El Jurament dels Horacis: Anàlisi de l'Obra Mestra Neoclàssica de David
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,64 KB
El Jurament dels Horacis
1. Dades de l'Obra
- Títol: El jurament dels Horacis
- Autor: Jacques-Louis David (París, 1748 – Brussel·les, 1825)
- Cronologia: 1784
- Localització: Musée du Louvre, París
- Estil: Neoclàssic
2. Temàtica
- Atributs: Literari
- Fonts literàries: Tragèdia literària Horaci (inspirada en Ab Urbe Condita de Titus Livi)
3. Descripció i Anàlisi Tècnica
- Elements de suport: Tela
- Elements tècnics: Oli sobre tela
4. Elements Formals i Compositius
Forma
Tancada o dibuixística.
Composició
- Composició tancada o centrípeta.
- Composició unitària.
- Composició superficial.
Perspectiva
Lineal. Se situa els personatges en un únic pla.
Línia de l'Horitzó
Alta. Coincideix amb el punt de fuga.
Simetria i Geometria
Composició rectangular amb un domini clar dels triangles.
Llum
La llum prové de l'esquerra i es projecten les ombres. No és una llum natural, sinó que s'assembla a un focus (llum teatral). És una llum suau, però la part del darrere és molt fosca.
Cromatisme
A les escenes hi predominen les tonalitats ocres, grises i vermelles. Els colors foscos s'utilitzen per al fons, i els clars per a les figures.
5. Antecedents i Influències Posteriors
La cultura i l'art clàssics de Grècia i Roma van influir profundament en l'obra de l'autor, tant des del punt de vista formal com temàtic. També el van influenciar altres autors com Rafael i Poussin, de qui va prendre la perfecció de la línia i l'ús de composicions equilibrades sobre estructures geomètriques; i Caravaggio, de qui va adoptar el tractament de la llum.
La seva pintura, al seu torn, va influir en altres pintors neoclàssics.
6. Relacions amb Obres Similars de l'Autor o de l'Escola
L'autor té altres obres destacades com Els lictors porten a Brut els cadàvers dels seus fills (1789) o Les sabines (1799).
7. Diferències amb Altres Solucions Coetànies
El jurament dels Horacis coincideix amb la primera etapa de Goya, que es caracteritza per la temàtica religiosa i costumista, un escàs interès per la línia i una visió optimista de la vida. Una obra representativa de la seva primera etapa seria La pradera de San Isidre.
8. Funció i Significat de l'Obra
Aquesta obra, encarregada pel rei Lluís XVI de França, té una funció estètica i decorativa. Però, sobretot, destaca la seva funció simbòlica i propagandística, ja que en ella es difon i exalta un valor moral fonamental: el deure dels ciutadans a sacrificar-se per la pàtria.
9. Context Històric i Artístic
L'obra, realitzada pocs anys abans de la Revolució Francesa, s'emmarca en un context històric en què apareixen les noves idees de la Il·lustració. Aquestes idees van oferir una visió del món totalment diferent a l'existent fins aquell moment, promovent l'ús de la raó i l'enfrontament amb la concepció tradicional del món. En aquest període, la burgesia va anar guanyant poder i, mitjançant les revolucions, va aconseguir que les persones passessin a ser ciutadans amb drets i deures.