La Literatura a l'Aula de Llengua: Beneficis i Poesia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,63 KB
Justificació de la Literatura a Classe de Llengua
La motivació que suscita
Entre els principals arguments que abonarien la inclusió de la literatura en l’ensenyament de la llengua hi hauria els següents: La literatura és material autèntic que parla de l’ésser humà i de la vida i, per això, s’acosta més als interessos de l’alumnat que qualsevol text «fet a imitació de la vida real». D’altra banda, tot seguint Aristòtil, la literatura és una font de plaer estètic, emotiu o intel·lectual.
L’educació humana que representa
La literatura permet conèixer situacions de l’experiència vital que serveixen d’entrenament per a la vida real. D’alguna manera, els textos literaris serveixen per viure històries que, altrament, no podríem experimentar. Per tant, amplia i enriqueix l’experiència humana.
El coneixement cultural que proporciona
La literatura crea un context que facilita el coneixement de les tradicions, els costums, la història, la geografia, etc., que hi ha darrere la llengua, la qual cosa facilita la integració per part de membres d’altres cultures, amplia l’horitzó cultural de l’alumnat, interrelaciona les diferents cultures i es converteix, per tant, en una eina de diàleg comprensiu.
El desenvolupament cognitiu que procura
Tant pel fet de l’educació humana que proporciona com per l’augment de coneixements ja comentat, la literatura constitueix un gran ajut per a la maduresa general de l’individu i per al desenvolupament de la conceptualització.
La potenciació de la comprensió lectora i la millora de la capacitat expressiva
El fet que la literatura crea el seu propi context i facilita els processos d’interpretació del missatge a partir de la pròpia situació comunicativa. D’altra banda, els textos literaris proporcionen tot tipus de registres, lèxic i estructures.
Com Treballar la Poesia a l'Aula
La treballaria mitjançant la realització de diferents activitats, com per exemple:
Lectura
Preparar poesies perquè se l'emportin a casa; convidar els pares a llegir-la amb ells; si algun pare vol, pot venir a classe a llegir poesia; es pot parlar amb la mestra d'alumnes de primària i treballar conjuntament, ja que als alumnes grans els encanta llegir als petits i als petits escoltar-los.
Dibuixos i Manualitats
Una vegada han treballat la poesia, l'han llegida i l'han entesa, poden fer dibuixos, bé en grup o individualment. També poden portar objectes que estiguin relacionats amb la poesia que han llegit. Si parla sobre la tardor, fulles d'arbres; si parla de la família, una foto, etc. D'aquesta manera els alumnes fan la poesia més seva.
Memorització
Pot fer-se individual o col·lectiva; podem preparar un recital de poesia on cadascú reciti una poesia diferent; en canvi, si és per equips, aprenen un vers cadascú i la reciten conjuntament. Si treballen amb els més grans, poden fer parelles i recitar-la juntament amb un nen de primària.
Representació
Es caracteritzaran segons el tema de la poesia; per acompanyar-ho, poden fer decorats. Si és possible, posaran un micròfon; sempre els fa més goig i se'ls escolta millor. Gravarem les representacions en vídeo per poder veure-les després.
Posar Música
Aquesta activitat la podem incloure al mateix temps que fem la lectura. Es tracta d'introduir instruments al mateix temps que llegeixen; per exemple, si parla de la pluja, podem fer servir un pal de pluja de fons.