de l'amor com si es tractés d'una malaltia, analitzant les causes del patiment amorós. Utilitza senyals per referir-se a les dones estimades, com ara Llir entre cards, Plena de seny o Mon darrer bé. March busca un punt de vista analític i reflexiu, expressant amb autenticitat els seus sentiments i pensaments.
El Tractament de l'Amor en March
- 1. Lluita: Entre l'amor carnal (amor bestial) i l'amor espiritual (amor angelical).
- 2. Harmonia: Intent d'harmonitzar ambdues concepcions amoroses (la bestial i l'angelical).
- 3. Dolor: L'amor té un important component de dolor, que el poeta analitza profundament.
- 4. Reflexió: Reflexió moral i religiosa, especialment a través del Cant espiritual, que mostra una visió desencisada de l'amor marcada pel fracàs.
Estil Poètic d'Ausiàs March
Adopta formes fixes i utilitza el català, allunyant-se del provençal, considerat una llengua falsejada. Fa ús freqüent de comparacions per expressar la complexitat dels seus sentiments.
Gèneres Narratius Medievals Catalans
La Cançó de Gesta: Herois i Exemplaritat
Narració en vers, escrita per ser recitada en públic, amb recursos que faciliten la memorització. Tracta sobre fets viscuts per personatges històrics, amb la finalitat de deixar constància de la seva exemplaritat. L'heroi èpic lluita per la seva pàtria, religió o súbdits.
El Roman Cortès: Aventures i Amor Artúric
Narració en vers, més llarga i destinada a la lectura, que tracta la llegenda del rei Artús i la seva cort, amb personatges de ficció. La seva finalitat era entretenir. L'heroi cerca l'aventura i s'esforça per aconseguir l'amor.
Llibres de Cavalleries: Món Fantàstic i Artús
Narracions en prosa, escrites inicialment en francès, que recreen les aventures dels cavallers de la cort del rei Artús. Presenten un cavaller errant amb fortalesa extraordinària que busca honor i virtut en un món ple d'éssers misteriosos i grans dificultats, en llocs exòtics i remots. Contenen molts elements meravellosos i inversemblants.
La Novel·la Cavalleresca: Realisme al s. XV
Narració en prosa que abandona models anteriors per crear un cavaller de mesura humana, amb un argument realista i un ambient conegut i pròxim. És una narració realista i versemblant.
Joanot Martorell i la Novel·la Total
Publicació i Temàtiques de la Novel·la Total
El llibre (probablement Tirant lo Blanc) va ser publicat després de la mort de Joanot Martorell.
Es considera una novel·la total per la seva amplitud temàtica, abastant aspectes:
- Polítics i militars
- D'ambients i de costums
- Sentimentals i eròtics
- Amb ironia i humor
Estil i Estructura de l'Obra de Martorell
L'estil combina elements solemnes i barrocs, amb un to oratori, i un estil artitzant, més dinàmic i efectiu, que inclou elements col·loquials.
S'estructura en cinc parts, cadascuna corresponent a un dels llocs on es desenvolupa l'acció.