Límits d'ordre metafísic, tècnic, ambiental i moral en la investigació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,6 KB
Límits d'ordre metafísic
Realitat empírica (obsrv) vs. fenms n obsv, quantf, mesurables en processos interns - Difícil interpretació i anàlisi, nous plantejaments epistemològics
Límits d'ordre tècnic
Afecten qualitat de la informació. Es va superant en aparèixer noves tècniques (quanto qual) i instrum + vàlids i fiables
Límits d'ordre ambiental
Ambient en què es desenvolupa la investigació poden ser fonts d'error. Afecten a possibilitats de generalització dels resultats (laboratori vs. camp)
Límits d'ordre moral
Investigació amb éssers humans efectes - sobre els implicats. Els participants: objecte o subjecte de la investigació? Respecte als drets de les persones.
Tips investigació educativa:
- Nomotètica: establir lleis o normes generals, aplicació universal
- Idiogràfica: estudi fenòmens emfasitzant allò particular i individual. No establir lleis generals ni ampliar el coneixement teòric
Segons el procés formal
- Inductiva: obj descobrir generalitzacions i teories a partir observacions sistemàtiques de la realitat. S’analitzen casos particulars, s’extrauen conclusions de caràcter general basat en observació i experimentació.
- Deductiva: enfatitza la teoria, explicació, models teòrics, abstracció; no la recollida de dades empíriques, observació, experimentació
- Hipotètico-Deductiva: a partir observacions de casos particulars planteja problemes que remeten a la teoria (procés d’inducció). A partir marc teòric formula hipòtesis (procés de deducció) que intenta validar empíricamente
Segons el grau de control
- Descriptiva: no es manipula cap variable. Observar i descriure els fenòmens
- Experimental: manipulació de la variable independent, màxim nivell de control de la resta de variables que intervenen
- Ex-post-facto: investigador no controla les variables independents perquè les manifestacions ja s'han donat o perquè no són manipulables. Quan el fenomen és produït de manera natural i espontània, s'analitza i s'extreuen conclusions sobre les relacions entre variables, sense intervenir-hi. S'intenta descobrir entre un nombre de causes possibles, aquelles que expliquen el fenomen observat
Segons l’objectiu:
- Descriptives: objectiu descriure un fenomen. Observar elements bàsics
- Explicatives: objectiu explicar el fenomen, coneixement de les causes
- Experimentals: objectiu controlar el fenomen, manipular la variable independent per veure quins efectes es produeixen en la variable dependent
- Predictives: objectiu predir el fenomen
Segons l’enfocament
- Experimental: experimentació o intervenció. Una variable independent que pot ser manipulada segons les intencions de l'investigador
- Correlacional: No hi ha variable independent experimental a ser manipulada. No hi ha selecció de grups equivalents de subjectes. Basa en l’observació, tècniques correlacionals, correlació de Pearson (coeficient que indica el grau i el sentit de relació mútua entre dues variables)
Paradigmes teòrics
- Paradigma subjectivista:
- Fenomenològica: estudis qualitatius. Experiències i interpretacions dels fenòmens. Autor Shütz les persones protagonitzen accions socials
- Constructivista: Societat són persones. Autor Berger i Luckmann. Realitat més enllà de la construcció social. Consciència a relacions intersubjectives
- Post-modernisme relativismes: Derivació de la perspectiva constructivista. Crítica al coneixement científic. Impossibilitat que els arguments tinguin una validesa científica. Lyotard, Focault, Feyerband
- Etnometodologia: estudi del raonament pràctic (sentit comú) que fan els subjectes en la vida quotidiana. Implica preguntar als subjectes per les seves interpretacions
- Paradigma comunicati:
- Dialògica: interpretar les nostres accions. Accions dialògiques sistèmiques. Diàleg intersubjectiu a igualtat. Donen pas a realitats descriptives i normatives
Què fan els subjectes en la seva vida quotidiana
Derivació de la perspectiva constructivista - Crítica al coneixement científic