Literatura Catalana: Edat Mitjana a Avantguardes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB
Literatura Medieval
La lírica amorosa pren vitalitat entre els segles XII i XIII a Occitània, a les corts feudals i riques dels senyors i les dames de la noblesa.
La poesia de trobadors i trobairitz s’escriu en llengua occitana.
- Guillem de Berguedà
- Ramon Vidal de Besalú
- Cerverí de Girona
Societat feudal
Temàtica segons els gèneres:
- Sirventès: crítica, burla o escarni a un joglar, a un altre trobador o a un senyor feudal.
- Tençó: debat poètic entre dos trobadors.
- Plany: dolor per la mort d’un noble (generalment protectors del trobador).
- Cançó: l’amor, el desig, la bellesa de la dama, el desamor…
Canten la fin’amors o amor cortès
- Transposen l’esquema de la relació feudal a la relació amorosa.
- El trobador té el deure de ser fidel i humil davant la dama (midons) i estimar-la implicarà servir-la, obeir-la, cantar-li lloances...
- Alguns dels tòpics comuns són “la bella dama sense pietat” (dama cruel i distant); l’amor de lluny; o el cultiu d’altres peces amoroses com l’albada o la pastorel·la.
- Les trobairitz, que també formen part de la noblesa feudal, suposen una mostra poètica de veu femenina en la lírica amorosa.
- Elles fan servir un llenguatge més directe i parlen de l’amor de forma sensual i explícita, en contrast amb l’amor de lluny o idealitzat cantat per bona part de trobadors.
Evolució de la lírica amorosa al segle XIV
- La fin’amors estava en declivi des de finals del segle XIII.
- A la segona meitat del segle XIV, sorgeix a Itàlia (Florència) el dolce stil novo, inspirat per l’Humanisme.
- La dona és vista com un àngel (donna angelicatta).
- L’amor i la contemplació de la dama són una via espiritual per atènyer l’Amor, la Bellesa, Déu.
Modernisme
- El Modernisme és un moviment cultural que es produeix a Europa a finals del segle XIX i principis del XX (1892-1911).
- Pretén:
- Transformar la cultura de l’època en una cultura moderna i nacional.
- Obrir la cultura catalana als nous corrents europeus del moment.
- Qui ho duu a terme? Un grup de joves intel·lectuals procedents de la burgesia industrial i comercial.
- Què consideren?
- L’artista com un rebel enfrontat a la seva pròpia classe social, a la qual ha de redimir: artista incomprès vs. societat burgesa.
- Els modernistes consideren que el món de la pagesia, ancorat en el passat, dificulta la modernització de la societat (novel·la rural).
- Es difon a partir de revistes i diaris.
Corrents ideològics
1. Vitalisme-regeneracionisme:
- S’entén l’art com a instrument per canviar la societat. Rebutgen el conservadorisme burgès.
- Amb elevat compromís polític i la voluntat de regenerar la població inculta.
- Art per a canviar la societat.
2. Esteticisme:
- Els artistes s’allunyen dels conflictes socials.
- L’art no és un instrument al servei de res, sinó que té un valor per ell mateix.
- S’aferren a l’art com a salvació individual: l’art com a refugi de l’artista.
Artistes: Joan Maragall, Víctor Català
Noucentisme
- Moviment polític i cultural que defensa renovar la cultura catalana per construir una Catalunya autònoma, moderna i europea.
- Els intel·lectuals noucentistes col·laboren amb la classe burgesa catalana en el projecte de transformació de la societat (Mancomunitat).
- Característiques:
- Imperialisme: imposició dels valors propugnats com a nacionals a la societat.
- Classicisme: valoració dels clàssics grecs i romans com a model literari i artístic.
- Civilitat: creació d’una societat urbana, ideal, sense conflictes de classe (oposat al ruralisme dels modernistes).
- Mediterranisme: valoració del paisatge mediterrani (olivera i vinya), i de les formes de vida tradicional d’aquest espai com a model.
- Arbitrarisme: ideal estètic arbitrari, basat en el treball formal, subjecte a unes normes (oposat a la creació basada en la inspiració i l’espontaneïtat dels modernistes).
Autors: Eugeni d’Ors, Josep Carner
Avantguardisme
Tendència artística que introdueix elements innovadors respecte de les formes tradicionals o convencionals. Defuig la racionalitat i cerca la subjectivitat.
Característiques
- Rebuig de la tradició cultural burgesa.
- Voluntat de ruptura amb l’art tradicional i actituds de provocació (tant estètiques com vitals).
- Recerca de noves formes expressives.
- Plantejaments innovadors que revolucionen l’art.
- Incorporació de la tècnica, de la modernitat i de la màquina a la creació artística.
Moviments
- Cubisme: L’artista ha de descompondre la realitat en figures geomètriques per tal d’ordenar-la i arribar-ne a l’essència.
- Futurisme: L’art ha d’anar d’acord amb el món modern. Elogi de les màquines, del moviment, la velocitat i també l’esport.
- Dadaisme: L’art té com a objectiu confondre i crear una situació caòtica que reflecteixi el moment polític, social i moral.
- Surrealisme: Explora l’univers dels somnis i el subconscient humà. S’expressa sobretot per mitjà de la poesia i la pintura.
Elements
- Collage
- Salt de falla
- Cal·ligrama
- Paraules en llibertat
- Supressió dels signes de puntuació
Autors: Joan Salvat-Papasseit