Kanten etika
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en vasco con un tamaño de 14,62 KB
TESTUINGURU HISTORIKOA:
Kant
1724an Königsberg-en (Prusia) jaio zen, eta bertan hil zen 1804an. 40 urtez Königsbergeko unibertsitatean irakatsi zuen Logika, Metafisika, Geografia, Morala eta Antropologia. Baita Matematika, Fisika… ikastaroak eman zituen. Interes zabalak zituen ilustrazioaren eraginez.Kant jaiotzean Prusian Federiko I.Ak agintzen zuen, errege sarjentua izenez ezagutzen zena. Hau Prusiar militarismoaren aita zen. Merkataritza garatu eta analfabetismoaren neurriak hartu zituen.Europan: Espainiako Inperio erortzen ari zen bitartean Ingalataterra eta Frantzia indartzen ari ziren (Espainia vs Ingalaterra). Erdialdeko Europan 1740 arte bakean bizi izan ziren hainbat nazionalitate.Federiko II.A Handiaren erregealdia Prusiaren garairik hoberena izan zen. Nahiz eta errege hau ekintza militarrengatik ezagutua izan, estatua sakonki modernizatu zuen. Ilustrazioan oinarritu zen estatua modernizatzeko lelo hau erabiliz: “Dena herriarentzat baina herria gabe”. (DESPOTISMO ILUSTRATUA).Kantek ilustrazioko ideiak defendatzen zituen eta gertutik bizi zituen garaiko gertakari nagusiak: Federiko II. Handiaren politikaren, Estatu Batuen independentziaren (1776) eta Frantziako Iraultzaren (1789) alde jarri zen. Zientzia aurkikuntzetan interesa jartzen zuen ta konpromisoa zuen giza duintasunaren balioekiko, askatasunarekiko eta berdintasunarekiko. Bere filosofiak eragina izan zuen giza eskubideen aldarrikapenan, hain zuzen, eskubide zibil eta politikoetan. TESTUINGURU FILOSOFIKOA:Kant 1724an Königsberg-en (Prusia) jaio zen, eta bertan hil zen 1804an. 40 urtez Königsbergeko unibertsitatean irakatsi zuen Logika, Metafisika, Geografia, Morala eta Antropologia. Baita Matematika, Fisika… ikastaroak eman zituen. Interes zabalak zituen ilustrazioaren eraginez.Kanten filosofiak iturri hauetatik edan zuen: Arrazionalismotik (Wolff-ek nagusitasuna izan zuen mendearen hasieran) eta Enpirismotik (Humeren eszeptizismoa; Ilustrazioaren ideietatik, eta Pietisten (talde protestantea) ideietatik. Kanten helburua gizakia askatzea zen, gizaki autonomoa sortuz, eta horretarako bideak eskeintzen ditu, ez soluzioak. Bidea da gizakia konturatzea bera dela bere bizitzaren gidaria, hau da, autonomoa dela konturatu behar da.Autonomia lortzeko gure burua ezagutu behar dugula dio, hau da, gizakia zer den aztertu behar dugula. Hori lortzeko, lehenik 3 galderei erantzun behar zaie:Zer ezagut dezakegu?“Arrazoi hutsaren teoria”Filosofia teorikoa.Zer egin behar dugu?“Arrazoi praktikoaren kritika”Filosofia praktikoa.Zer espero dezakegu?(Jainkoaz, arimaz, gizartearen etorkizunaz…)
KANTEN ETIKA:Kant Humen filosofiaren kontra zioan, hau da, bere filosofiak bat egiten zuen ilustrazioaren helburu nagusiarekin.Kanten iritziz Filosoria praktikoaren helburua hauxe da:subjektibotasuna gainditzen duen jokabide unibertsaletarako legeak ondorioztatzea.Kantentzat, giza arrazoiaren arlo bat arlo praktikoa da eta bi erabilera ditu.Arrazoiaren erabilera teorikoak ezagutzara garamatza.Baina ezagutza teorikoa izateaz gain praktikoa ere bada, hau da, nola jokatu behar dugu? “Arrazoi praktikoaren kritika” liburua horretan datza.Kanten arabera moralak ez du justifikaziorik behar, morala existitzen den gertaera bat da.Gainera kontzientzia morala daukagu, hau da gure buruari galdetzen diogu zerbait ongi edo gaizki dagoen.Kantek planteatzen duena ez da gizakiaren jokabidea berez nolakoa den aztertzea, baizik eta zein printzipiok zuzendu behar duten gure jokabidea moralki edota modu justuan jokatzeko.Beraz, gizakia bere ekintzetan librea dela suposatu daiteke.Onartu beharreko lehenengo gauza askatasunaren postulatua da, hau da, gure buruari nola jokatu behar dugun galdetzen badiogu, jokatzeko modu bat baino gehiago dagoelako izango da.Gizakia Kanten ustez askatasuna eta natura da.-Etika materialen kritika: Kantek ordurarteko filosofia moral guztiak kritikatuko ditu. Ordurarte, etika guztiek giza bizitzaren zoriontasuna lortzeko aholkuak ematen dituzte. Batzuk, zoriontasuna gozamenean aurkituko dute, beste batzuk hilezkortasunean, arrazoiaren garapenean,kontenplazioan…Etika material guztiek ongigoren bat dagoela onartzen dute hau da helburu bat.Etika horiek, eduki jakin bat dute, zer lortu nahi den eta hori lortzeko zer egin behar den zehazten dutenak.Gainera, etika materialak enpirikoak, aposteriorizkoak dira, hauen edukiak esperientziatiz datoz eta, beraz ezin dira unibertsalak izan, bakoitzaren esperientxia ezberdina baita.Etika honen printzipiomoralak heteronomoak dira arauak gizakiari kanpotik inposatzen zaizkio eta.Bestetik, etika honen aginduak hipotetikoak dira, ez dute berezko baliorik.-Etika formala:Ideal morala eta zoriontasuna bi gauza ezberdin dira. Zoriontasunaren ideia esperientziarekin loturik dagoenez ez da unibertsala.Moralaren ideala aldiz, betebeharraren moralari dagokio, hau da, bere agindua ez da hipotetikoa, kategorikoa baizik.Beraz ideal morala esperientziatik independientea da.Kantek, betebeharren etika planteatzen du:Kantek dio etika formalean edukiek ez dutela garrantzirik, hau da edukirik gabeko morala da: Kantek ez du jarraitu beharreko ongi edo helburu zehatzik aipatzen baizik eta ekintzaren intentzioa kontutan hartzen du.Laburbilduz, ekibtzaren formari erreparatzen dio eta ez helburuari. Aarrazoia da, ekintza justua edo injustua den erraten diguna.Beraz a priorizko ideia da, legeraren jatorria guree arrazoimena baita. Kantek, bi baldintza ematen dizkigu, unibertsaltasuna tea autonomia.1.Ekintzara bultzatzen zaituen printzipioa lege orokor bihur dadin nahi bazenu bezala joka ezazu. Hau da edozein arau edo legek denontzat balio du, beraz ez da interes partikularrik bilatu behar.2.Gizakia helburu bezala tratatu, ez bitarteko bezala. Hau da gizakia ein dugu gure interesak lortzeko baliabide moduan erabili.Horrela, arlo praktikoan ere gizakia autonomoa bilakatzen da, gizakia bere lege moral propioaren sortzailea delako.Arrazoi praktikoaren postulatuak:Kantek ezagutzaren teorian garbi uzten du metafisika ezin dela zientzia izan. Jainkoaren existentzia eta arimarena adibidez,arrazoi praktikorako uzten ditu.Hasieran aipatutako askatasunaren gain bi postulatu azaltzen dizkigu kantek, frogatu ezin direnak baina suposatu behar ditugunak.-Arima. Ongi jokatzen dugun aldiro ez ditugu sariak lortzen eta alderantziz, gaizki jokatzen dugun oro ere ez dugu zigorrik jasotzen. Horregatik, beste errealitate bat dagoela suposatu behar dugu, bertan ondorioak jasotzen direnak.Honwk, arimaren hilezkortasuna eskatzen su.-Jainkoa.Sariak eta zigorrak ezartzen dituen norbait bharrezkoa da, beti justua dena, eta hau jainkoaren idearekin bat dator. Arimaren hilezkortasuna, jainkoa eta askatasuna dira moralaren postulatuak.