Koúros i Kóre: Escultura Grega Arcaica i el seu Simbolisme
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,01 KB
Koúros i Kóre: Escultura Grega Arcaica
Fitxa Tècnica Detallada
- Títol: Koúros d'Anavyssos i Kóre del Pèplum
- Autor: Desconegut
- Data: 510 a.C. / 500 a.C.
- Forma: Escultura exempta
- Tipologia: Dempeus
- Materials: Marbre / Marbre policromat de Paros
- Mides: Koúros, 1,95 m (alt); Kóre, 1,20 m (alt)
- Estil: Grec arcaic
- Tècnica: Talla
- Cromatisme: Policromia
- Tema: Votiu o escultura funerària
- Localització actual: Museu Arqueològic Nacional (Atenes) / Museu de l'Acròpoli (Atenes)
Context Històric i Influències Egípcies
Segons la mitologia grega, Dèdal va aprendre l'ofici d'escultor a Egipte i posteriorment va treballar a Creta. Aquestes mateixes fonts també expliquen que les seves escultures foren les primeres a caminar, per la posició avançada d'una de les cames. Aquesta llegenda concorda perfectament amb les dades històriques que parlen de contactes comercials i culturals amb Orient i viatges per la vall del Nil del segle VII a.C. En aquests viatges, els grecs van veure i estudiar les estàtues colossals egípcies, observant-ne el moviment i l'avenç d'un peu cap endavant, la rigidesa, la simetria i la frontalitat.
Anàlisi Formal de Koúros i Kóre
Del poble del Nil, els artistes grecs també van adoptar de l'escultura la llei de la frontalitat i la manera d'assenyalar les diverses divisions del cos i els seus músculs. Un dels trets que pitjor van resoldre van ser els genolls, que apareixen com cercles tallats matusserament en la unió entre la cuixa i la part inferior de la cama. També tingueren problemes per plasmar els dits amb naturalitat.
Característiques del Koúros Masculí
Les representacions de figures masculines eren molt rígides i poc naturals, tot i que intentessin esbossar el moviment amb la cama esquerra avançada; els braços romanien enganxats al tronc i tenien els punys tancats, com per remarcar la força de la figura. En la seva anatomia és possible observar-hi un joc de simetries: els artistes equilibraven la W dels pectorals amb una W invertida a la clavícula; també feien coincidir la forma dels ulls amb l'arc de les celles.
La Kóre Femenina i el Nu Artístic
Pel que fa a les korai, mai no es plasmaven nues perquè el nu femení era un tabú per als primers grecs. Així, les representacions femenines anaven vestides amb una túnica llarga fins als peus cenyida a la cintura. La Kóre amb el pèplum, resta en una actitud estàtica. Els artistes treballaren, sobretot, els plecs dels vestits, que de vegades conferien un cert dramatisme a les figures. També fan ús de l'element geomètric, utilitzat amb una evident voluntat desnaturalitzant, que s'endevina ràpidament en la formació de la cabellera de la Kóre, en algun tall del rostre (com els ulls ametllats), en el tors o en els relleus a la roba.
Models i Evolució de l'Escultura Grega
L'escultura grega arcaica es desenvolupà a partir de l'evolució d'uns referents propis, les xoanes, imatges anteriors al segle VII a.C., i de la influència de l'estatuària egípcia. Les xoanes eren escultures en fusta caracteritzades per la rigidesa i la geometria formal. Els grecs imiten l'escultura egípcia en aspectes com la monumentalitat o el moviment de l'extremitat inferior, i la tècnica de la talla de pedra. L'escultura grega presenta algunes novetats respecte a l'art egipci, com ara la nuesa i el fet de no utilitzar un suport posterior.
Significat i Funció de les Estàtues Arcaiques
El Koúros: Símbol d'Atletes i Homenatges
Durant la Grècia arcaica, la figura masculina atlètica despullada va ser esculpida amb molta freqüència. Els Koúroi eren atletes guanyadors als importants Jocs d'Olímpia. Aquest tipus d'estàtues, anomenades Koúroi, podien servir com a representació d'un déu, com a ofrena dedicada a una divinitat, o, alguna vegada, l'escultura tenia el retrat fidel d'alguna persona important. També podia representar un atleta que havia guanyat una prova, o podia servir com a recordatori d'un home a la seva tomba. Algunes de les obres porten inscripcions amb el nom de l'autor o dedicatòries a diverses divinitats. El Koúros d'Anavyssos, a més de commemorar una victòria esportiva, també va ser l'estàtua funerària feta en honor del jove Kroisos, mort en combat.
La Kóre: Donzella Votiva i el seu Rol
La paraula grega koré significa donzella. Segons sembla, les korai eren estàtues votives petites que, en l'època arcaica, es dedicaven al culte. Solien portar una fruita, una flor o un animalet en una mà i sempre es representaven vestides.