Literatura Catalana del Segle XV: Humanisme, Poesia i Novel·la

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,27 KB

La Prosa Humanística i el Context del Segle XV

Context Històric i Social de l'Humanisme

  1. A partir del segle XIII, les ciutats i la burgesia comencen a tenir més importància. La burgesia volia una administració més eficient i necessitava un llenguatge més clar i útil.

  2. Amb el creixement urbà:

    • Apareixen professionals especialitzats.
    • S'obren universitats i escoles.
    • Les ordres religioses urbanes (franciscans, dominicans...) es dediquen a predicar i formar.
  3. En aquest context neix l’Humanisme:

    • Moviment sorgit a Itàlia.
    • Vol recuperar els valors dels clàssics grecs i llatins.
    • Té una visió més humana del món.
    • Passa del teocentrisme (Déu al centre) a l'antropocentrisme (l’home al centre).

Característiques Clau de l'Humanisme

L'Humanisme significa:

  • Tornar als clàssics per trobar models de pensament i estil.
  • Donar importància al raonament, la mesura i la crítica.
  • Tractar els temes humans amb una mirada més terrenal, no tan religiosa.
  • Escriure una prosa més clara i ordenada.

Taula Comparativa: Edat Mitjana vs. Humanisme

A continuació, es detallen les diferències principals entre els dos períodes:

Edat MitjanaHumanisme
Teocentrisme (Déu al centre)Antropocentrisme (l’home al centre)
Societat feudalSocietat burgesa i urbana
Literatura religiosaLiteratura didàctica i d’entreteniment
Imitació poc crítica dels clàssicsRedescobriment profund dels clàssics
Tòpic tempus fugitTòpic carpe diem

Exemple carpe diem: “Aprofita el moment i gaudeix del present”.

La Cancelleria Reial a la Corona d'Aragó

Què era la Cancelleria Reial?

Era l’oficina on es feien i guardaven tots els documents oficials del rei. Hi treballaven:

  • El canceller
  • Els funcionaris i escrivents

Importància de la Cancelleria

  1. Va crear una llengua catalana escrita uniforme dins la Corona d’Aragó.

    • Això vol dir: Un català estàndard, formal, elegant i igual per tot el territori.
  2. Va influir la manera d’escriure dels autors posteriors (per exemple, Bernat Metge).

  3. Aquesta prosa de Cancelleria és:

    • Clara
    • Ordenada
    • Llatinitzant (amb influència del llatí)
    • D’estil molt correcte i formal

Recorda: La Cancelleria va fer que el català escrit fos igual a València, Catalunya, Mallorca, Sicília…

Autors Italians Referents de l'Humanisme

Aquests autors són referents importants per a l'Humanisme català:

Dante Alighieri (1265–1321)

  • Precursor de l’Humanisme.
  • Escriu la Divina Comèdia.
  • Fa un viatge per l'Infern, Purgatori i Paradís.
  • Recupera i adapta Virgili com a guia.

Francesco Petrarca (1304–1374)

  • Considerat pare de l’Humanisme.
  • Escriu el Canzoniere.
  • Model de poesia del “dolce stil nuovo”.
  • Gran influència en Ausiàs March i Bernat Metge.

Giovanni Boccaccio (1313–1375)

  • Escriu el Decameró.
  • Realisme i humor.
  • Històries quotidianes i divertides.
  • Influència en la narrativa europea.

Bernat Metge: Prosa Humanística Catalana

Vida de Bernat Metge

  • Va néixer a Barcelona (1340/1346 – 1413).
  • Funcionari de la Cancelleria Reial.
  • Va treballar per Joan I i Martí l’Humà.
  • Quan Joan I mor, és acusat i empresonat, i escriu Lo somni per recuperar el favor del rei Martí.

Obra i Estil de Bernat Metge

Com a traductor

  • Traduïa del llatí, francès, italià i occità.
  • Aportava una llengua catalana més culta i moderna.

Lo Somni: Obra Principal

Importantíssim per tres raons:

  1. És un diàleg humanístic

    • El protagonista és el mateix Bernat Metge.
    • Parla amb personatges mítics:
      • Orfeu
      • Tirèsies
      • Rei Joan I (apareix com a esperit).
  2. Temes principals

    • Justificar-se davant Martí l’Humà.
    • Reflexions sobre la mort i la immortalitat de l’ànima.
    • Crítica a la societat del moment.
    • Ironia i sarcasme constants.
  3. Estil

    • Arcaismes, llatinismes i llengua molt elaborada.
    • Influència dels clàssics llatins i italians.

Altres traduccions destacades

  • Valter e Griselda (adaptació d’una epístola de Petrarca).
  • Sermó (paròdia).

La Poesia Cortesana i el Dolce Stil Nuovo

Conceptes Bàsics de la Poesia Cortesana

La poesia cortesana:

  • Ve de la tradició trobadoresca.
  • Tracta sobretot l'amor cortès.
  • Escrita sovint pels nobles.
  • És elegant, culta i plena de normes.

Autors Principals de la Poesia Cortesana

Jordí de Sant Jordi (1395–1424)

  • Poeta valencià.
  • Participa en campanyes militars.
  • Escriu poemes sobre l’amor i sobre la seva captivitat.
  • Exemple destacat: “Presoner”.

Joan Roís de Corella (1435–1497)

  • Probablement sacerdot.
  • Escriu obres religioses i mitològiques.
  • Influència del “dolce stil nuovo”.
  • Llenguatge elaborat i clàssic.

