Els Jugadors de Cartes de Cézanne: Anàlisi Completa de l'Obra Mestra Postimpressionista

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,18 KB

Els Jugadors de Cartes: Anàlisi Detallada

Dades Bàsiques de l'Obra

  • Títol: Els Jugadors de Cartes
  • Autor: Paul Cézanne
  • Cronologia: 1893-1896
  • Tècnica: Oli sobre tela
  • Tema: Vida quotidiana
  • Mides: 47 x 56 cm
  • Escola o País: França
  • Ubicació Actual: Musée d'Orsay

Biografia de Paul Cézanne

Paul Cézanne va néixer i morir a França (Aix-en-Provence 1839 - Aix-en-Provence 1906). El 1857, Paul inicia els seus estudis artístics a l'École Municipale Libre de Dessin. Anys després, passa sis mesos a la Universitat de París, on coneix a Renoir i Monet, però suspèn l'examen d'ingrés i torna a Aix-en-Provence. Un any després, torna a París i coneix a Manet. Va exposar juntament amb Pissarro a la Primera Exposició Impressionista de la Galeria Nadar el 1874. Mai va acabar d'entendre's amb el grup i, per qüestions personals, va tornar a Aix-en-Provence. Allà va experimentar el camí propi de la pintura, que es basava en l'anàlisi dels components geomètrics del paisatge.

Algunes de les seves obres més representatives són:

  • La Casa del Penjat (1873)
  • Les Banyistes (1905)
  • Els Jugadors de Cartes (1892)
  • Muntanya de Santa Victòria (1904)
  • Noi amb Xaleco Vermell (1890)

Descripció Formal de l'Obra

Iconografia

Dos homes de poble seuen un davant de l'altre i al mig hi ha una petita taula damunt de la qual recolzen els colzes. Una alta ampolla ens obre pas cap al fons de cristall. Els dos homes juguen a cartes a la taverna, concentrats en el joc. Tots dos porten els seus barrets típics de les classes socials humils de la Provença.

Funció: Estètica

Composició: Simètrica i Tancada

Línies Compositives: Predomini de les Verticals

Predomini de les verticals, tret de petites diagonals.

Recursos Tècnics

Predomini de la línia que emmarca els personatges i els objectes. La pinzellada és ampla i de colors nets i purs, cosa que li permet una geometrització de les formes. Amb una línia pròpia que busca la geometrització, Cézanne utilitza el color per construir formes sòlides i volumètriques.

Significat i Context de l'Obra

Elements Propis de l'Estil de Cézanne

Moviment de reacció davant de l'Impressionisme, després d'haver esgotat la seva intenció estètica i no poder anar més enllà. Necessitat d'obrir noves vies d'investigació pictòrica.

  • Gran importància del color
  • Objectes sòlids i volumètrics
  • Independència dels temes
  • Recerca de la geometrització

Relació entre Forma i Funció

Obra fruit de la recerca pictòrica, la funció real va ser la investigació plàstica i no pas la funció decorativa en si. No tenen una relació estreta.

Iconologia

Una escena de la vida quotidiana on ell experimenta i mostra les formes que ens envolten d'una manera diferent.

Relació entre l'Època i l'Obra

El segle XIX va ser una època en què la investigació científica va revolucionar el món; és un referent, a més, per a altres disciplines. Així doncs, aquesta obra s'emmarca en una època de gran ebullició pictòrica: els pintors volien explorar nous camins d'expressió, d'investigació plàstica. Cézanne, defugint els postulats impressionistes en els quals es va formar, cerca en la natura les formes essencials que ell identifica com a geomètriques, i així ho fa palès en els seus quadres.

Antecedents i Influències Posteriors

Parteix de l'experimentació dels impressionistes i vol fugir del camí que considera que ja no portava enlloc. Les avantguardes del segle XX van partir d'aquest quadre —i d'altres del mateix autor— per incorporar els mètodes analítics de treball i les recerques formals de Cézanne. El Cubisme és el moviment en què Cézanne va tenir més influència, sobretot arran de l'exposició retrospectiva que li van dedicar a París l'any 1907.

Entradas relacionadas: