Las Meninas de Velázquez: Anàlisi, Personatges i Interpretacions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,56 KB

La Composició de Las Meninas

En la composició, el mestre ens presenta onze persones, totes elles documentades, excepte una. L'escena està presidida per la infanta Margarida i al seu costat se situen les menines Maria Agustina Sarmiento i Isabel de Velasco.

Els Personatges Clau

  • A l'esquerra es troba Velázquez amb els seus pinzells, davant d'un enorme llenç del qual podem observar el bastidor.
  • A la dreta hi ha els nans Mari Bárbola i Nicolasillo Pertusato, aquest últim jugant amb un gos de companyia.
  • Darrere la infanta observem dos personatges més de la seva petita cort: Marcela Ulloa i el desconegut guardadames.
  • Reflectides al mirall hi ha les efígies reials de Felip IV i la seva segona esposa, Mariana d'Àustria.
  • La composició es tanca amb la figura de l'aposentador José Nieto.

L'Escenari: L'Alcàsser de Madrid

La sala on es desenvolupa l’acció es trobava a l’Alcàsser dels Àustries, a Madrid, que es va cremar més endavant. Era una de les cambres del príncep Baltasar Carles, que Velázquez utilitzava com a taller.

Diferents Interpretacions de l'Escena

Aquesta obra ha generat nombroses anàlisis sobre el significat de l'instant capturat per Velázquez:

Hipòtesi 1: La Infanta i el Seguici Irrompen

Una de les més acceptades és la que diu que la infanta Margarida i el seu seguici irrompen a l’estudi de Velázquez mentre aquest pintava la parella reial, que apareix reflectida al mirall del fons. Però, segons la reconstrucció de les perspectives, el mirall podria reflectir la tela que està pintant. Llavors, hauríem de saber a qui miren el pintor i la resta de personatges.

Hipòtesi 2: L'Entrada dels Reis

Una altra interpretació diu que els que irrompen en l’estudi del pintor són els reis, i la infanta i el seguici ja eren allà, contemplant el treball de Velázquez. Aquesta es basa en els gestos i les mirades dels personatges, com també en el fet que el pintor sembla interrompre la seva tasca en adonar-se de l’entrada dels reis.

  • La infanta, observant el nan com molesta el gos, gira els ulls per observar els seus pares entrant a l’estudi.
  • Isabel de Velasco s’ha adonat de l’entrada dels reis i comença a fer una reverència.
  • També la nana Mari Bárbola els ha vist.
  • La resta de personatges segueixen amb la seva activitat, sense veure qui acaba d’arribar.

La porta del fons indica que l’aposentador de la reina obre la porta per quan els reis vulguin sortir, com marcava el protocol.

La Reivindicació de la Pintura com a Art Liberal

Gran coneixedor del protocol del palau, es diu que en aquesta pintura Velázquez volia demanar la noblesa de la pintura i ser tractat com a Itàlia, on als pintors se'ls tenia en gran consideració. Per això es retrata en el mateix espai que la família reial, però guardant la distància necessària amb els reis, que són en un altre pla diferent i només com un reflex, demostrant en aquest detall l'habilitat diplomàtica del pintor.

És com si Velázquez considerés que tant important era el seu art que el propi rei anava a veure’l pintar, com ja havia fet Carles V amb Ticià.

Com diu Tolnay: «Las Meninas són com un manifest sobre la pintura com a art liberal.»

Entradas relacionadas: