Kandinsky: Composició IV i l'Art Abstracte
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,71 KB
Composició IV, Wassily Kandinsky
Composició IV, Wassily Kandinsky, Oli sobre tela, Kunstammlung Nordrhein-Westfalen (Düsseldorf).
Context històric
A començaments del segle XX, el món va quedar marcat per la crisi de la Primera Guerra Mundial, que va comportar grans canvis econòmics, polítics i socials. Aquest conflicte va provocar un replantejament de la societat europea en certs aspectes:
- Relaxament de la moral i dels costums, i aparició de noves modes.
- Nou paper de la dona en la societat.
- Caiguda de grans imperis i remodelació de les fronteres europees.
- Gran nombre de baixes, fet que va provocar cert menyspreu per la vida humana.
- Arribada d'idees marxistes.
- Sorgiment d'una nova potència politicomilitar: els Estats Units.
Passada la guerra, van arribar els "feliços anys vint", que van acabar amb el crac de la borsa de Nova York. Això va comportar problemes com la Gran Depressió nord-americana o l'arribada del nazisme. El nazisme va comportar el rearmament alemany, grans horrors i la Segona Guerra Mundial. Acabat el conflicte, el món es va alinear en dos blocs: l'occidental (EEUU) i el soviètic (URSS).
Estil: Art abstracte
L'art abstracte són totes aquelles manifestacions plàstiques en què l'artista rebutja voluntàriament el concepte de l'art com a imitació de la realitat. Aquest moviment el va iniciar l'obra de Wassily Kandinsky el 1910, qui va definir una nova relació amb la pintura que supera el reconeixement dels objectes i figures representades i busca despertar les emocions per mitjà de l'harmonia de les línies i els colors. L'artista, per fer-ho, utilitza tres vies: la lliure expressió espontània de formes i colors, la simplificació de les formes naturals i la construcció d'objectes a partir de formes bàsiques figuratives.
Biografia de l'autor
L'autor, considerat pioner en la creació de l'art abstracte, va néixer a Moscou i després va traslladar-se a Munic als 30 anys per començar una trajectòria artística. Va fundar el grup expressionista alemany Der Blaue Reiter el 1911. Al començament de la Primera Guerra Mundial, es va exiliar a Moscou, on el 1921 va tornar a Alemanya, on va exercir com a professor de la Bauhaus i va desenvolupar en la seva obra un estil abstracte de tendència geomètrica. Més tard va viatjar a París per la pressió del nazisme, on va desenvolupar una obra pròxima al Surrealisme.
Descripció formal
L'obra és una de les composicions no objectives més representatives de Kandinsky. La tela manté elements que la remeten, per les seves formes, a objectes de la natura. Al costat esquerre, dos genets semblen estar lluitant damunt l'arc de Sant Martí, mentre al centre allò que sembla ser un castell corona una muntanya blava, davant la qual tres cavallers subjecten dues llances llargues.
L'escena serveix per dividir el quadre en dues meitats: a l'esquerra hi dominen els plans irregulars i les línies inacabades superposades, al costat dret les figures mostren un acabat més definit. A l'esquerra es mostra allò dinàmic, i a la dreta allò serè, s'entrellacen gràcies a la força i a la lliure disposició que l'artista atorga als colors. Dominen els colors blau, groc, vermell i verd amb una gran vistositat amb la qual contribueix l'aplicació combinada d'una pinzellada nerviosa i vital (esquerra) amb una altra de més assossegada (dreta).
L'autor crea un joc rítmic ple de contrastos emocionals.
Temàtica
La intencionada eliminació d'elements figuratius fa que sigui incoherent la recerca de qualsevol significat iconogràfic. L'autor vol que l'espectador es limiti a la contemplació de les línies i dels colors disposats damunt de la tela, amb l'objectiu d'incidir en la seva sensibilitat. La figura de Kandinsky no va adreçada al sentit de la vista, sinó de l'ànima, per això l'artista prescindeix de l'ús objectiu dels títols i el substitueix pel nom de tres categories pictòriques: Impressió, Improvisació i Composició. La primera categoria pictòrica remet a què en les obres s'ha captat una impressió directa de la naturalesa externa. La segona categoria inclou les formes com a expressions inconscients que mostren les emocions internes. Finalment, les Composicions són les maneres de sentir interiors de l'artista raonades amb una intencionalitat expressiva meditada prèviament.
Models i influències
Wassily Kandinsky va rebre una gran influència de la música. Era un gran coneixedor d'aquesta i hi va saber veure la llibertat creativa que hi havia en les melodies d'alguns compositors, una cosa que, en canvi, estava prohibida a la pintura. Això va fer que l'autor es convencés que allò important era l'harmonia pictòrica dels seus dos elements bàsics: els colors i les línies. La seva obra ha pogut influenciar tots aquells artistes que han treballat en el camp no figuratiu, com l'obra de Jackson Pollock o la de Franz Kline.