Lectura i Escriptura a l'Escola: Guia per a un Aprenentatge Eficaç
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,65 KB
Lectura i Escriptura: Activitats Bessones a l'Escola
Lectura i creació de textos són dues activitats bessones que han d'anar parelles en les activitats programades als centres escolars per tal d'assolir un nivell d'expressió correcte i efectiu en els seus missatges (ja siguin escrits breus, notes de post-it, contes, missatges...).
La Competència Escrita en la Legislació Educativa
Com explica la legislació quan parla de les competències pròpies de l'àrea, la competència escrita s'ha de potenciar en totes les seves dimensions, receptives (lectura) i productives (escriptura), de comunicació i creació, i cal relacionar-la amb les interaccions orals que afavoriran un aprenentatge cada cop més conscient i eficaç.
Complexitat i Aprenentatge dels Processos Lectoescriptors
Els processos de lectura i escriptura són complexos i diversos segons quin sigui el tipus de text, el suport i el contingut que s'hi vehicula. Són processos que s'aprenen en la lectura i escriptura de textos a qualsevol àrea o activitat escolar.
Fomentant la Lectura i Escriptura: Motivació i Recursos
La Llengua Escrita com a Eina de Descoberta i Plaer
Cal motivar qui llegeix i escriu perquè descobreixi en la llengua escrita una eina per entendre's a si mateix o a si mateixa i a les altres persones, i els fenòmens del món i la ciència, i també que és una font de descoberta i de plaer personal.
El Rol de les Institucions Escolars
En això té molta importància la potenciació d'institucions escolars com la biblioteca (mediateca), la ràdio o plataformes d'Internet, com a dinamitzadores de l'aprenentatge lector i escriptor.
Aplicació Progressiva i Diversitat de Suports
A més, cal aplicar-la progressivament a textos de nivells de complexitat cada vegada més gran i de tipologia i funcionalitat diversa, en diferents suports (paper, digital) i formats (verbals, gràfics i imatge).
En definitiva, i seguint la saviesa de l'escriptor James Russell Lowell: «Els llibres són les abelles que porten el pol·len d'una intel·ligència a d'altra.» Així que està a les nostres mans la possibilitat de fer gaudir els nostres alumnes amb el món de la literatura, donant-los eines perquè es puguin desenvolupar com a persones reflexives i creatives.
El Conte a l'Educació Primària: Reptes i Oportunitats
La Distància entre Lectura i Escriptura de Contes
Una de les activitats de lectura i escriptura més freqüents a l'escola primària és la lectura i escriptura de contes. Hi ha, però, una gran distància entre el que els nens són capaços de llegir i el que són capaços d'inventar oralment i el que són capaços d'escriure, ja que aquestes activitats requereixen competències molt diverses. Aquestes diferències no s'originen a l'escola, sinó que vénen d'abans d'aquesta etapa: els infants saben què és un conte i tenen assimilades les seves característiques bàsiques, però els objectius són la formació de lectors competents i no d'escriptors professionals.
La Interconnexió entre Ficció i Competència
Encara que hi ha una zona de trasvàs: on la reflexió sobre la construcció dels contes reverteix en una millora dels seus escrits de ficció i, a l'inrevés, inventar mons de ficció i utilitzar literàriament la llengua hauria d'ajudar a apreciar la lectura literària.
Cap a un Domini Conscient de la Lectoescriptura
En general, el fet d'aprendre a llegir i escriure d'una manera més conscient hauria de revertir en el domini de la lectura i l'escriptura de qualsevol tipus de text.