El "Dolce Stil Nuovo"

Moviment italià que destaca:

  • L’amor com un sentiment interior, pur i elevat.
  • La dona idealitzada.
  • L’ús de metàfores i símbols.
  • Influència directa sobre Petrarca.

Ausiàs March: Renovació de la Poesia Catalana

Vida d'Ausiàs March

  • Nascut a Gandia o València (c. 1400).
  • Fill del poeta Pere March.
  • Cavaller valencià que participa en campanyes militars.
  • Es casa dues vegades:
    • Isabel Martorell (mor aviat)
    • Joana Escorna.
  • Mor el 1459.

Producció Poètica

  • 128 poemes (aproximadament 10.000 versos).
  • Es divideixen en:
    • Cants d’amor
    • Cants de mort
    • Cants morals
    • Cants espirituals

Característiques dels Cants d'Amor

  • No imita els trobadors, sinó que crea un estil propi.
  • Rebuig de la idealització exagerada de la dona.
  • Expressa sentiments reals, contradictoris i humans.
  • Usa un català genuí, no provençal.

Els Quatre Senyals (Grups Temàtics)

Els poemes d'Ausiàs March s'agrupen temàticament sota quatre senyals:

Plena de seny

  • 19 poemes de joventut.
  • Dona noble, equilibrada.

Llir entre cards

  • 35 poemes.
  • Dona vídua, virtuosa, però amb conflictes.
  • Model moral elevat.

Oh folla amor

  • 10 poemes.
  • Tracten l’amor irracional i contradictori.

Amor, amor

  • 12 poemes.
  • Queixes, culpa, reflexió profunda sobre l’amor.

Cants de Mort i Cants Espirituals

  • Els Cants de Mort estan relacionats amb la mort de la seva esposa, inspirats en Petrarca, i tracten el dolor i la pèrdua.
  • Els Cants Espirituals tracten la relació de l’autor amb Déu, on el poeta demana salvació i perdó.

Estil d'Ausiàs March

  • Comparacions hiperbòliques.
  • Imatges molt visuals.
  • Reflexió moral i psicològica.
  • Llenguatge nou i propi.

Importància d'Ausiàs March

  • Intel·lectual innovador: trenca amb la tradició trobadoresca.
  • Creador de llengua: eleva el català a llengua poètica culta.
  • Mestre poètic: influència enorme a Europa.

La Narrativa Cavalleresca: De la Fantasia al Realisme

Novel·la de Cavalleries (Segles XII-XIV)

Obres del segle XII–XIV que es caracteritzen per:

  • Protagonitzades per cavallers invencibles.
  • Històries fantàstiques, amb dracs, fades i encanteris.
  • Amor idealitzat.
  • Estil elevat, poc realista.

Novel·la Cavalleresca Catalana (Segle XV)

A partir del segle XV, la narrativa catalana esdevé molt més realista, amb obres com Tirant lo Blanc i Curial e Güelfa.

Taula Comparativa: Novel·les de Cavalleries vs. Cavalleresques

Novel·les de CavalleriesNovel·les Cavalleresques (Catalanes)
Protagonistes perfectesProtagonistes humans i complexos
Escenaris fantàsticsLlocs reals i locals
No realistesRealisme
Amor idealitzatAmor cortès + humor + erotisme
Llengua elevadaLlengua natural i variada

Tirant lo Blanc: L'Obra Mestra de Joanot Martorell

Autor: Joanot Martorell

  • Joanot Martorell (1415–1468).
  • Cavaller valencià.
  • Mor abans d’acabar l’obra; Martí Joan de Galba la publica.

Importància de Tirant lo Blanc

  • La novel·la més important en català.
  • Molt més moderna que les altres de l’època.
  • Cervantes la lloava (al Quixot).

Característiques de la Novel·la Total

1. Novel·la Total

Inclou una gran varietat de temes i registres:

  • Amor
  • Guerra
  • Humor
  • Erotisme
  • Política
  • Religió

2. Realisme

  • Personatges creïbles.
  • Reaccions humanes.
  • No idealitza la cavalleria.

3. Humor i Erotisme

  • Escenes amoroses realistes.
  • Jocs i malentesos.

4. Papers Femenins Importants

Els personatges femenins són actius a la trama:

  • Carmesina
  • Plaerdemavida
  • Viuda Reposada
  • Estefania

Parts de la Novel·la (Estructura)

L'obra es divideix en cinc grans seccions geogràfiques:

  1. Tirant a Anglaterra (cap. 2–97)
  2. Tirant a Sicília i Rodes (cap. 98–114)
  3. Tirant a l’Imperi Grec (cap. 115–296)
  4. Tirant al nord d’Àfrica (cap. 297–407)
  5. Retorn a l’Imperi Grec i mort (cap. 408–487)

Curial e Güelfa: La Novel·la Cavalleresca Anònima

Autor i Datació

  • Novel·la anònima durant molt de temps.
  • Actualment s’atribueix a Enyego d’Àvalos.
  • Escrita entre 1435 i 1462.

Característiques Principals

  • Molt realista.
  • Ambientada a Itàlia i altres llocs reals.
  • Combina cavalleria i amor.
  • Llengua culta però natural.

Estructura (Tres Llibres)

  1. Llibre I: Curial entra al món de la cavalleria i fugen a Àustria.

  2. Llibre II: Torneigs, gelosia de Güelfa, viatges.

  3. Llibre III: Viatge a Terra Santa, captures, reconeixement final i matrimoni.

Comparació amb Tirant lo Blanc

  • Curial e Güelfa és més “medieval” en la seva concepció.
  • Tirant lo Blanc és més “modern”.
  • Tots dos combinen aventura i amor.

Entradas relacionadas: