Límits d'ordre metafísic, tècnic, ambiental i moral en la investigació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,6 KB

Límits d'ordre metafísic

Realitat empírica (obsrv) vs. fenms n obsv, quantf, mesurables en processos interns - Difícil interpretació i anàlisi, nous plantejaments epistemològics

Límits d'ordre tècnic

Afecten qualitat de la informació. Es va superant en aparèixer noves tècniques (quanto qual) i instrum + vàlids i fiables

Límits d'ordre ambiental

Ambient en què es desenvolupa la investigació poden ser fonts d'error. Afecten a possibilitats de generalització dels resultats (laboratori vs. camp)

Límits d'ordre moral

Investigació amb éssers humans efectes - sobre els implicats. Els participants: objecte o subjecte de la investigació? Respecte als drets de les persones.

Tips investigació educativa:

  • Nomotètica: establir lleis o normes generals, aplicació universal
  • Idiogràfica: estudi fenòmens emfasitzant allò particular i individual. No establir lleis generals ni ampliar el coneixement teòric

Segons el procés formal

  • Inductiva: obj descobrir generalitzacions i teories a partir observacions sistemàtiques de la realitat. S’analitzen casos particulars, s’extrauen conclusions de caràcter general basat en observació i experimentació.
  • Deductiva: enfatitza la teoria, explicació, models teòrics, abstracció; no la recollida de dades empíriques, observació, experimentació
  • Hipotètico-Deductiva: a partir observacions de casos particulars planteja problemes que remeten a la teoria (procés d’inducció). A partir marc teòric formula hipòtesis (procés de deducció) que intenta validar empíricamente

Segons el grau de control

  • Descriptiva: no es manipula cap variable. Observar i descriure els fenòmens
  • Experimental: manipulació de la variable independent, màxim nivell de control de la resta de variables que intervenen
  • Ex-post-facto: investigador no controla les variables independents perquè les manifestacions ja s'han donat o perquè no són manipulables. Quan el fenomen és produït de manera natural i espontània, s'analitza i s'extreuen conclusions sobre les relacions entre variables, sense intervenir-hi. S'intenta descobrir entre un nombre de causes possibles, aquelles que expliquen el fenomen observat

Segons l’objectiu:

  • Descriptives: objectiu descriure un fenomen. Observar elements bàsics
  • Explicatives: objectiu explicar el fenomen, coneixement de les causes
  • Experimentals: objectiu controlar el fenomen, manipular la variable independent per veure quins efectes es produeixen en la variable dependent
  • Predictives: objectiu predir el fenomen

Segons l’enfocament

  • Experimental: experimentació o intervenció. Una variable independent que pot ser manipulada segons les intencions de l'investigador
  • Correlacional: No hi ha variable independent experimental a ser manipulada. No hi ha selecció de grups equivalents de subjectes. Basa en l’observació, tècniques correlacionals, correlació de Pearson (coeficient que indica el grau i el sentit de relació mútua entre dues variables)

Paradigmes teòrics

  • Paradigma subjectivista:
    • Fenomenològica: estudis qualitatius. Experiències i interpretacions dels fenòmens. Autor Shütz les persones protagonitzen accions socials
  • Constructivista: Societat són persones. Autor Berger i Luckmann. Realitat més enllà de la construcció social. Consciència a relacions intersubjectives
  • Post-modernisme relativismes: Derivació de la perspectiva constructivista. Crítica al coneixement científic. Impossibilitat que els arguments tinguin una validesa científica. Lyotard, Focault, Feyerband
  • Etnometodologia: estudi del raonament pràctic (sentit comú) que fan els subjectes en la vida quotidiana. Implica preguntar als subjectes per les seves interpretacions
  • Paradigma comunicati:
    • Dialògica: interpretar les nostres accions. Accions dialògiques sistèmiques. Diàleg intersubjectiu a igualtat. Donen pas a realitats descriptives i normatives

Què fan els subjectes en la seva vida quotidiana

Derivació de la perspectiva constructivista - Crítica al coneixement científic

Entradas relacionadas: